De opkomst van de Chief Value Officer

De CFO ontwikkelt zich tot CVO, Chief Value Officer. En moet de kunst van het verhalen vertellen onder de knie krijgen.

Door Siobhan Tipping

Wie succesvol wil zijn moet relevant zijn voor klanten. Dat was honderd jaar geleden het geval en zal altijd het geval zijn. Wie vanuit dat perspectief kijkt naar alle veranderingen – en de bijbehorende nieuwe technologische mogelijkheden – begrijpt opeens een stuk beter wat deze veranderingen betekenen voor strategie en bedrijfsvoering. Dat perspectief creëert ook rust en maakt het mogelijk de juiste focus aan te brengen te midden van alle complexiteit en volatiliteit. Bestuurders lopen dan niet het risico hijgerig achter een stroom nieuwe concepten aan te lopen. Immers, als ze consequent redeneren vanuit relevantie weten ze welke concepten ze aan zichzelf voorbij kunnen laten gaan en welke juist essentieel zijn om de relevantie te behouden. 

In de praktijk wordt steeds duidelijker dat CFO’s een sleutelpositie hebben daarbij. Deze ligt op drie terreinen:

  • Growing value
    Het begrip waarde verandert, evenals de drivers ervan. Bedrijven moeten financiële waarde realiseren in combinatie met maatschappelijke waarde om relevant te blijven. Dat vergt op een breed terrein aandacht, van het terugdringen van de CO2-footprint tot het waarborgen dat algoritmes onder de motorkap deugen. Het vergt de juiste afwegingen tussen lange termijn en korte termijn. En het vergt ook meer dan ooit een kritische blik bij het doen van overnames, zeker in een tijd waarin waarderingen tot grote hoogte oplopen.
     
  • Optimizing value
    Nieuwe technologie kan het verschil maken ten aanzien van zowel de effectiviteit van een strategie als de efficiency van de bedrijfsvoering. Een datagedreven organisatie is bijvoorbeeld in staat om betere beslissingen te nemen dan de concurrent, op alle niveaus en in alle denkbare domeinen. En met kunstmatige intelligentie is het mogelijk om klantcontact op een totaal andere wijze vorm te geven en daarmee de klantwaarde te verhogen.
     
  • Protecting value
    Organisaties zijn steeds sterker met elkaar verbonden en nieuwe digitale technologie brengt naast kansen ook nieuwe risico’s met zich mee. Incidenten met verstoringen of bewuste aanvallen kunnen ingrijpende gevolgen hebben. Het is zaak om een goed evenwicht te vinden tussen de kansen en risico’s en adequate maatregelen te treffen om de waarde te beschermen.

CVO

Zo bezien is de rol van de CFO sterk aan het veranderen. De F van finance wordt een V van Value. Daarmee transformeert de Chief Financial Officer in een Chief Value Officer, die verantwoordelijk is voor groei, optimalisatie en bescherming van waarde. Dat is een ingrijpende verandering voor veel CFO’s en hun teams. Want in alle eerlijkheid: nog steeds besteden deze teams de meerderheid van hun tijd aan ‘non-value’ activiteiten zoals het verzamelen en valideren van data en informatie. Onderzoek  laat ook  zien dat dit maar langzaam verandert ten gunste van een modernere invulling.

En precies daarom is een actieve rol van de CFO op dit moment zo belangrijk. Het tempo en de daadkracht van een verandering wordt immers maar zelden bepaald door de (technische) mogelijkheden. Evenmin door aanpassen van processen of systemen. Het gaat om de energie en de overtuiging van mensen. 

Tegenwoordig moeten financiële functies beoordelen hoe het geheel van de organisatie – en factoren daarbuiten – van invloed zijn op het nettoresultaat.

Changemaker

De CFO moet daartoe de rol van changemaker omarmen. En daar komt het perspectief van de relevantie direct weer naar boven. Als changemaker is het in elk geval zaak om een overtuigend verhaal te vertellen over het waarom van projecten. Over de relevantie. Waarom bouwen   we een datalake op? Waarom zetten we hoog in op het meten van onze maatschappelijke impact? Waarom gebruiken we technologie om onze kasstromen beter te voorspellen? Waarom gaan we een samenwerking aan op het vlak van kunstmatige intelligentie? En vooral ook: hoe dragen al die initiatieven en innovaties bij aan het grotere doel wat we als organisatie hebben?

Juist in een tijdperk waarin veel vaste routines en opvattingen op zijn kop gaan als gevolg van COVID-19 liggen er kansen om die rol van changemaker krachtig op te pakken. Deze tijd levert naast dagelijkse uitdagingen ook een uitgelezen moment op om de verbeelding aan de macht te laten komen in plaats van incrementele veranderingen na te streven. De CFO die dat op overtuigende wijze weet te doen – en met eigen gedrag onderstreept – kan zijn teams inspireren om in de juiste modus te komen.

Siobhan Tipping is EY Nederland Partner Financial Services. Dit is een bewerkte versie van een eerder verschenen artikel dat zij schreef voor EY.