Duurzaamheid: de vraag is of producten in nieuwe wereld passen
Volgens Schoenmaker, hoogleraar Banking and Finance aan de Erasmus Universiteit, kunnen bedrijven niet meer om duurzaamheid heen. “Het startpunt is duidelijk, dat zijn de doelen voor duurzame ontwikkeling van de Agenda 2030 van de VN. Uiteindelijk gaat de wereld die kant op. Als je als bedrijf op de lange termijn lijfsbehoud wilt, zul je dat als leidraad moeten nemen. Daar rolt het gebruik van hernieuwbare energie uit. Het is niet houdbaar als je op fossiele energie blijft zitten.”
Vraag is of verdienmodel bestendig is
Daarbij is een brede blik op het vraagstuk erg belangrijk. Het is niet genoeg om alleen naar de eigen processen of de keten te kijken en die CO2-neutraal te maken. “Iedereen begint altijd met zijn eigen voetafdruk maar het gaat erom of het product of de dienst past in de nieuwe wereld. De hoofdvraag is of je verdienmodel bestendig is. Het gaat er niet alleen om wat je vandaag verkoopt, maar om de vraag of je op de middellange en lange termijn nog producten kan verkopen”, legt Schoenmaker uit.
Lees ook: Kovacs (Grolsch): ‘’Optimum duurzaamheid vraagt moed CFO’
Strategisch nadenken over energietransitie
“Je moet strategisch nadenken over de komende transitie, dat is waar het om gaat," gaat hij verder. “De kunst is om de lange termijn naar vandaag te vertalen. Je kijkt waar het naartoe gaat en vertaalt dit naar acties die daarmee consistent zijn. Als je weet welke kant het op gaat, ga je stappen zetten om daarheen te gaan.”
Lange termijn investeringsplanning
Dit moet worden besproken op het niveau van de boardroom. Vervolgens moeten ook de financiële afwegingen worden gemaakt die daaruit voortvloeien. “Het gaat erom dat echt goed wordt nagedacht waar het bedrijf naartoe gaat. Als dat helder is hoort daar namelijk een investeringsplan bij dat bijvoorbeeld kijkt welke activiteiten worden verkocht en welke aangeschaft. Dat is de lange termijn investeringsplanning.”
Met duurzaamheid niet op twee benen blijven hinken
Schoenmaker pleit ervoor dat bedrijven daarbij niet op twee benen blijven hinken. Niet vasthouden aan een oud model, maar vol inzetten op de nieuwe kansen, want de veranderingen kunnen sneller gaan dan iedereen verwacht. “Mijn studenten leren mij dat we niet te lineair moeten denken, dat is te passief. Twintig of vijfentwintig jaar geleden schreven we een scriptie bijna nog op een typemachine. Je moet echt kijken waar de bedrijfstak naartoe gaat en hoe je op tijd kan meebewegen. Door te bewegen naar een nieuwe werkelijkheid ben je meer toekomstbestendig.”