De lessen van de founder

Het is een interessante vraag voor bijna elk bedrijf dat de status van start-up al enige tijd ontgroeid is: wat kunnen we leren van een founder? De oprichter van een bedrijf dat met een nieuw product of nieuwe aanpak veel succes bereikte of zelfs een hele markt op z’n kop zette. Van die ondernemingen die bekend staan vanwege de snelheid waarmee ze op nieuwe ontwikkelingen inspringen, die wars zijn van bureaucratie en alle aandacht op de klant richten.

Ik bezocht in juni CFO Day 2017, een evenement waarop twee van die founders aanwezig waren. De bedrijven van Raymond Cloosterman (Rituals) en Pieter Zwart (CoolBlue) bestaan inmiddels al flink wat jaren. Zelfs nu ze groter geworden zijn, weten ze die mentaliteit van de beginfase vast te houden. Rituals heeft nog steeds een focus op innovatie en CoolBlue is nog altijd geobsedeerd door klanttevredenheid.

De vrees van elke start-up

Hoe komt het dat het deze bedrijven lukt om dat ondernemerschap uit de beginjaren vast te houden. Waarom vallen zij niet ten prooi aan complexiteit, waar zoveel groeiende bedrijven last van hebben? Misschien is het omdat de angst uit de start-up fase nog steeds aanwezig is, vertelde Pieter Zwart, van CoolBlue. Omdat iedere start-up kwetsbaar is, speuren founders constant naar mogelijke zwakheden en kijkt men altijd met een schuin oog naar de dreigingen van buiten. Een functionele onrust dus, die ook in latere stadia zorgt dat een bedrijf hongerig blijft voor nieuwe kansen en zich niet laat verassen door bedreigingen.

Weg met die KPI’s

Een originele kijk op het behoud van de focus op klanttevredenheid had Zwart ook. Stop met al dat Engels. Het bedrijf gebruikt vooral Nederlandse woorden in plaats van de Engelse termen die vaak in omloop zijn. Wie finance of logistics hoort, denkt aan interne processen. En dus heten deze afdelingen bij CoolBlue gewoon betalingen en bestellingen. Zo onthoudt iedereen waar het om gaat: de klant. Een KPI is dus gewoon een doelstelling.

Wakker schudden

Een interessant verhaal, maar wat doe je er vervolgens mee? Voor vrijwel alle bedrijven is het nuttig om af en toe een reset te krijgen, om even wakker geschud te worden. En mensen staan open voor dit soort verhalen, zeker als die helpen de blik weer terug te brengen naar de essentie, die in the heat of the moment nog wel eens uit beeld raakt. Ik kreeg veel positieve reacties toen ik de openingsvideo van CFO Day deelde onder collega’s. Deze film laat duidelijk zien hoe het komt dat bedrijven de mentaliteit uit hun beginfase kwijtraken. 

Inspiratie

Het is prachtig om na het bezoeken van een evenement als de CFO Day geïnspireerd terug te keren op kantoor. Maar dan komt wel de vraag wat er met de kennis gebeurt. Het zou mooi zijn als je dit soort inzichten ook echt kunt toepassen in je eigen werkomgeving. Dan blijft het niet bij inspiratie alleen. Want voordat je het weet, is het gewoon weer business as usual.

Sander Vrolijk is Manager Business Development Nederland bij American Express

Lees ook: Zijn we zwartkijkers?