Slimmer. Beter. Sneller: concurrentievoordeel dankzij data
Marco van der Kooij, expert in digitale transformatie, beschrijft in een uitgebreid best practice paper hoe u een voorsprong op de concurrentie behaalt door datagedreven te gaan werken. Dit artikel is een samenvatting, de link naar het volledige paper vindt u onderaan dit artikel.
Lees ook: Topprioriteit voor CFO’s: kun je je data wel vertrouwen?
Bedrijven en organisaties kunnen concurrentievoordeel behalen door business-, financiële, externe en niet-financiële data te combineren en in realtime te gebruiken. De basis hiervan ligt in advanced analytics, waarbij technologieën als kunstmatige intelligentie en machine learning worden gebruikt om de organisatie versterken.
Vooruit met data: van reactief naar proactief
Veel bedrijven gebruiken data om achteraf gebeurtenissen te verklaren en herstelmaatregelen te treffen. Maar om écht innovatief te zijn en een voorsprong te nemen op de concurrentie moet de omslag gemaakt worden van reactief naar proactief werken: de overstap naar een datagedreven organisatie.
De CFO Office als kartrekker van de digitale transformatie
Deze omslag moet geleid worden vanuit een centraal punt in de organisatie. De CFO Office is hierin de meest logische kartrekker. Het verschaffen van bruikbare informatie en analyses is immers onderdeel van het DNA van uw afdeling. U wordt een waardevolle businesspartner als het technologie inzet om aan wet- en regelgeving te voldoen, performance management te stimuleren en geavanceerde datagedreven analyses te leveren.
Verder bouwen op de basis
De volgende stap richting een datagedreven organisatie is de integratie van advanced analytics en performance management. Op die manier kunt u de business voorzien van toekomstgerichte inzichten op basis waarvan zij duurzame businesswaarde kunnen creëren.
Innovatiebarrières zijn niet langer technisch van aard, maar vooral sociaal en cultureel
Het succes hiervan hangt af van twee factoren: IT en mensen. Aan de IT-kant is één centraal softwareplatform nodig om deze transitie te ondersteunen. Daarnaast moeten medewerkers genoeg kennis en skills hebben om de data te kunnen verwerken en om te zetten in bruikbare inzichten. Hiervoor heeft u collega’s nodig met sterke analytische en data(management)vaardigheden.
De uitdagingen onderweg
Dit laatste levert ook meteen de belangrijkste uitdaging: de beschikbaarheid van mensen. Om innovatieprojecten te laten slagen, moeten medewerkers hier tijd voor hebben. Maar vaak is het zo dat zij niet worden vrijgesteld van dagelijkse taken, en dus niet gericht aan het project kunnen werken. Ook data kan een hindernis vormen op de weg naar een datagedreven organisatie. Zorg er daarom voor dat de data van goede kwaliteit is, datadefinities eenduidig zijn en het eigenaarschap is vastgelegd.
Organisatiebrede aanpak
Om deze uitdagingen aan te gaan, moeten we erkennen dat innovatiebarrières niet langer technisch van aard zijn, maar vooral sociaal en cultureel. De techniek is er. Het zijn de mensen die zich van nature verzetten tegen verandering. Dit vraagt om een holistische, organisatiebrede aanpak. Zodat operationele en financiële perspectieven samenkomen in herkenbaar en eenduidig performance management in een datagedreven organisatie.
Dit artikel is een samenvatting van ‘De Digitale Finance Organisatie, een uitgebreid best practice paper waarin Marco bespreekt hoe IT de CFO Office in staat stelt om deze transformatie te realiseren met behulp van advanced analytics. Het paper geeft een visie op de veranderende rol van de CFO Office en beschrijft hoe u performance management en de wendbaarheid van uw organisatie verbetert. Ook biedt het praktische handvatten als vragenlijsten en een case study, die u direct kunt gebruiken om de opgedane kennis in te zetten voor uw eigen organisatie. Het volledige paper downloadt u hier.