De CFO als change enabler bij ThiemeMeulenhoff
Voor bedrijven die in een traditionele markt opereren, zoals het onderwijs, is vernieuwen behoorlijk lastig. Dat geldt ook voor een bedrijf dat al bestaat sinds de tijd van Napoleon (1792 om precies te zijn). Dat is het geval voor Thieme, dat later fuseerde met Meulenhoff en vele andere educatieve uitgeverijen tot ThiemeMeulenhoff. Maar de noodzaak voor verandering is evident in de sector, aldus CFO Ron Kevenaar. ‘Grote tech-bedrijven als Apple, Microsoft en Google willen zich niet voor niets op deze markt storten. Het is een enorme markt die rijp is voor verandering. Wij moeten bedenken hoe we nog waarde kunnen toevoegen in dit nieuwe digitale tijdperk.’‘Traditioneel geldt in het onderwijs ‘one size fits all’, aldus Kevenaar. ‘Maar het moet niet gaan om het standaardiseren, maar om het personaliseren van onderwijs: persoonlijke individuele talenten ontplooien. Niet het systeem, maar de leerling moet centraal staan en technologie maakt dat mogelijk. Als je 100 leerlingen hebt kun je op 10.000 manieren je doel bereiken door innovatieve technologieën te combineren in slimme leerontwerpen. De leraar wordt meer coach in plaats dat hij iedere leerling door hetzelfde proces haalt.’Wat betekent dat voor business model?ThiemeMeulenhoff denkt dat de markt van traditionele leermethoden terugloopt. Nieuwe omzetstromen zijn:1. Gepersonaliseerde leermiddelen2. Learning design (platform licenties en consultancy)3. Internationale expansie (nieuwe markten) De ontwikkelingen zijn voor ThiemeMeulenhoff reden geweest een transformatieproces in te zetten. De uitgever wil de stap maken naar learning design company. ‘We willen partner worden van het onderwijs in plaats van leverancier van leermiddelen’, aldus Kevenaar. ‘We willen samen met het onderwijs het leren vernieuwen. Dit is lastig, want wij zijn niet de vanzelfsprekende partner voor het onderwijs. We worden gezien als pusher van boeken. En dat klopt, zo is het jarenlang geweest. Dus in geloofwaardigheid hebben we nog stappen te zetten. Maar we zijn al een flink stuk op weg met de transformatie.’ Kevenaar toont een YouTube filmpje waarin de deelnemers een beeld krijgen van het nieuwe leren volgens ThiemeMeulenhoff. ‘Voor ons is de belangrijkste succesfactor lef in vernieuwing’, vervolgt de CFO. ‘Natuurlijk heb je een visie nodig over waar je heen gaat en daarbij moet je niet denken dat je dit lineair kunt verwezenlijken. We houden alles tegen het licht: doen we dingen nog zoals we ze moeten doen? Zet multidisciplinaire teams bij elkaar en ga co-creëren met elkaar. Daarnaast moet je je als organisatie bekwamen in failing fast and cheap: probeer nieuwe dingen en als het lukt, krijg je meer ruimte en geld.’ Zijn tip aan de aanwezige CFO’s is om klein te beginnen. ‘Geef drie mensen de kans om iets te doen en organiseer inspiratiesessies. Als een concept succesvol is groeit het vanzelf. Begin klein, dat is niet zo bedreigend.’Kevenaar’s belangrijkste lessen voor CFO’s zijn: ‘Get comfortable being uncomfortable’. Ga door met de richting die je kiest en durf het oude los te laten. Managing duality hoort erbij, stelt hij. ‘Je hebt je legacy waar je voorlopig nog veel geld mee verdient. Je managet je oude business anders dan je nieuwe business. Ook moet je echt de stap naar buiten maken. Ik spreek veel bestuurders van scholen en andere stakeholders. Ook zit ik veel op social media. Daardoor krijg je andere discussies en kun je je rol als challenging business partner echt waar maken. Uiteindelijk is de vraag ‘doen we de juiste dingen’ belangrijker dan de vraag ‘doen we dingen juist’.’ De CFO als change enabler:1. Focus op strategie en business transformatie (Ga veel naar buiten: Weet wat er bij je klanten speelt).2. Geef nieuwe business modellen vorm.3. Geef ruimte aan organisatie om te experimenteren (failing fast en cheap)4. Stimuleer versnelling (Agile/Scrum en Lean).5. Houd grip terwijl alle panelen schuiven.