Digital Transformation: groot denken, klein doen
Tijdens de Payhawk roundtable 'Digital Transformation op CFO Day 2023: Groot denken, klein doen' bespraken financiële professionals strategieën voor digitale transformaties. In een even dynamisch als inhoudelijk gesprek wisselden Pieter Paul van Oerle van Nlmtd en Kwint Jansen van Payhawk hun inzichten uit met de zaal, begeleid door moderator Caroline van den Bosch.
Pieter Paul van Oerle kwam in zijn introductie snel tot de kernvraag: hoe breng je een succesvolle digitale transformatie in de praktijk? Focus je op de complete architectuur van je organisatie, of richt je je op een aantal specifieke deelprocessen, en bouw je van daaruit verder? Het bleek de aanzet voor een levendig gesprek over de basis van een succesvolle digitale transformatie.
- Hoe groot of hoe klein pak je de digitale transformatie aan?
- Hoe ver moet de digitale kennis binnen een organisatie reiken?
- Hoe bepaal je of een transformatie succesvol is?
Snel testen
Een monsterproject waarbij je je hele interne structuur aanpakt kost enorm veel tijd en energie, aldus Van Oerle. Door tools te zoeken in de buitenwereld kun je veel sneller de route naar waarde maken, op voorwaarde dat je eerst een aantal basale vragen en antwoorden hebt geformuleerd.
Wat wil ik precies veranderen? Welke pijnpunten wil ik aanpakken, en welke tools passen daarbij? Als je die tools eenmaal gevonden hebt, moet je ze snel testen. “Maar dat betekent ook”, benadrukt Van Oerle, “snel durven stoppen als het níet werkt.”
Vanuit de zaal kwam een nuance die het gehele gesprek terug zou komen. Is je backbone niet op orde, vond een CFO, dan kunnen je tools ook niet op minimaal niveau draaien, “en dan breng je je nieuwe fantastische tool weer om zeep.” Anders gezegd: het begint misschien tóch bij de backbone.
Extra tools tegen backbone
De sprekers kwamen overeen dat digitale transformatie zo veelomvattend is dat je niet van een of-/of-probleem kunt spreken. “Het is inderdaad niet: laat de achterkant maar zitten, en doe wat spiegeltjes en kraaltjes aan de voorkant” vatte Van Oerle samen. “Een goede backbone is altíj́d nodig. Maar ik ben ervan overtuigd dat je veel waarde kunt toevoegen door daar extra tools tegenaan te zetten.”
De complexiteit van digitale transformatie betekent ook dat de gehele organisatie er bekend mee moet zijn. “Als je met zijn allen drie dagen per jaar op de hei gaat zitten, wordt er in die drie dagen een compleet nieuwe wereld ingericht”, zei een spreker. “Daar zou dus een vierde dag aan moeten worden vastgeplakt, op basis van de vraag: hoe ga je je IT inrichten?”
Zo'n discussie hoeft niet alleen maar met techneuten te worden gevoerd, benadrukte de spreker. Juist niet. Maar het onderwerp moet wel bij iedereen op de agenda staan. En voor een goede digitale transformatie moet de digitale kennis ook in de board aanwezig zijn.
Hou het simpel
Na die grotere lijnen was het tijd voor een aantal praktische vragen die beantwoord moesten worden op de Payhawk roundtable. Hoe voeg je de nieuwe tools toe zonder aansluitproblemen? Hoe hou je de snelheid van die transformatie op niveau?
Hou het simpel, antwoordde een andere CFO. Ga terug naar de basis. Wat zijn de drie of vier écht briljante businessmodellen waar alles om draait, en wat is daarvan afgeleid. Richt je in eerste instantie op de tools die die kern ondersteunen. Een andere spreker richtte zich tot Van Oerle met een vraag over de testfase. Want wanneer trek je de stekker eruit? Hoe besluit je dat?
Scale or kill
Het begint met een duidelijke challenge en een value case, legde de moderator uit. Je moet weten wat je wilt oplossen en wilt bereiken. Dat moet je in een helder meetbare waarde kunnen uitdrukken. Vervolgens test je je nieuwe tool op een overzichtelijke business unit. Heb je je doel in honderd dagen bijlange na niet gehaald? Dan kun je nog één veranderingssprint trekken. Levert die geen resultaat op? Simpel: stoppen. Werkt de digitale aanpassing wel, dan zet je er je A-team op om 'm wereldwijd in te voeren. “Either we kill it or we scale it”, aldus Van Oerle. “Je geeft één extra kans, en daarna is het klaar.”
Compacte core
Tegen het einde van de sessie worden er nog wat successen en uitdagingen rondom recente digitale transformaties uitgewisseld. De sprekers verschillen hier en daar van mening over waar een digitale core minimaal uit moet bestaan, maar hebben over het algemeen een voorkeur voor een compacte core.
“Voor de functies die je om die core heen wilt bouwen”, vat de moderator samen, “moet je uitgangspunt niet zijn: ik heb een interessante tool gezien. Nee, je zet een stap terug. Wat is het pijnpunt? En welke tool kan ons daarbij helpen?” En, vult Kwint Jansen van Payhawk aan, “Hoe matchen we die kleinere oplossing met onze core? Hoe past die oplossing bij ons én bij wat onze klant nodig heeft?”
En zo wordt de sessie afgesloten met vragen die ook na een inspirerende CFO Day voldoende stof tot nadenken bieden, en wie weet tot digitale innovaties.