Digitale transformatie met 7 miljoen kopjes koffie

Welke transformatie heeft cloudleverancier Oracle zelf doorgemaakt? En de klanten? CFO.nl doet verslag van Oracle OpenWorld Europe.

Een echte transformatie eindigt nooit. Dat zegt CEO Safra Catz van Oracle in haar keynote tijdens Oracle OpenWorld Europe. Het jaarlijkse evenement vindt plaats in ExCel London, een evenementenlocatie in de Docklands. Als onderdeel van de haven van Londen is dit gebied al eeuwenlang een middelpunt van bedrijvigheid, fysiek verbonden met de rest van de wereld.

Naast de fysieke verbindingen kwamen digitale verbindingen. Naast tastbare oceanen kwamen oceanen van data, het laatste een metafoor die je tijdens het evenement vaak hoort. Pas wanneer je erbij stilstaat, besef je hoe de wereld op zijn kop is komen te staan. Daarbij lijkt de enige constante dat bedrijven komen en gaan, waarbij aanpassen de sleutel is tot succes.

Andere organisatie

Oracle heeft zich aangepast, is het beeld dat Catz oproept. Want toen ze in 1999 aan de slag ging voor de cloudleverancier, begon ze in een hele andere organisatie. “Twintig jaar geleden was technologie lang niet zover als nu. Onze data waren gefragmenteerd en systemen afgescheiden van elkaar. Het was de tijd van de internetbubbel. De gedachte was: if it ain’t broken, don’t fix it.”

Toch vond het bedrijf zichzelf opnieuw uit. “De uitdaging was dat we volledig opnieuw moesten definiëren hoe we werken in een moderne globale omgeving”, aldus Catz. Zo ontstond na overnames en andere organisatieveranderingen de public cloud die we vandaag de dag kennen. Die gaat uit van een autonome, door Machine Learning gedreven, database.

Klok vooruitgezet

Het bedrijf heeft hiermee volgens Catz de klok vooruitgezet. Maar daarbij komt ook een verantwoordelijkheid. “Het heeft geen zin om data in een systeem te stoppen als je die niet veilig kunt houden. Dit heeft geleid tot een cloud van de tweede generatie als geen ander. Daarbij hebben zelfs wij geen toegang tot je data”, benadrukt de topvrouw in het auditorium van ExCel London.

Ruim 6 miljard dollar aan R&D per jaar moet bijdragen aan de nodige innovaties, die Oracle uitrolt via de cloud. Catz geeft als voorbeeld de kunstmatige intelligentie van het bedrijf. Daarmee kun je volgens haar declaraties controleren “op een manier die handmatig niet mogelijk is”. “Krijg je elke negentig dagen nieuwe features? Zoniet, dan zit je niet echt in de cloud”, verzekert ze.

De keynote in drie quotes
“Een echte transformatie eindigt nooit.”
“Het heeft geen zin om data in een systeem te stoppen als je die niet veilig kunt houden.”
“Krijg je elke negentig dagen nieuwe features? Zoniet, dan zit je niet echt in de cloud.”

Kopjes koffie

Catz sluit haar verhaal af met de boodschap dat Oracle alleen succesvol is als de klanten dat ook zijn. Ze gaat daarover op het podium in gesprek met Massimiliano Pogliani. Hij is CEO van illycaffè, een klant van de cloudleverancier. Deze Italiaanse koffiebrander uit Triëst staat in een lange traditie: opgericht in 1933 door Francesco Illy en nu geleid door de derde generatie van de familie.

illycaffè zorgt ervoor dat wereldwijd dagelijks 7 miljoen kopjes koffie op tafel komen. Dat gebeurt volgens een filosofie die Pogliani samenvat als ‘good, goodness and beauty’. Hiermee verwijst de koffiebrander respectievelijk naar de kwaliteit van de koffie, de duurzaamheid en de esthetica. Het laatste zie je onder meer terug in de koffiekopjes die het bedrijf omschrijft als kunstwerkjes.


Massimiliano Pogliani, CEO van illycaffè

Onmogelijke opdracht

Hoe zet je als 87-jarig bedrijf technologie in om succesvol te blijven? Na de keynote praten we erover door met Pogliani. Hij vertelt over wat bijna een onmogelijke opdracht lijkt: van koffiebonen uit heel verschillende continenten één product maken van een constante kwaliteit. “We focussen op één enkele blend”, legt de CEO uit. “Het enige wat varieert in de smaakervaring van illy, is de koffieroast.”

Technologie speelt een belangrijke rol bij het neerzetten van die ervaring. Pogliani: “De hoeveelheid data die we inzetten, is gigantisch, van het plukken van het koffiebesje tot de koffie die in het kopje terechtkomt. Daartussen doen we meer dan 126 kwaliteitscontroles. Zo hebben we een sorteermachine die 20.000 koffiebonen per seconde analyseert, boon voor boon.”

Het bedrag dat koffieboeren ontvangen, stemt het bedrijf af op de winst die de boeren maken in bepaald land. Pogliani: “We proberen de waarde die we creëren te delen met de hele waardeketen. Dus met koffieboeren, leveranciers, werknemers en – op het laatst – de aandeelhouders. Voor koffie betalen we gemiddeld dan ook 30 tot 40 procent meer dan de marktprijs.”

Beter in finance

Pogliani benadrukt dat het bedrijf niet alleen een digitale transformatie heeft doorgemaakt. “Mijn rol als aanjager van het team is om ervoor te zorgen dat alle afdelingen onderdeel zijn van de verandering. Zo heb ik een systeem gecreëerd waarin het onmogelijk is dat de één wint en de ander niet. Dit is ingebed in het beoordelingssysteem en stimuleert mensen om echt samen te werken.”

Het helpt ook als je beseft dat je niet een expert in alles kunt zijn. Pogliani: “Het is misschien heel vanzelfsprekend, maar wordt weinig toegepast: je moet mensen aannemen die beter zijn dan jezelf op een bepaald gebied. Dus hoewel ik zelf een passie en voorkeur heb voor bepaalde onderwerpen, hoop ik bijvoorbeeld dat mijn CFO veel beter is in finance dan ikzelf. Hetzelfde geldt voor mijn CTO als het gaat om technologie.

Je hebt namelijk de beste mensen nodig om de klus te klaren. Want wie aan de top staat, staat op de schouders van reuzen.”

Partnerschap met Microsoft
Oracle OpenWorld Europe opent ook met een nieuwtje. Oracle kondigt op de eerste dag namelijk aan dat de cloud van het bedrijf verder gaat samenwerken met Microsoft Azure. Dat gebeurt op een nieuwe locatie in Amsterdam. Dankzij het partnerschap krijgen klanten de mogelijkheid om applicaties te delen en te werken met software van beide clouddienstverleners.