De eerste 100 dagen van Joost Melis (CFO van Dutch Clean Tech): “Je moet goed letten op het moment dat je wil consolideren.”

Wat doet Dutch Clean Tech precies?
“Dutch Clean Tech combineert Nederlandse waterzuiveringstechnologie met investeringen. Zo maken we schoon water duurzaam beschikbaar voor grote groepen afnemers.
Met geld van beleggers bouwen wij waterzuiveringsinstallaties die we zelf exploiteren via een economy-sharing model. Overheden en industrieën besteden hun waterzuivering aan ons uit op basis van langlopende contracten. Zij betalen een maandelijkse fee voor hun afname van kubieke meters gezuiverd water. Dat zorgt ervoor dat onze investeerders een langjarige aantrekkelijke yield op hun investering realiseren. Dutch Clean Tech is van oudsher actief in de olie- en gasindustrie. Wanneer er olie naar boven wordt gepompt, komt er altijd water mee. Dat water moet gescheiden worden van de olie, zodat de olie verder kan naar de raffinaderij en het water behandeld kan worden. Daarnaast zijn we gestart met waterzuiveringsinstallaties waarbij afval- en rioolwater wordt gezuiverd. We hebben wereldwijd een tekort aan schoon water. Dat maakt deze industriële toepassingen enorm belangrijk.”
Lees ook op CFO.nl: Wanneer krantenkoppen de markten sneller doen bewegen dan winstcijfers
Hoe ben je binnengekomen als CFO?
“Mijn opdracht was om de finance-functie verder te professionaliseren. Er was voor mij een andere CFO, maar die is ziek geworden. Ik heb mijn voorganger nooit gesproken. Alle informatie heb ik gekregen van de finance-afdeling en van de directeur-grootaandeelhouder.”
Wat dacht je toen je begon en wat wilde je als eerste aanpakken?
“Het eerste dat ik dacht: dit is een complexe organisatie met diverse buitenlandse activiteiten en dus ook legal entities in het buitenland. Het is belangrijk om een goede verbinding te maken tussen de headquarters – de holdingcompanies – en de werkmaatschappijen die op verschillende plekken in de wereld gevestigd zijn.”
Hoe groot is die internationale organisatie eigenlijk?
“Meer richting de 25 of 30 werkmaatschappijen. In Nederland zit de finance-organisatie waar de meeste BV’s en holdings zijn gevestigd. Daarnaast zijn er lokale teams in het buitenland, onder andere in Centraal-Amerika en het Midden-Oosten.”
Welke uitdagingen brengt dat met zich mee?
“Je moet goed letten op het moment dat je wil consolideren. Heel basaal: zorgen dat er op tijd een jaarrekening is, dat de vennootschapsbelastingaangifte wordt gedaan en btw-aangiftes tijdig binnen zijn. Daarnaast moet je een goede overkoepelende structuur aanbrengen: een duidelijke compliancekalender maken, maar ook: liquidity management inrichten. Een industrieel bedrijf is kapitaalintensief. De kost gaat voor de baat uit. Het belangrijkste is dat er een goed fundament ligt: een beheerste en integere bedrijfsvoering op financieel gebied.”
De wereld verandert. Onvoorspelbaar. Complex. Vol risico’s én kansen. Juist nu vraagt leiderschap méér dan alleen cijfers. Het vraagt visie. Lef. Kompas. Tijdens 𝗘𝘅𝗽𝗲𝗱𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗖𝗙𝗢 gaat een selecte groep CFO’s het avontuur aan door een landschap vol onzekerheid. Geen standaard conferentie, een dag vol reflectie, strategische verdieping en inspiratie.
Dutch Clean Tech heeft grote ambities. Hoe kijk jij daarnaar als CFO?
“De watermarkt is een megamarkt. Er is een enorme vraag naar waterzuiveringen in veel landen. Onze CEO en het salesteam worden veel benaderd, maar je moet dat wel kunnen handelen, zowel operationeel als financieel. Want als je een contract hebt, moet je ook kunnen leveren.”
Wat is jullie verdienmodel?
“Voor het model van waterzuiveringen hanteren we clean water as a service: een maandelijkse fee die over een hele lange periode loopt, vaak 15 tot 20 jaar. Ik vergelijk het vaak met een hypotheeklening: je krijgt een groot bedrag ineens om een huis te kopen, en vervolgens los je in annuïteiten af, inclusief rente. Dat is ook ons verdienmodel: een grote investering up-front om een installatie neer te zetten, die vervolgens schoon water produceert.”
Daar zitten vast risico’s aan verbonden…
“Ja, Het risico is onder te verdelen, onder andere in landenrisico en politiek risico. Je hebt een contract, maar als dat niet wordt nageleefd, moet je nadenken over enforcement. Een groot voordeel is dat wij schoon water opleveren. Als een klant het schone water niet betaalt, wordt de kraan dichtgedraaid. Schoon water is altijd hard nodig, maar het risico blijft bestaan en is ingecalculeerd in de fees en rente.”
Wie zijn de klanten van Dutch Clean Tech?
“Dat varieert. Soms is het de industrie, bijvoorbeeld op een industrieterrein bij Guatemala City. Daar hebben bedrijven schoon water nodig om hun producten te verwerken. En bij drinkwater en rioolwater zijn het vaak overheden: gemeentes of provincies. Drinkwater wordt wereldwijd altijd beschouwd als een publiek goed.”
Waarom ben je aangesteld als ad interim CFO?
“Dat is destijds de afspraak geweest met de directeur-grootaandeelhouder. In december gaan we opnieuw met elkaar om tafel om te kijken of en hoe we verdergaan. Maar ik ga ervan uit dat ik er volgend jaar nog zit.”
Wat zijn de grote uitdagingen voor Dutch Clean tech?
“Het bedrijf heeft op financieel gebied twee grote uitdagingen. De eerste zijn de kapitaalintensieve projecten, die continu voorgefinancierd moeten worden. Daarvoor zoeken we financiers, bijvoorbeeld via obligatie-uitgiften. De tweede uitdaging is groei. Het businessmodel is toekomstbestendig en de markt enorm groot. Daarom kunnen we ons goed voorstellen dat we ook equity investors aantrekken.”
Wat heeft je tot nu toe het meest positief verrast?
“De missie van het bedrijf. Daar werd ik direct door aangesproken. Wie zou een bedrijf dat schoon water produceert niet willen ondersteunen? We kunnen drie minuten zonder zuurstof, drie dagen zonder schoon water en 33 dagen zonder eten. Iedereen begrijpt hoe cruciaal schoon water is. Het geeft dit bedrijf een fantastisch doel, en dan ook nog eens een Nederlands bedrijf met zoveel historie en kennis. Dat maakt het heel aansprekend om hier onderdeel van te zijn.”
Gain a strategic framework for creating value in growth. Develop an overall strategic perspective opening doors to competing even more profitably in the new economy. Join the 3-day Creating Value in M&As and JVs program by Prof. Massimo Massa.