Drie manieren om finance-talent aan te trekken
Regelmatig is er een bericht te lezen over de krapte op de arbeidsmarkt voor financials. Het probleem gaat echter dieper dan openstaande vacatures. De finance-functie verandert en gaat over veel meer dan enkel rapportages uitbrengen. Nieuw talent is nodig om die ontwikkeling verder te brengen. Aan de CFO de taak om de juiste talent mensen aan te trekken en te behouden.
Nieuwe, schaarse vaardigheden
Todd McElhatton, CFO van SAP Noord-Amerika, wijst op de veranderende rol van finance als business partner, als de belangrijkste reden voor de tekorten aan talent binnen finance, schrijft hij in een stuk op CFO.com. Door de digitalisering van de functie, is er behoefte aan nieuwe profielen: denk bijvoorbeeld aan gedragswetenschappers of data scientists. Probleem is dat mensen met deze achtergrond plus kennis van finance sowieso al dun gezaaid zijn. Daar komt bij dat er überhaupt al een tekort is aan bijvoorbeeld specialisten op het gebied van data.
De aansturende rol vraagt ook om de welbekende soft-skills. Ook deze vaardigheden blijken vaak te ontbreken binnen de finance-functie, laat McElhatton zien. Maar nu finance een stoel aan de bestuurstafel veroverd heeft, zijn vaardigheden als leiderschap, samenwerken en relaties bouwen levensbehoeften geworden.
Hoe kan een CFO het talent voor een toekomstige finance-functie vinden en binden aan de organisatie? De CFO geeft drie tips.
Automatiseer
Begin met automatiseren. Let daarbij op dat het niet niet gaat om het automatiseren van instapfuncties, maar om de simpele en repeterende taken die de nieuwkomers vaak op hun bordje krijgen. Hierdoor kunnen jonge collega’s meer betekenisvol werk doen en ontstaat eerder het gevoel het gevoel impact te hebben. McElhatton noemt budgetteren als voorbeeld. Volgens de CFO is er geen enkele reden dat dit werk tegenwoordig nog handmatig en in spreadsheets wordt gedaan.
Invloed en vertrouwen
Finance-leiders moeten hun medewerkers invloed en vertrouwen geven. Zorg ervoor dat ze succesvol kunnen zijn in de finance-functie van de toekomst. Maak training daarom tot een vast onderdeel binnen het werk. Creëer een omgeving waarin het nemen van risico’s aangemoedigd wordt. Luister naar medewerkers en stimuleer dat ze hun mening geven. Bedenk goed dat een cultuurverandering bij de top begint. Door het vertrouwen van medewerkers te vergroten, kunnen ze soft skills ontwikkelen, waar juist zoveel behoefte is.
Zorg voor engagement
Betrokkenheid is het toverwoord. Medewerkers moeten het gevoel hebben onderdeel te zijn van het team en met iets bezig te zijn dat groter is dan de standaard 9 tot 5-baan. Die laatste is vooral voor Millennials een belangrijke voorwaarde. Zij zijn eerder geneigd een andere baan te zoeken als ze hun werk niet betekenisvol vinden. Ze staan er bovendien minder voor open om een tijd ‘corvee-klussen’ zoals transactionele activiteiten te doen, om in ruil hiervoor later een betere positie te krijgen. De huidige krappe arbeidsmarkt verschaft ze de ruimte en vrijheid om dergelijke keuzes ook te maken. Toon deze werknemers dus dat het bedrijf ze waardeert.