De eerste 100 dagen van Rob Lanen (CFO van Interstellar): “Als CFO moet je scherpe keuzes maken, want je kunt een euro maar één keer uitgeven.”

Rob-Lanen-CFO-Interstellar
Integreren en waarde creëren door gerichte groei.

In de rubriek ‘De eerste 100 dagen van…’ vertellen pas aangetreden CFO’s over hun ambities en eerste ervaringen in hun nieuwe rol. Deze week: Rob Lanen, de nieuwe CFO van Interstellar Group.

Hoe ben je terechtgekomen bij Interstellar?

“Ik heb een lange historie in financieel management en ben vooral opgegroeid bij Randstad. Na een relatief korte consultancy-carrière heb ik daar vijftien jaar gewerkt in verschillende financiële en niet-financiële rollen. Uiteindelijk was ik CFO van Randstad Nederland en hield ik me veel bezig met finance en innovatie.
Daarna maakte ik de stap naar bol.com, om ervaring op te doen in een heel andere sector. Daar was ik verantwoordelijk voor wat we financial value creation noemden. Kort gezegd was die rol gebouwd rondom de geplande beursgang. Het betekende dat ik mij richtte op de sturing van de businessmodellen. We transformeerden het bedrijf van een organisatie die vooral op groei gericht was naar een bedrijf dat nadrukkelijk stuurde op return on capital en waarde creatie. Uiteindelijk ging de IPO niet door, waardoor de rol anders uitpakte dan gedacht. Ik ging toen bewust op zoek naar een functie waarin ik meer mijn eigen koers kon varen.”

En toen kwam Interstellar in beeld?

“Ja. Hun situatie sloot goed aan bij mijn ervaring en ambities. Interstellar is een buy-and-buildplatform in de IT-dienstverlening. Geholpen door private-equitypartij Quadrum groeide het bedrijf razendsnel. In het jaar voor mijn komst waren acht bedrijven samengevoegd tot Interstellar IT Services, waar de managed services-dienstverlening in zit. Daarnaast zijn er nog vijf bedrijven die zich richten op cybersecurity, private cloud, data en AI-advies. Toen ik instapte zat Interstellar in de fase waarin die groei moest worden gekapitaliseerd.”

Lees ook op CFO.nl: De eerste 100 dagen van Linde Jansen (CFO bij PostNL): “De continuïteit van postbezorging vraagt om een nieuw model dat financieel uit kan.”

Flinke klus lijkt me…

“Klopt. Er is al veel geïntegreerd, maar het moet nog echt één groot bedrijf worden. Dat betekent: afronden van de integratie, de processen doorleven en – na een jaar integratiefocus – klanten en medewerkers weer centraal zetten. Daarnaast ligt er een grote uitdaging in cross-selling en het realiseren van synergie tussen de verschillende merken.”

Net zoals bij Bol.com… financiële waarde creatie dus?

“Ja – en dat past goed bij mij. Ze zochten een CFO die gevoel heeft voor zowel de business als de menskant. Mijn focus ligt nu enerzijds op het opzetten van een finance team. Tot nu toe was finance vooral binnen de afzonderlijke bedrijven georganiseerd. De groep kreeg minder aandacht. Het finance team van IT Services deed het groepswerk erbij, waardoor beide niveaus niet optimaal werden bediend. Een belangrijk speerpunt is dus om een sterk finance team neer te zetten dat waarde toevoegt aan de sturing op groepsniveau, maar ook aan de business van Interstellar IT Services.

Bij Randstad had ik te maken met complexiteit doordat er verschillende proposities waren. Maar het was een bedrijf dat gewend was om groot te zijn en ook zo aangestuurd te worden. Interstellar moet nog leren om groot te zijn, om echt samen te werken en samen te sturen. Er zijn nog veel verschillende werkwijzen en culturen vanuit de bedrijven die samengekomen zijn.”

Hoeveel financials zijn er eigenlijk in totaal aan boord in de organisatie, of moet ik zeggen, organisaties?

“Dat hangt een beetje af van hoe je telt, maar in de hele groep zijn het er zo’n dertig. Maar het voelt niet alsof ik continu kikkers in een kruiwagen moet houden. Ik wil ook niet alles centraal trekken. Finance moet dicht bij de verschillende businesses blijven. De samenwerking die ik wil creëren zit in centrale KPI’s, benchmarking en betere stuurinformatie. Daarbij wil ik ook gebruik maken van de data- en AI-propositie die we aan onze klanten verkopen met Den of Data. Ik word dus binnenkort klant van ons eigen bedrijf, wat ik erg leuk vind. Zeker ook omdat we Den of Data pas net hebben overgenomen, toevallig ook op 1 april, de dag dat ik begon.

En dat is zo maar een voorbeeld van hoe we elkaar kunnen helpen. Want ondanks de structuur met verschillende labels, merk ik dat de bedrijven en CEO’s van de labels er klaar voor zijn om echt samen te werken. Binnenkort gaan we naar de markt met ons Interstellar Fusion-verhaal, een marketingverhaal dat uitlegt hoe de labels elkaar versterken. De CEO’s staan daar stevig achter. Er zit een duidelijke strategie achter, en de kunst is om die samenhang goed neer te zetten. Uiteindelijk komt dan ook de vraag: als we gaan investeren, waar doen we dat?”

En? Mag je daar iets over delen?

“Dat is nog net te vroeg, haha. We zijn onze strategie as we speak aan het herijken. Laat ik zeggen, als we white spots zien, gaan we nadenken hoe we die kunnen invullen. In mijn eerste maand waren er meteen al een paar M&A-dossiers waarnaar we naar keken. De vraag is dan steeds: voegt dit echt iets toe aan onze propositie, onze geografie of onze capaciteit? Maar als CFO moet je scherpe keuzes maken, want je kunt een euro maar één keer uitgeven. Dus kijken we niet alleen naar M&A, maar ook kritisch naar onze kosten en proberen we dubbelingen in systemen of processen af te bouwen, net zoals we dat bij klanten doen. Tegelijkertijd zullen we ook kijken naar waar we kunnen investeren in autonome groei en hoe dat past binnen onze strategische prioriteiten.”

Waar staan jullie in de markt?

“Je hebt een aantal grote corporates, enkele IT-platforms die op ons lijken en heel veel kleintjes. In dat veld zijn wij als IT-dienstverlener met zo’n 800 medewerkers een behoorlijk grote speler. We opereren in een speelveld van klanten die variëren van een paar honderd tot een paar duizend mensen. Daar voelen wij ons thuis. De echt grote corporates hebben vaak hun eigen IT-teams, waardoor ze minder snel managed services bij ons afnemen, al kunnen we natuurlijk wel als adviseur van grote waarde zijn met onze expertise.”

Wat zijn de grote trends die je ziet?
“De markt vraagt heel duidelijk om security, goed gebruik van data en steeds meer inzet van AI. Daarnaast gaat het om soevereiniteit van data, zeker als het gaat om cloudoplossingen. Bedrijven en organisaties willen controle houden over hun eigen data en niet alles in de VS hebben staan. Dat zijn vraagstukken die we overal terugzien. We zijn groot in de publieke sector, zoals overheid en zorg, maar ook in private sectoren als logistiek en bouw. De thema’s spelen overal, al vraagt elke sector er op een andere manier aandacht voor.”

Wat wil je bereikt hebben over een jaar?

“Op dit moment werken we aan de actualisering van onze strategie richting 2028. Daarin bepalen we onze speerpunten voor de komende jaren en waar we verstandig in gaan investeren. Dat kan via M&A, maar door het bouwen aan bestaande businesses en autonome groei.”

Je bent nu iets meer dan 100 dagen aan boord. Waar kijk je met de meeste trots op terug?

“Afgelopen half jaar hebben we hard gewerkt aan onze eigen security. Als je acht bedrijven samenbrengt in een managed services organisatie, moet je opnieuw naar certificeringen kijken. Het is ons gelukt ISO 27001 te behalen, in combinatie met NEN 7510. Daarmee laten we klanten zien dat we onze eigen zaken op orde hebben. Daarnaast zijn we bezig met een B Corp-certificering. Hopelijk kunnen we die binnenkort ook binnenhalen. Daarmee laten we zien dat we als organisatie echt volwassen aan het worden zijn. Daar ben ik supertrots op.”

Lees ook op CFO.nl: Michel Wessel (CFO van Royal Talens): “De toekomst is digitaal. Het moment om de eerste stap te zetten in AI is nu.”

De wereld verandert. Onvoorspelbaar. Complex. Vol risico’s én kansen. Juist nu vraagt leiderschap méér dan alleen cijfers. Het vraagt visie. Lef. Kompas. Tijdens 𝗘𝘅𝗽𝗲𝗱𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗖𝗙𝗢 gaat een selecte groep CFO’s het avontuur aan door een landschap vol onzekerheid. Geen standaard conferentie,  een dag vol reflectie, strategische verdieping en inspiratie.

Gerelateerde artikelen