De eerste 100 dagen van Alfred Helmus (CFO Breman Installatiegroep): “Gelijkwaardigheid, zorg voor elkaar en voor de samenleving zit diep in het DNA van het bedrijf.”

Je was de laatste jaren met veel plezier CFO bij de Roerink Food Family. Vanwaar de overstap naar Breman?
“De laatste jaren bij Roerink Food Family was er veel dynamiek en hebben we veel successen behaald. Maar de komende jaren was er een CFO nodig die echt weer dicht op de business zou zitten vanuit de strategie. Via via kwam ik in contact met Bernardo Eenkhoorn, CEO van de Breman Installatiegroep. Breman is groot – met 375 miljoen euro omzet en 1.700 mensen in dienst – maar heeft ook een mooie familiegeschiedenis, net zoals de Roerink Food Family. Overigens ben ik nog steeds betrokken bij de family office van de familie Roerink.”
Wat voor CFO had men nodig bij Breman?
“Er is net een nieuwe strategie vastgesteld: ‘Iedereen energiepositief’. We willen alleen die dingen doen die goed zijn voor onze klanten, onze medewerkers én de aarde. Bernardo was op zoek naar een CFO die hem op het financiële vlak kon ondersteunen bij die strategie en vooral: executie. Hoe kom je van visie naar actie? Dat is iets wat ik vaak heb gedaan. We streven bijvoorbeeld naar een klanttevredenheid van 8,5, een medewerkersbevlogenheid van 8,5, en een CO₂-reductie van 50%. We zijn nu bezig om te kijken: wat moet je dan allemaal doen binnen het bestaande Breman-systeem?”
Het Breman-systeem?
“Ja, Het Breman-systeem stelt mensen en kapitaal al sinds 1972 gelijk aan elkaar. Medewerkers hebben evenveel zeggenschap en krijgen 50% van de winst. Al sinds jaar en dag. Ondernemerschap, rentmeesterschap, gelijkwaardigheid, zorg voor elkaar en voor de samenleving zit diep in het DNA van het bedrijf. Dat heeft veel voordelen, maar kan soms ook schuren bij het doorvoeren van veranderingen.”
En wat betekent dat concreet?
“Als bedrijf willen we de overgang maken naar een meer divisie-georiënteerde strategie, vanuit de levenscyclus van de gebouwgebonden installatie. Maar zonder dat ons DNA van ondernemerschap, rentmeesterschap, gelijkwaardigheid en zorg verwatert. Verder willen we op drie assen waarde creëren: de klant, het primaire proces en digitalisering. In al die assen kijken we nu hoe we het kunnen verbeteren, bijvoorbeeld door digitalisering te versnellen. Daarvoor heb je drie ‘enablers’ nodig: HR: het vinden en ontwikkelen van mensen, ESG: je duurzaamheidsvisie en hoe je die integreert – en innovatie.”
Kun je daar een voorbeeld van geven?
“Zeker! We zijn nu als een van de eerste installatiebedrijven bezig met een humanoïde robot. Daarmee onderzoeken we hoe we de mens werk uit handen kunnen nemen. Daarnaast zijn we met de holding van de familie Breman bezig om in Zwolle de Makersfabriek te ontwikkelen op het oude Philipsterrein. Een concept waarmee we de brug slaan van kantoor naar creativiteit, naar een academy op mbo- en hbo-niveau – samen met Deltion en Windesheim. We willen daarbij ook echt de verbinding maken met de regio. Het zijn allemaal unieke, mooie concepten waar ik als CFO aan mag bijdragen, met name op het financiële en strategische vlak. De financiële basis was al goed geregeld voordat ik aankwam. Nu gaat het om de executie van de strategie. Daar komen andere vragen bij kijken: wat is de impact van onze strategie op ICT? Welke nieuwe data- en businessmodellen gaan we inzetten? Welke processen moeten we anders gaan inregelen?”
Nog verrassingen tegengekomen in je eerste maanden?
“Ondanks het goede gevoel dat ik al had, was ik aangenaam verrast hoe gedreven men werkt binnen Breman – en hoe sterk het DNA van gelijkheid en zorg ook echt wordt doorleefd. Maar de grote verrassing moet natuurlijk nog komen – en die is: hoe ga ik het de organisatieverandering en alle innovatie op een natuurlijke manier integreren in het DNA van het bedrijf?”
Lees ook op CFO.nl: Marcel Kester (CFO Vencomatic Group): “We zijn bezig met het professionaliseren van de organisatie. Dat gaat niet zonder slag of stoot.”
De wereld verandert. Onvoorspelbaar. Complex. Vol risico’s én kansen. Juist nu vraagt leiderschap méér dan alleen cijfers. Het vraagt visie. Lef. Kompas. Tijdens 𝗘𝘅𝗽𝗲𝗱𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗖𝗙𝗢 gaat een selecte groep CFO’s het avontuur aan door een landschap vol onzekerheid. Geen standaard conferentie, een dag vol reflectie, strategische verdieping en inspiratie. Interesse in deelname? 𝘋𝘦𝘦𝘭𝘯𝘦𝘮𝘦𝘯 𝘢𝘢𝘯 𝘩𝘦𝘵 𝘓𝘦𝘢𝘥𝘦𝘳𝘴𝘩𝘪𝘱 𝘪𝘯 𝘍𝘪𝘯𝘢𝘯𝘤𝘦 𝘚𝘶𝘮𝘮𝘪𝘵 2025: 𝘌𝘹𝘱𝘦𝘥𝘪𝘵𝘪𝘦 𝘊𝘍𝘖 𝘪𝘴 𝘮𝘰𝘨𝘦𝘭𝘪𝘫𝘬 𝘷𝘰𝘰𝘳 𝘱𝘳𝘰𝘧𝘦𝘴𝘴𝘪𝘰𝘯𝘢𝘭𝘴 𝘥𝘪𝘦 𝘸𝘦𝘳𝘬𝘻𝘢𝘢𝘮 𝘻𝘪𝘫𝘯 𝘢𝘭𝘴 𝘊𝘍𝘖, 𝘎𝘳𝘰𝘶𝘱/𝘊𝘰𝘳𝘱𝘰𝘳𝘢𝘵𝘦 𝘊𝘰𝘯𝘵𝘳𝘰𝘭𝘭𝘦𝘳, 𝘝𝘗 𝘍𝘪𝘯𝘢𝘯𝘤𝘦, 𝘍𝘪𝘯𝘢𝘯𝘤𝘦 𝘋𝘪𝘳𝘦𝘤𝘵𝘰𝘳 𝘰𝘧 𝘏𝘦𝘢𝘥 𝘰𝘧 𝘍𝘗&𝘈, 𝘣𝘪𝘫 𝘰𝘳𝘨𝘢𝘯𝘪𝘴𝘢𝘵𝘪𝘦𝘴 𝘮𝘦𝘵 𝘦𝘦𝘯 𝘮𝘪𝘯𝘪𝘮𝘢𝘭𝘦 𝘫𝘢𝘢𝘳𝘰𝘮𝘻𝘦𝘵 𝘷𝘢𝘯 € 75 𝘮𝘪𝘭𝘫𝘰𝘦𝘯.