Detailhandel stijgt 3,2% in omzet, ondanks lagere verkopen

Voedingswinkels floreren; online groeit licht terwijl combinatie on-line + fysiek kelderen

Winkeliers hebben in november ruim 3 procent meer omgezet, terwijl dat ze minder goederen verkochten. Supermarkten en andere verkopers van voedingsmiddelen zagen de omzet het hardst stijgen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

  • Winkeliers hebben in november 3% meer omgezet, ondanks dat ze minder goederen verkochten
  • stijging komt voornamelijk voor rekening aan hogere prijzen
  • supermarkten en speciaalzaken zagen de grootste omzetstijging, met respectievelijk 5,1% en 3,3% meer dan in november 2022
  • online werd 0,3% minder omgezet, online-omzet van winkels met internet als nevenactiviteit is, daalde 6,7%

De gehele detailhandel haalde 3,2 procent meer omzet dan een jaar eerder. Dat komt vooral door de hogere prijzen. Het volume, ofwel de hoeveelheid spullen of voedingsmiddelen die winkeliers verkochten, was 0,8 procent lager.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in november. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 3,7 procent hoger dan in november 2022.

De vijf belangrijkste productcategorieën in de detailhandel zijn niet specifiek genoemd in de zoekresultaten. Echter, productcategorieën zijn over het algemeen zeer breed en kunnen variëren van kleding en elektronica tot voedsel. Wat betreft de omzet en het aantal werknemers in de detailhandel: In 2020 bedroeg de totale omzet van de detailhandel 122.958 miljoen euro (exclusief btw). Er waren 872.735 personen werkzaam in de detailhandel. Hiervan werkten 359.815 personen in de non-food sector en 394.230 personen in de food sector.

Lees ook: Winkeliers zetten alweer meer om door hogere prijzen (cfo.nl)

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in november 4,8 procent meer omzet behaald dan in november 2022. Het verkoopvolume was 1,7 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van supermarkten lag 5,1 procent hoger en de omzet van speciaalzaken was 3,3 procent hoger.

De omzet van non-foodwinkels groeide in november met 0,7 procent. Het verkoopvolume was 2,1 procent lager dan een jaar eerder. Drogisterijen en winkels in consumentenelektronica hebben in november meer omgezet dan een jaar eerder. Daarentegen hebben winkels in schoenen en lederwaren, winkels in meubels en woninginrichting, kledingwinkels, winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in recreatie-artikelen in november minder omgezet.

Lees ook: Hogere prijzen opnieuw motor achter groei Unilever (cfo.nl)

Online werd vorige maand 0,3 procent minder omgezet. Webwinkels hebben 4,6 procent meer omgezet. De online-omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit was echter 6,7 procent lager.(ANP)

Als toonaangevende bron voor accountantnieuws, strategieën en inzichten in finance en accounancy, helpt accountantweek.nl accountants, controllers en hoger financieel management om voorop te blijven lopen.

Schrijf u daarom nu in voor de heldere, korte en makkelijk leesbare nieuwsbrief van Accountantweek voor een overzicht van al het relevante nieuws, alle unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en belangrijkste meningen of volg ons op Linkedin.

Gerelateerde artikelen