De eerste 100 dagen van… Philip Cok (CFO van Schouten Europe): “Finance is de navigator in de data-jungle.”

In de rubriek ‘De eerste 100 dagen van…’ vertellen pas aangetreden CFO’s over hun ambities en eerste ervaringen in hun nieuwe rol. Deze week: Philip Cok, sinds maart CFO bij Schouten Europe, een familiebedrijf met regionale wortels, internationale groeiambitie en een stevige positie in de markt voor plantaardige eiwitten.
Hoe breng je als CFO rust en richting in een dynamische operatie?
“Schouten combineert R&D, productie, internationale verkoop en kwaliteitsborging in één keten – en dat merk je direct als CFO. Kleine verstoringen in het productieproces hebben direct impact op klanttevredenheid en marges. Die verwevenheid maakt dat je, ook al ben je pas in dienst, eigenlijk meteen midden in de operatie wordt gezogen. Wanneer je nieuw binnenkomt, is het belangrijk om eerst te observeren: hoe lopen de hazen, waar zitten de afhankelijkheden en aan welke knoppen kunnen we draaien? Rust breng ik door juist de reflectieve vragen te stellen, en de beslissingen te nemen op basis van data, niet op gevoel.”
Lees ook op CFO.nl: Frank Sluis (CFO Ahold Delhaize Europa en Indonesië): “Je komt alleen vooruit als je af en toe risico’s durft te nemen.”
Hoe werkt besluitvorming in een familiebedrijf?
“Bij een familiebedrijf zijn niet alle lijnen zichtbaar in een organigram. Invloed loopt via informele netwerken, gevormd door historie, onderlinge verhoudingen en gedeelde ervaringen. Als je uit een corporate komt, vraagt dat om een andere manier van luisteren. Dat is boeiend, maar ook complex.”
Wat vraagt het om te sturen op één versie van de waarheid?
“Wat mij opviel, is hoeveel aandacht het vraagt om informatie niet alleen beschikbaar, maar ook consistent en gedeeld te maken. De basis ligt er: systemen, rapportages en dashboards zijn aanwezig. De uitdaging zit in het eenduidig interpreteren van die data, over afdelingen en disciplines heen. Door met elkaar te bouwen aan één gedeeld datamodel en een gezamenlijk begrippenkader, versterken we de besluitvorming en versnellen we de samenwerking. Eén versie van de waarheid is geen luxe, maar een versneller van groei.”
Wanneer kies je als leider voor ingrijpen en wanneer voor geduld?
“In die eerste 100 dagen heb ik bewust één ding níet gedaan: de strategie herschrijven of het organisatiemodel wijzigen. Ik geloof niet in ingrijpen zonder context. Verandering heeft pas waarde als je begrijpt waar je instapt en waarom iets is zoals het is. Wat ik wél anders had willen doen, is sneller prioriteiten stellen. In een complexe omgeving werkt het niet om alles tegelijk te willen snappen of verbeteren.”
Wat is de strategische rol van Finance in een familiebedrijf?
“De kracht van Finance ligt in het bieden van inzicht en ondersteunen van beslissingen. In een ondernemend familiebedrijf is het belangrijk om de data te verzamelen en vertalen naar richting. Samen met de verschillende afdelingen zoeken naar kansen om te verbeteren. Dat vraagt om vertrouwen, samenwerking en eigenaarschap.”
Waar zit de kracht van het leiderschapsteam waar je in terechtkwam?
“De samenwerking is open, constructief en gericht op vooruitgang. Tijdens onze recente offsite bleek hoezeer we elkaar willen versterken, niet alleen als professionals, maar ook als mensen. Daarnaast zie ik hoe de jongste generatie binnen Schouten het stokje overneemt: deskundig, ambitieus en met waardering voor het fundament. Dat geeft vertrouwen voor de toekomst. Daarnaast zijn het, zeker bij een familiebedrijf de mensen die de cultuur en het succes maken. Daarom verbinden wij ons als directie nadrukkelijk aan het gehele leidinggevende kader en aan alle collega’s. Samen voor hetzelfde doel.”
Hoe stimuleer je schaalbaarheid binnen een groeiende organisatie?
“Met Schouten willen we efficiënt, schaalbaar en betrouwbaar zijn en dat lukt alleen als iedereen dezelfde taal spreekt. Uniforme processen, systemen en afspraken zijn essentieel. Tijd- en plaats-onafhankelijk werken is ook in een productieomgeving mogelijk, zolang je processen daarop inricht. Daar ligt volgens mij onbenut potentieel.”
Waarom moet CSRD nú al op de agenda staan?
“CSRD lijkt voor veel organisaties nog ver weg, maar de databehoefte en complexiteit zijn groot. Dit vraagt om structuur, eigenaarschap én integratie met bestaande systemen. CSRD raakt veel meer dan Finance: het raakt strategie, operations, kwaliteit en duurzaamheid. Daarom moet het nu al op de agenda staan. Niet als compliancevraagstuk, maar als strategisch project. Gezien de aard van ons bedrijf is CSRD juist bij ons key.”
Wat neem je mee uit deze eerste fase?
“De enorme betrokkenheid van de mensen binnen Schouten. Er zit kennis, trots en drive in elke laag van de organisatie. We hebben een stevige basis én de ambitie om te groeien. Mijn taak als CFO zie ik als faciliterend aan groei: door structuur te brengen, inzicht te bieden en vertrouwen te versterken. Niet om te vertragen, maar juist om te versnellen.”
De wereld verandert. Onvoorspelbaar. Complex. Vol risico’s én kansen. Juist nu vraagt leiderschap méér dan alleen cijfers. Het vraagt visie. Lef. Kompas. Tijdens 𝗘𝘅𝗽𝗲𝗱𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗖𝗙𝗢 gaat een selecte groep CFO’s het avontuur aan door een landschap vol onzekerheid. Geen standaard conferentie, een dag vol reflectie, strategische verdieping en inspiratie.