Datagedreven advies als boost voor werknemersbetrokkenheid
Hoe zorg je ervoor dat werknemers tevreden blijven en wat schuilt er achter een hoog verzuim? Een gesprek daarover met Bas van de Pas van PwC en David Verhagen van Scorius, die recent een samenwerking zijn aangegaan. De combinatie van datakennis en advisering levert heldere inzichten op voor organisaties die worstelen met hoge verzuimcijfers en de krapte op de arbeidsmarkt. ‘Bedrijven kunnen acties ondernemen op basis van de data.’
Verhagen en Van de Pas zijn ervan overtuigd dat de bundeling van kennis en expertise op het gebied van data-analyse en talentmanagement in het voordeel gaat werken voor organisaties. "Wij vinden het belangrijk dat een bedrijf het juiste personeel kan aantrekken en vervolgens deze mensen ook kan behouden op basis van motivatie en betrokkenheid", zegt Verhagen en voegt eraan toe dat Scorius hiervoor data verzamelt over bijvoorbeeld houding en gedrag, gekoppeld aan meer harde data zoals vertrek en verzuim. Die data wordt verkregen door onder andere assesments en engagementmonitors.
Data als bron van informatie
"Met die meetbare inzichten maken wij een vertaalslag naar de beste interventies voor een verander- of retentiestrategie. Ook kunnen we op basis van verschillende data-analyses gerichter adviseren. Bijvoorbeeld hoe je werknemers de zaken rond woon-werkverkeer het liefst geregeld zien", zegt Van de Pas.
Ook benadrukt Van de Pas dat het heel belangrijk is om de analyses er regelmatig bij te pakken. "Om te kijken wat de data vertelt. Want misschien is er op basis van nieuwe analyses een aangepast beleid nodig. Of je besluit dat je andere acties nodig hebt om de werknemersbetrokkenheid te verhogen."
"Dit is belangrijk want de wereld verandert continu, dus doorlopend meten en daarop acteren is nodig", aldus Verhagen.
De toegevoegde waarde voor HR en Finance
Verhagen constateert dat HR-professionals vaak worstelen met het meetbaar maken van de toegevoegde waarde van een hoge of hogere werknemersbetrokkenheid. "Er zijn namelijk niet veel directies die zomaar investeren in bijvoorbeeld trainingen en opleidingen zonder dat ze weten wat ze ervoor terugkrijgen. Wij kunnen het meetbaar maken en uitrekenen. Je verhoogt de betrokkenheid met X procent, waardoor het verzuim met Y procent omlaag gaat, wat het bedrijf Z oplevert. Met dit soort datagedreven berekeningen verstevigen we de positie van de HR-professionals aanzienlijk. Want zij kunnen de investering veel duidelijker onderbouwen. Iets wat hiervoor eigenlijk onmogelijk was", legt Verhagen uit.
Dat een datagedreven advies een ware boost is voor zowel Finance als HR, beaamt ook Van de Pas: "Binnen de financiële tak van een bedrijf snapt iedereen wat return on investment inhoudt en hoe dat te bepalen. Maar die ene uitgave bij Learning & Development wordt gezien als een kostenpost. Het met behulp van data hard maken van wat die uitgave opbrengt, helpt HR om het te positioneren als investering. Hierdoor wordt het makkelijker om meer geld voor de ontwikkeling en behoud van medewerkers te claimen."
Andere verwachtingen bij werknemer 2.0
Volgens Verhagen verwachten mensen tegenwoordig andere dingen van een werkgever in vergelijking met dertig jaar geleden. "Het psychologische contract is aan vernieuwing toe. Daar bedoel ik mee dat de moderne werknemer zich altijd wil blijven ontwikkelen, de werkplek als bron van inspiratie. Ook moet de bedrijfsvisie dicht bij de kernwaarden van de werknemer blijven. Veel organisaties snappen die ontwikkeling nog niet zo goed. Ze hebben veel moeite om mensen voor langere tijd aan zich te binden", stelt Verhagen.
Ziekteverzuim moet omlaag
Van de Pas beaamt dat het voor een individueel bedrijf belangrijk is om mensen binnen te halen en te behouden. Maar dat het geen oplossing is voor het toekomstige tekort aan arbeidskrachten in Nederland. "Als er meer mensen nodig zijn dan moet de arbeidsparticpatie verder omhoog en het ziekteverzuim omlaag. Dat betekent dat een werkgever ervoor moet zorgen dat een werknemer zich prettig, gezond en veilig voelt binnen het bedrijf, wil je de productiviteit omhoog halen. Daar zit de groei voor een gesloten economie in. Als het aantal werkzoekenden niet stijgt, moet je het uit de bestaande populatie halen. Met de focus op recruitment, retentie en ziekteverzuim."
Meetbare engagement
Bedrijven kunnen en moeten bewuster omgaan met de impact die zij hebben op hun werknemers, vindt Van de Pas. "De werknemersbetrokkenheid, het engagement is hierin cruciaal. Veel bedrijven willen aan de slag met wellbeing. Maar dan moet je wel eerst definiëren wat dat precies betekent voor je organisatie. De investering in het verhogen van de wellbeing en de impact daarvan op engagement en uiteindelijk de ondernemingsresultaten, kun je vervolgens meetbaar maken."
Verschillende ontwikkelbehoeftes vergt maatwerk
Gevraagd naar wat momenteel het meest urgente probleem is waar organisaties snel stappen in kunnen zetten, zijn Van de Pas en Verhagen unaniem: het personeelsverloop. "Organisaties weten niet altijd waarom mensen vertrekken en wat ze kunnen doen om preventief te werk te gaan. Hierdoor gaat de focus al snel richting het binnenhalen van nieuwe mensen. Ook daar is engagement een belangrijke sleutel. Je kunt vaststellen hoe je dat verhoogt zodat je verloop daalt", adviseert Van de Pas.
Verhagen voegt hieraan toe dat je goed moet weten wat je medewerkers willen. "Mensen hebben verschillende ontwikkelbehoeftes. Op basis van data kunnen we dat precies meten in de verschillende groepen per leeftijdscategorie. Er is geen one size fits all, het is maatwerk."