De eerste 100 dagen van Mark van de Ven (CFO van Air Miles): “We gaan met het Finance team nu eerst voor een aantal quick wins.”

Je zit nu ongeveer 100 dagen bij Air Miles. Daarvoor was je CFO bij Badge. Vanwaar de overstap?
“Ik ben 1 februari begonnen. Ik was niet echt op zoek, maar bij Air Miles trof ik een leadershipteam waar ik zo enthousiast van werd. Men denkt hier echt in mogelijkheden, competenties en vertrouwen. Dat speelde wel mee in mijn keuze om het avontuur aan te gaan. Maar ik vond Loyalty Management Netherlands, het bedrijf achter Air Miles al langer interessant. Air Miles is één van de eerste Nederlandse spaarprogramma’s. Inmiddels hebben veel andere bedrijven ook hun eigen spaarprogramma’s. Onze aandeelhouders Albert Heijn en Shell geven al 30 jaar Air Miles uit, naast hun eigen programma’s. Ik denk dat de kracht juist zit in het feit dat Air Miles een coalitiespaarprogramma is: je kunt bij meerdere partners sparen én bij meerdere partners inwisselen.”
Naar wat voor CFO was men op zoek?
“De voormalige CFO had de company verlaten. Air Miles was op zoek naar een all-round CFO met Governance, Risk Management & Compliance (GRC) ervaring die ook strategisch en tactisch mee kon werken aan de transformatie. Een goed voorbeeld van de transformatie is dat we drie weken geleden live zijn gegaan met een cloudoplossing van SAP, aangevuld met de loyalty engine. Een enorm project, dat we ‘Optimus Prime’ hebben genoemd. Daarmee moeten we klaar zijn voor de toekomst. Bovendien kunnen we met het nieuwe DataWareHouse ook veel meer doen op het gebied van data en analytics. Maar om maximale waarde te halen uit onze data, heb je natuurlijk wel consent nodig van je spaarders.”
Ga jij daar ook over als CFO?
“Deels. Mijn verantwoordelijkheid is niet alleen Finance & Control, maar dus ook GRC. Met name op dat laatste gebied proberen we echt voorop te lopen, bijvoorbeeld rondom de AVG-regelgeving, zeker omdat het gaat om persoonsgegevens. We werken met een bestand van meer dan drie miljoen spaarders.”
Wat gaan jullie met die data doen?
“We kunnen onze data straks gebruiken op een manier die kansen biedt in media, marketing, data-insights en loyalty-as-a-service. Daarmee kunnen we added-value gaan bieden aan andere bedrijven. Het wordt een nieuw B2B businessmodel.”
Lees ook op CFO.nl: Continuous transaction control biedt bedrijven kans om efficiencyvoordelen te behalen
Staat er nog meer je agenda als CFO?
“Ja. We proberen met Air Miles ook echt om een maatschappelijke focus te hebben. Waar het deelnemers vroeger puur om punten sparen ging. kun je inmiddels ook sparen voor goede doelen of voor elkaar. Dat noemen we ‘Meer voor Elkaar’ – een veel uitgebreider programma. Maar daar komen natuurlijk ook bepaalde uitdagingen bij kijken. Niet alleen op IT-vlak – en dat is natuurlijk niet mijn competentie – maar ook op het gebied van Finance en Control. Daar is met name operationeel nog wel wat achterstallig onderhoud.”
Vertel eens..
“Om een voorbeeld te geven: onze ERP zit nog niet in een SaaS-omgeving, maar draait in een secured omgeving. Je kunt er geen API’s inpluggen, je kunt er niet met Power BI op werken. Dat is natuurlijk niet meer van deze tijd. We gaan met het Finance team nu eerst voor een aantal quick wins hierin, om snel en zichtbaar resultaten te bereiken en elkaar te laten inzien dat bepaalde dingen echt efficiënter kunnen. Het is leuk om te zien dat het team daar energie van krijgt. Elkaar uitdagen om na te denken hoe dingen slimmer kunnen, geeft veel voldoening. Als je dat goed managet, ontwikkelt een team zich snel en goed. Wanneer je mensen de ruimte geeft om te groeien, persoonlijke aandacht geeft, dan bloeien ze echt.”
Hoe groot is je team?
“Ik heb drie mensen binnen Finance & Control. Daarnaast hebben we binnen GRC nog te maken met een GRC-manager, een security officer en een privacy officer. Een veilige infrastructuur, contracten die voldoen aan de AVG-regels, zijn in onze branche van levensbelang. We zijn ook ISO-gecertificeerd en gaan nu naar ISO 27001, versie 2023. Dat vinden wij ook belangrijk richting onze grote aandeelhouders, Ahold en Shell. Die hebben compliance hoog in het vaandel staan. Wij zijn een relatief kleine partij – in the grand scheme of things – maar toch willen wij net zo compliant zijn als een corporate zou moeten zijn. Dat vind ik echt mooi. Een kleine organisatie met een heel professionele inslag. En dat past me heel goed. Ik zit hier op mijn plek.”
Wat heeft je aangenaam verrast?
“De willingness to learn and develop. Zeker ook vanuit het leadershipteam. Dat bestaat bij ons uit onze CEO, die tevens voorzitter is van het bestuur van DDMA, de grootste brancheorganisatie voor marketing en data. Daarnaast hebben we een Head of Data en een Head of IT, die onder meer de hele migratie heeft begeleid. We zijn daar nog niet helemaal mee klaar. We zijn over naar het nieuwe platform, maar zoals bij elke migratie heb je dan nog uitdagingen om weer volledig op het oude niveau te komen en daarna de volgende stap te maken. Daar zitten we nu middenin.
Tot slot hebben we nog een Head of Commerce. Die staat echt te trappelen om aan de slag te gaan met die nieuwe functionaliteiten en het nieuwe B2B businessmodel. Dat is mooi om te zien. Die hele transformatie willen we nu echt gaan materialiseren. Als team proberen we elkaar daar in te ondersteunen. We hebben regelmatig ontwikkelsessies, leadershipteam-meetings en coaching-sessies. We proberen met zijn allen het maximale uit onze samenwerking te halen – dat is echt fijn.”
Lees ook op CFO.nl: De eerste 100 dagen van Mieke van den Berg (CFO RET): “De vraag is: kunnen we slanker opereren, zonder kwaliteit te verliezen?”
Verbreed je blik tijdens de Summercourse van Sijthoff Accountants Academy op een inspirerende locatie. In drieënhalve dag verdiep je je in verslaggeving, fiscaliteit, duurzaamheid en leiderschap. Je ontdekt hoe je professioneel koers houdt in een complexe wereld vol verandering. Met actuele vakkennis, ruimte voor reflectie en waardevolle gesprekken die je verder brengen.