De 4 wijze lessen van Max Verstappen voor ondernemingen

Een promotie, winst in zijn eerste rit voor Red Bull Racing en één van de meest indrukwekkende races die de Formule 1 ooit heeft gezien; 2016 betekende voor Max Verstappen een stap van megatalent naar internationale superster. Nederland verkeert in ‘Max-Mania’. Maar wat kunnen wij van hem en zijn team Red Bull Racing leren?

Door Robêrt de Gier 

Les 1: de Financial als Race Engineer
“Ja, mijn hartslag ging wat omhoog”, was de droge reactie van Max Verstappen op de controle over zijn auto die hij hield tijdens de spin in Brazilië. Terwijl de hele wereld zijn adem inhield, bleef hij koel en in controle. En dat is wat hem tekent. Na afloop van de race werd Max gevraagd hoe hij het voor elkaar kreeg om de auto onder controle te houden. 50% was geluk, maar de andere 50% waren zijn skills. Zelfs op topsnelheid en in een fractie van een seconde wist hij wat hij moest doen om de auto terug op de baan te kijken. 

Terwijl Max in zijn auto deze snelle beslissingen maakt, werkt een team van 100 man (hoofdzakelijk in het Engelse Milton Keynes) achter de schermen op een wetenschappelijke manier aan de race: het analyseren van alle data. In de paddock lezen de analisten alle data uit de 1500 sensoren die de auto bevat uit. Tijdens de race staat Max via zijn race engineer voortdurend in contact met dat hele leger data-analisten. Elke beslissing, van pitstop tot bandenwissel en nog veel meer onzichtbare aanpassingen, worden met data ondersteund en via de race engineer aan Max doorgegeven. Elke race start met een duidelijk plan. Maar zodra er iets onvoorspelbaars gebeurt, dan zullen ze op basis van de data de juiste beslissing kunnen nemen. 

Die rol van race engineer is de rol die de financial in een organisatie speelt. De schakel tussen de data en de racer: tussen de data en de onderneming, dat is de financial als navigator. Wanneer real-time data continu de basis vormt van marktanalyses en beslissingen van de onderneming, ben je in staat om snel en accuraat in te grijpen wanneer het onverwachte gebeurt. De financial is de basis om met de coureur (CEO) en de data concurrenten voor te blijven. 

Les 2: Creëer een winning team
Red Bull Racing heeft de filosofie om jong talent de kans te geven. Daarom werd besloten om Max Verstappen te promoveren nadat hij tijdens de eerste races zo goed presteerde in het ‘tweede team’ Scuderia Toro Rosso. De media sprong er boven op en legde daarmee de druk bij Max om zich te bewijzen. Hoe maak je je binnen een week een nieuw auto eigen en wen je aan een nieuw team? Max deed dat door vertrouwen te hebben. In zichzelf, in zijn kennis en kunde, maar ook in het team dat achter het stond. 

Ook als financial moet je er op kunnen vertrouwen dat de afzonderlijke leden van het team het juiste type mens zijn om de vertaalslag te maken van de data naar relevante informatie waarmee strategische beslissingen gemaakt kunnen worden.

Overigens is het interessant hoe Max op zijn leeftijd een groot aantal doorgewinterde coureurs het nakijken geeft. Zijn technologische behendigheid en inzichten geven hem wellicht een voorsprong op de oudere generatie coureurs. Hij wijkt van de gebaande paden af en dat levert hem successen op. Dit geeft stof tot nadenken. Moeten we binnen de financiële afdelingen (en ondernemingen) ook niet meer gebruik gaan maken van dit soort jong talent om ‘winnende’ teams te krijgen? 

Les 3: Blijf vooruit plannen
Zodra Max zijn voet op het pedaal zet, is zijn team al weer bezig met het voorbereiden op de volgende race. Sterker nog, het team is ook al weer bezig met het maken van de auto van het volgende seizoen. Terwijl, als de dingen goed gaan, het aanlokkelijk is om tevreden te zijn met wat er nu gebeurt. Maar geen plan voor morgen hebben brengt je schade op lang termijn. 

Max is de disruptor binnen de Formule 1. Hij is succesvol omdat hij dingen anders doet. Kijk naar zijn inhaalmanoeuvres het afgelopen race seizoen. Deze zijn onconventioneel en op het scherpst van de regulerende snede. Daarom leiden ze vaak tot protest en bewondering. Maar ook binnen de Formule 1 zal men het moeten accepteren: dit is de toekomst. Idem voor bedrijven die de gebaande paden blijven bewandelen. Wanneer je dit blijft doen, dan word je ingehaald door snelle jonge bedrijven die van de lijnen af durven te wijken. 

Werk je ad hoc en reactief dan sta je eigenlijk altijd al met 1-0 achter. Het maken van planningen moet een prominente rol innemen in je dagelijkse werkzaamheden. Dat betekent dat het team de tools moet hebben die uitgebreide en real-time informatie kan geven van de organisatie. Tegelijk moet je agile blijven werken om snel te kunnen reageren op nieuwe kansen, markten en mogelijkheden. Je weet nooit wat er na de volgende bocht komt. Aanpassingsvermogen is cruciaal voor ondernemingen en Formule 1 teams. De combinatie van real-time data gedreven inzicht met de flexibiliteit om er daadwerkelijk op te reageren, is de sleutel tot succes.

Les 4: Zorg voor de juiste bijdrage aan een verandertraject
Een Formule 1 auto is nooit af. Voor iedere Grand Prix worden er ruim 1000 aanpassingen gedaan; in totaal zo’n 30.000 per seizoen. Ieder circuit heeft immers andere eigenschappen, waarop de auto met wetenschappelijke precieze wordt afgesteld. Ook data van de vorige race worden meegenomen om verbeteringen door te voeren.

Faal je als Formule 1 team in het investeren in nieuwe technologie, dan heb je de snelste route te pakken naar de laatste plek op de ‘grid’. 

Ook binnen ondernemingen is verandering de enige constante. Digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen en het continu blijven werken aan de onderneming en de werknemer van de toekomst, zijn de sleutels tot succes. Om als organisatie agile te kunnen blijven is het belangrijk dat er de beschikking is over de meest accurate informatie van alle onderdelen van het bedrijf. Weten waar elke euro naar toe is gegaan, helpt bij het bereiken van de ondernemingsdoelstellingen en een nauwkeurige toewijzing van resources is essentieel. 

Een belangrijke taak voor de financial in verandertrajecten is het creëren van een stabiele basis. De samenwerking en de communicatie tussen de organisatie en finance moet optimaal werken. De belangen per discipline binnen de onderneming zijn anders, en het is aan de financial om te zorgen dat die belangen op één lijn zitten. 

Formule 1 teams behoren tot de meest agile business units die er zijn. Ze zijn continue op zoek naar manieren om te ontwikkelen en om beter te worden in wat ze doen. De dingen die we van hen kunnen leren: zorg dat je de beste mensen in je team hebt, zorg dat je over real-time data beschikt en dat je deze kunt vertalen naar de business. Zo kan jouw onderneming op pole position komen. 


Robêrt de Gier is Finance Director bij  Exact Business solutions