De insolventie-paradox: Nederlandse ecomomie groeit in 2021
In een recent uitgebracht rapport voorziet Coface voor 2021 een wereldwijde groei van gemiddeld 4,3%, en een toename in de wereldhandel van 6,7% (na -5,2% in 2020). Ook voor Nederland verwacht Coface een robuust economisch herstel in de loop van 2021. Na de bbp-daling van 3,8% in 2020, zal de economie dit jaar naar verwachting groeien met 3,5%. Volgens de verzekeraar zal Nederland na Q1, waarin de forse lockdownmaatregelen nog zorgen voor een flinke tegenvaller, in de volgende kwartalen van 2021 een sterk herstel zal laten zien.
Insolventie-paradox
Volgens Christiane von Berg, Coface regio econoom Noord-Europa, hebben de ontwikkeling van het bbp en de omzetdaling in grote bedrijfssectoren in 2020 niet tot een faillissementsgroei geleid, dankzij de grote steunmaatregelen vanuit overheden, centrale banken en het bedrijfsleven. De maatregelen hebben zelfs tot een tegengesteld effect geleid. Ondanks de unieke mondiale recessie was er in 2020 namelijk sprake van een wereldwijde daling van het aantal faillissementen van ruim 12% (-22% in de eurozone, -19% in Azië-Pacific en -3% in Noord-Amerika).”
Volgens Von Berg staat dit fenomeen inmiddels bekend als de ‘insolventie-paradox’. Een voortzetting van bedoelde steunmaatregelen ligt volgens haar voor de hand zolang de Covid-crisis aanhoudt en dit stelt veel bedrijven in staat ook dit jaar te overleven: “Wat je ziet is dat in Nederland het aantal faillissementen in 2020 met 16% is afgenomen, terwijl onze voorspellingen in de situatie zonder overheidsingrijpen uitgingen van een toename van 35%.” De daling in faillissementen is volgens Coface overigens niet exclusief te danken aan overheidsingrijpen, maar ook aan solidariteit in de handelsketen tussen leveranciers en afnemers en een coulante opstelling van veel verhuurders.
Herstel is onevenwichtig
Coface verwacht wel dat het economisch herstel onevenwichtig zal zijn en sterk zal verschillen per sector en land. Zo zijn faillissementen in de horeca in 2020 wel degelijk toegenomen. De automobielsector, waarvan de groei gunstig verraste in de tweede helft van 2020, laat een sterk herstel zien, gevolgd door de bouwsector en de chemie. Andere sectoren, zoals de dienstensector, blijven gebukt gaan onder het Corona-virus. Maar ook binnen de sectoren zelf kunnen de verschillen groot zijn, zoals we zien in de transportwereld: de luchtvaart die krimpt, terwijl het containervervoer over zee weer een sterke groei laat zien.
Deze onevenwichtigheid tussen de sectoren ziet Coface ook doorwerken in het herstel per land. Vooral in landen die sterk afhankelijk zijn van de kwetsbare diensten- of toeristensector, zoals Spanje en het Verenigd Koninkrijk, duurt het herstel langer. Samen met toenemende ongelijkheid en publieke ontevredenheid over de manier waarop de overheid de pandemie in veel landen aanpakt, kan dit op termijn gaan leiden tot protesten en geweld.