De lessen van Jaap Bressers: “Laat de businesscase van morgen los en voeg vandaag waarde toe”
Stephan Persoon: “Kun je iets vertellen over je leven voor het ongeluk? Wat hield je bezig? Wat waren je ambities?”Jaap Bressers: “Ik studeerde destijds economie en werkte daarnaast zo’n 30 uur in de week als projectmanager. Ik was erg ambitieus en wilde graag CEO/CFO worden bij een groot bedrijf. Ik vermoed dat als ik geen ongeluk had gehad, ik nu 80 uur in de week zou werken bij een groot concern.”Stephan Persoon: “En toen kwam de dag van het ongeluk. Kun je vertellen wat er gebeurde?” Jaap Bressers: “Het was 20 juli 2005. Ik was op vakantie in Portugal en ik besloot te gaan zwemmen. Er kwam een hele hoge golf aan en ik dook er te steil in. Ik klapte met mijn hoofd tegen de zeebodem, of een zandbank die daar lag, en ik brak mijn nek. Een van de vele dingen die me van dat moment zijn bijgebleven, toen ik afscheid van het leven moest nemen, is dat ik teleurgesteld was in mezelf. Ik was tot dat moment alleen maar aan het racen geweest zonder echt stil te staan bij de mooie dingen die ik onderweg tegenkwam. Ik dacht toen nog dat ik keihard moest investeren om in de toekomst succesvol te zijn. Toen besefte ik dat het een fout was geweest om alleen maar voor de toekomst te leven. De toegevoegde waarde die ik vandaag kan leveren is in de toekomst namelijk nog veel meer waard.”Het ‘Carlos’-moment “Het was eng, het was heftig”, aldus Bressers die terugblikt op zijn ziekenhuisopname in Portugal vlak na het ongeluk. “Daar lag ik in een vreemd ziekenhuis in een lichaam dat ik niet herkende. Ik schoot vaak in paniek wakker en dan riep ik om hulp, maar er kwam niemand. En als er iemand kwam was het om de monitor te controleren. Ik kreeg de perfecte technische zorg, maar het menselijke stuk ontbrak. Toen kwam Carlos – een broeder uit de nachtdienst – en die legde een hand op mijn schouder, op de plek waar ik nog wel wat voelde, en hij zei: ‘it’s okay’. Dat betekende op dat moment zoveel voor me. Dat zoiets kleins zoveel waarde kon hebben had ik me niet eerder gerealiseerd. Carlos had hier niet voor geleerd, hij deed het gewoon intuïtief. Maar het was op dat moment het enige wat iemand hoefde te doen.” Stephan Persoon: “Dat was het Carlos-moment, de rode draad in je boek en optredens. Welke lessen kan de corporate wereld leren van Carlos?” Jaap Bressers: “Streef niet alleen naar de perfecte producten, perfecte diensten en de perfecte zorg. Heel veel is al perfect. Maak wat vaker oprecht contact met een klant of medewerker. Carlos nam daar de tijd voor en als het ergens druk en hectisch is, is het wel in de zorg. Als alle CFO’s wat vaker op hun eigen manier een hand op iemands schouder leggen creëren ze daarmee enorm veel waarde. Mensen willen gezien worden, dat geldt voor iedereen. Vroeger dacht ik teveel in efficiency, ik doe nu veel vaker een stap terug. Dat is de kracht van de kleine dingen. Als je kleine dingen kunt doen, kun je heel veel bereiken. Ik dacht voor mijn ongeluk dat ik eerst een topbestuurder moest worden om indruk te maken, maar daar denk ik nu heel anders over. Iedereen kan op zijn eigen plek effect hebben.”Stephan Persoon: “Momenteel is er veel dynamiek in het bedrijfsleven. Economisch krabbelt het op, maar we zitten in een transitiefase met veel onzekerheid. Organisaties zullen grote veranderingen gaan doormaken en CFO’s zullen moeilijke keuzes moeten maken. Wat kunnen ze leren van jouw verhaal en aanpak?Jaap Bressers: “Mijn advies is meer in het moment te blijven. Door continu bezig te zijn met waar het heengaat en hoe de mensen mee moeten veranderen, vergeet je al snel dat je vandaag heel veel waarde kunt toevoegen. De toekomst is heel ingewikkeld; we kunnen morgen niet eens adequaat voorspellen, dus probeer daar niet voortdurend grip op te krijgen. Laat dat los en bedenk in plaats daarvan wat de eerste stap is die je vandaag nog kunt zetten.” Stephan Persoon: “In grote bedrijven wordt veel gesproken over de businesscase. In de jacht naar resultaten houden ze daarbij vaak krampachtig vast aan het beoogde eindresultaat. Stel ze halen 90 procent, dan is het mislukt, terwijl er wel veel mensen hebben samengewerkt en mooie dingen hebben neergezet. Hier zouden CFO’s en andere bestuurders er goed aan doen de controle meer los te laten. Het gaat niet alleen om het resultaat, maar ook om de energie die vrijkomt. Startups hebben vaak niet eens een businesscase, alleen een goed idee.”Jaap Bressers: “Precies, het is een andere manier van naar de wereld kijken. In het lange revalidatieproces na mijn ongeluk pakte ik mijn studie economie weer op. Ik wilde per se Cum Laude afstuderen. Ik had bijna alles binnen en moest alleen nog een 8.0 voor mijn scriptie halen, maar ik haalde een 7,5. Ik was boos en teleurgesteld, maar bij de uitreiking zat ik bij de top 1% van studenten. Ik had een 7,8 gemiddeld en was ‘graduated with distinction’. En dat naast alle uitdagingen op het gebied van fysiotherapie en revalidatie. Ik dacht; waarom ben ik nou niet hartstikke blij en trots? Je kiest zelf je doelen. Voor CFO’s betekent dit niet alleen maar sturen op de financiële resultaten. Kijk ook naar wat je geleerd hebt, en wat je gerealiseerd hebt op sociaal gebied. Je moet de bottom line verbreden. Winst maken is het gevolg van iets goed doen.” Stephan Persoon: “Drie jaar geleden hebben we met onze collega’s uit de hele organisatie een foto van de toekomst gemaakt en een stip aan de horizon gezet. Mijn mededirecteur Robbert van Adrichem en ik presenteerden aan onze mensen de nieuwe organisatiedoelen: omzet en aantal medewerkers. De mensen reageerden teleurgesteld en wij vroegen hen wat we fout hadden gedaan. De groep gaf ons aan dat hun drijfveer zit in het realiseren van ambities. Persoonlijke ontwikkeling van henzelf en ambities van opdrachtgevers. Dat inzicht kwam toen heel hard binnen; daar draait het om. Wij willen ambities realiseren. De omzet en bijbehorende aantallen zijn een resultaat. Ambities realiseren staat met stip op 1. That’s the ‘Why’."Jaap Bressers: “Iedereen wil bijdragen: ik was laatst bij een productiebedrijf waar het doel was 10 miljoen EBITDA te halen. Denk je dat zo’n doel motiverend werkt voor een lopende band-medewerker? De medewerkers krijgen het idee dat ze de zakken van iemand anders staan te vullen. Iedereen kan bijdragen, maar je moet ze wel een aansprekend doel geven.”Stephan Persoon: “In je boek spreek je ook van kangoeroesprongen. Hoe je met kleine stapjes de verwachtingen kunt overtreffen. En als je naar beneden valt is dat niet erg als je er maar iets van geleerd hebt.” Jaap Bressers: “Iedereen heeft iets meegemaakt waar ik niet mee wil ruilen. Hoe je ermee omgaat bepaalt uiteindelijk je toekomst.”Stephan Persoon: “Hoe kijk je nu naar je eigen toekomst?”Jaap Bressers: “Ik probeer veel te genieten, daar meet ik aan af hoe succesvol ik ben. Mijn droom is om iedereen een Carlos-moment te laten beleven en ze te laten zien dat ze belangrijk zijn en er toe doen. Ik heb met mijn boodschap al een half miljoen mensen weten te bereiken middels mijn boek en optredens. Het mooie van een Carlos-moment is dat het wederkerig is. Toen ik Carlos teruggaf wat hij voor mij betekend had, vertelde hij me dat het moment ook zijn leven ingrijpend heeft veranderd. Geven kan intens veel toegevoegde waarde opleveren. Stel dat je zo’n moment aan al je medewerkers zou kunnen geven, wat voor performance boost dat niet zou geven. Dat is wederkerigheid. Creëer iets moois voor een ander en het komt weer terug.”Stephan Persoon is sinds 2001 oprichter en directeur van Agium Finance & Control. Hij is een echte verbinder die altijd in oplossingen denkt. Als interim business controller is Stephan actief geweest bij de splitsing van ING en Nationale Nederlanden. Inmiddels is hij verantwoordelijk voor ruim 70 professionals welke Agium Finance & Control mag inzetten bij het groot- en corporate bedrijf. ________________________________________________________________________________________ Bent u geinspireerd door het verhaal van Jaap Bressers of wilt u meer van hem weten, neem dan deel aan de inspirerende masterclass ‘Waar een wiel is, is een weg’ tijdens CFO Day. Hierin deelt Bressers op verzoek van Agium op humorvolle wijze zijn ervaringen over sterker terugkomen na tegenslagen, het loslaten van control en anders leren kijken naar wat écht verschil maakt. Aansluitend signeert Jaap Bressers speciaal voor de bezoekers aan deze masterclass zijn boek._________________________________________________________________________________________