De enorme invloed van CFO’s op de bedrijfscultuur

De cultuur van een organisatie zou topprioriteit moeten zijn voor bedrijven die succesvol willen zijn in een competitieve markt. Een slechte cultuur heeft namelijk een aantoonbaar negatieve impact op de prestaties. Het zijn echter niet alleen de HR-leiders en andere personeelsfunctionarissen die daar verantwoordelijk voor zijn. CFO’s hebben ook een enorme invloed op de bedrijfscultuur. Hoe er met die verantwoordelijkheden om wordt gegaan, heeft effect op de gehele organisatie.

Door Rob Cools, Product Marketing Director bij Workday

Vroeger was het eenvoudig. Het hoofd Financiën ging over de cijfers, het hoofd Personeelszaken over de mensen. De meeste collega’s zullen het met me eens zijn dat dit een nogal achterhaalde opvatting is. In onze kenniseconomie zijn mensen en financiën haast onlosmakelijk met elkaar verbonden. Bij Workday heeft in ieder geval tweederde van onze kosten met medewerkers te maken. De grootste waarde van onze organisatie zit in de collectieve expertise van ons wereldwijde personeelsbestand.

Hoe kun je als proactieve CFO een positieve bijdrage leveren aan de bedrijfscultuur? Ik deel graag drie tips om organisatiebreed een inspirerende en productieve invloed te hebben.

1. Houd altijd rekening met de impact op medewerkers

In mijn werk laat ik mij niet alleen leiden door hoe beslissingen of acties onderaan de streep uitpakken of hoe investeerders erop reageren. Voor mij is het net zo belangrijk te weten welke invloed beslissingen hebben op onze medewerkers en hun werkomgeving. Deze instelling levert ook een productievere samenwerking met de CHRO op. Waar er traditioneel altijd een strijd was bij budgetbesprekingen tussen Finance en HR, staan we nu veel meer aan dezelfde kant. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat als CFO’s input leveren voor de verdere groei van de organisatie, we daarbij het effect van de keuzes op de bedrijfscultuur moeten meenemen, bijvoorbeeld bij de inrichting van arbeidsvoorwaarden-programma’s of de locatie van een nieuwe vestiging.

2. Laat je eigen team een positieve kracht zijn

De manier waarop je je eigen Financeteam inricht en inspireert, heeft effect op de totale bedrijfscultuur. Als je ervoor zorgt dat de financiële afdeling een prettige samenwerkingspartner is, die collega’s en andere afdelingen goed bedient, creëer je een positieve vibe die zich tot ver buiten je afdelingsmuren uitstrekt. Daarbij is het van belang dat het systeem en de processen flexibel en gebruiksvriendelijk zijn, zodat alledaagse zaken, als het indienen van een onkostenrapport of declaratie, een fluitje van een cent zijn. Wij zijn natuurlijk verantwoordelijk voor de veiligheid en nauwkeurigheid van processen, maar moeten die ook zo inrichten dat medewerkers een grote mate van zelfwerkzaamheid en verantwoordelijkheid krijgen. We moeten laten zien dat we hen daarin vertrouwen. Dit soort zaken draagt bij aan een positieve cultuur zonder belemmeringen, die medewerkers inspireert en motiveert om productief en innovatief te zijn.

3. Betrek andere medewerkers bij de organisatie en wees betrokken bij hen

Wees je als CFO bewust van de invloed die je hebt op de diverse andere bedrijfsonderdelen en laat dat ook zien. Door veel nadrukkelijker samen te werken met andere managers en zelfs met externe stakeholders, schep je een uiterst coöperatieve atmosfeer en openheid, waar iedereen in de organisatie beter van wordt.

Uiteraard, CFO’s zijn uiteindelijk verantwoordelijk voor de cijfers. Maar er ligt ook een mooie kans – en een verantwoordelijkheid –  om bij te dragen aan een constructieve en positieve organisatiecultuur, die iedereen inspireert om hun uiterste best te doen en samen te werken om gezamenlijk succes na te jagen. 

Lees hier eerder blogs terug van Rob Cools
Governance en controles bepalen succes van financiële transformatie
Behoort transactieverwerking tot de core-business CFO?