Edwin van Es, CFO Endemol: finance ondersteunt de transformatie

"Wij zijn nu nog vooral een tv-producent, maar over vijf jaar willen we een echt mediabedrijf zijn," vertelt Edwin van Es van Endemol tijdens een openhartig gesprek voor de website van de CFO Association in zijn kantoor vlakbij de Amsterdam ArenA. "Als finance moeten we die transformatie ondersteunen. Risk management wordt daarbij steeds belangrijker."

Een gedachtenwisseling met een CFO leidt vaak tot een bevoorrecht kijkje in de toekomst en dat is bij Van Es zeker het geval. Terwijl de schuldeneigenaren van Endemol zich beraden op het toekomstige eigenaarschap van het twintig jaar oude bedrijf, hebben Van Es en zijn collegabestuurders niet stilgezeten: er komt komt geld binnen, er worden nieuwe ideeën ontwikkeld en er is een toekomstvisie waarbij belangrijke rollen zijn weggelegd voor nieuwe businesses zoals  online digitale video en online (gok)spelletjes – naast de traditionele televisiepoot.

 "Natuurlijk blijft televisie belangrijk," zegt Van Es. "Wij gaan uit van het scenario dat televisie er altijd zal zijn, want er zal altijd interesse blijven voor live evenementen – denk maar eens aan voetbalwedstrijden. Er komen wel allerlei andere verdienmodellen aan en diversifering is belangrijk, ten eerste qua genres binnen de tv-tak, maar ook geografisch en qua bedrijfsonderdelen." In dat krachtenveld voelt Van Es, die in een ver verleden bij Hoogovens werkte, zich als een vis in het water. "Ik heb het enorm naar mijn zin in deze industrie. Ik voel me hier een stuk beter thuis. Decentraal netwerken ligt mij en dat is een groot deel van je werk als je als holding de business faciliteert."

  Endemol creëert formats en produceert shows met circa 4500 mensen in 31 landen. Daarbij ging het in het verleden vooral om non-scripted televisieprogramma’s zoals reality en spelshows. Recentelijk is het bedrijf ook sterk gegroeid in scripted televisie, zoals drama en comedy. "Onze creatieve mensen bedenken honderden formats per jaar over de hele wereld. Slechts een aantal daarvan ziet het daglicht.  Daarvan krijgen een aantal een vervolg en daarvan gaat er weer een aantal ‘reizen’ zoals bijvoorbeeld Big Brother – die concepten worden dan een succes in heel veel landen."

Kapitaalintensief 

Van oudsher vergt het verzinnen en vermarkten van formats geen enorme investeringen, aldus Van Es, maar met de productie van engelstalige dramaseries is dat aan het veranderen en nemen ook de risico’s toe. "Vroeger verkochten we voornamelijk papieren formats, , dus dat kostte niet zo veel. Dat wordt steeds zeldzamer. Nu moet je vaak een pilot maken, maar zelfs dat is geen enorme investering”. Maar de budgetten worden kleiner en de risico’s nemen toe., Met name voor Amerikaanse drama series waar de zender niet de volledige kostprijs van de productie betalen en het verschil (+ marge) door wereldwijde distributie moet worden verdiend.

 Een recentere ontwikkeling, wat ook een risicovoller karakter heeft, is de investering in online digitale video. "Er is enorme vraag naar premier content op digitale platforms zoals YouTube. Er wordt iedere minuut 100 uur aan content geüpload, maar 90 procent van de mensen kijkt naar slechts 2 procent van de content. Als producent van premium content kunnen wij daar een voorname rol spelen, en dus we zijn inmiddels begonnen met het opzetten van eigen YouTube kanalen en het creeeren een premium Multi-Channel network. Dit alles vindt plaats vanuit een aparte brand: Endemol Beyond." De denksprong die daar voor nodig is, is bijzonder groot, want in het verleden lag de marketing van Endemol producten doorgaans bij televisiezenders. "Dat wordt een omschakeling," geeft Van Es toe. Gaming and gambling, zoals de CFO het noemt, moet een andere belangrijke groeimarkt zijn op het internet. "Wij zijn de grootste maker van spelletjes voor TV, denk aan ‘Deal or no deal’ en ‘1 tegen 100’. Die positie willen we uitbuiten." 

Eigendomsstructuur

 De transformatie is op het holding-kantoor in Amsterdam lang overschaduwd door de gesprekken over de eigendomsstructuur van het bedrijf, dat officieel een discussie tussen de schuldeigenaren is. Volgens de laatste krantenberichten koerst het Amerikaanse bedrijf Apollo erop af om meerderheidsaandeelhouder te worden, maar Van Es kan dat niet bevestigen. "In 2007 is Endemol overgenomen door drie partijen via een leverage buy-out. De overnamesom  is afgewikkeld op de company. Daar zaten convenanten aan vast die groei vereisten, maar dat is mede door de wereldwijde crisis  niet gebeurd. De equity had daardoor geen waarde meer en de schuldeigenaren – Apollo, Dasym/Syrte, Goldman Sachs, BlackRock, Centrebridge en RBS – zijn de afgelopen 3 jaar al in gesprek over een oplossing van deze situatie." 

Door de onzekerheid, bleef plannenmakerij lang op een laag pitje in Amsterdam maar vorig jaar besloot het Endemol-bestuur niet langer te wachten op een oplossing van de financiele herstructurering en over de te varen koers. "Wij hebben uiteindelijk zelf het heft in handen genomen en hebben vorig jaar een strategieproject gedaan." Dit konden we tevens doen doordat we de afgelopen jaren operationeel heel goed hebben gepresteerd en – ondanks de hoge schulen / interest last – zelfs cash hebben gegenereerd. Naast een toekomst bestendige strategie bevestigde dit traject het bestaande organisatiemodel waarin we voornamelijk lokaal georganiseerd blijven. Dit geldt tevens voor de financiele functie. Dit in tegenstelling tot wat veel andere multinationals doen.

"In alle 31 landen waar wij actief zijn hebben de productiebedrijven hun eigen finance team – en dat blijft ook zo," vertelt Van Es. "Het gaat in totaal om tussen 300 en 400 mensen, die werk doen dat moeilijk te centraliseren is vanwege de lokale context. Niet alleen zijn de producties van Big Brother in Spanje of bijvoorbeeld India heel anders, onze finance-mensen ter plekke hebben bovendien vaak cruciale relaties met leveranciers en andere partners. Wij geloven dat finance dicht bij de business unit moet zitten. Een debiteurenafdeling is soms maar één persoon (EvE: wij hebben niet echt debiteurenafdelingen. Dit is meestal 1 persoon die dit slechts een percentage van zijn tijd doet en verder bijvoorbeeld crediteurenadmin, accounting etc), zoals bijvoorbeeld in Portugal, en die werkt al jaren met onze relaties daar."

Endemol CFO Edwin van Es met CFO Communitymanager Kevin de Mottard Endemol CFO Edwin van Es met CFO Community Manager Kevin Mottard

 

Financiële herstructurering

Ondanks de zeer moeilijke markomstandigheden en de voortdurende financiële herstructurering is Endemol de afgelopen drie jaar gestabiliseerd. "Het is zelfs leuk geworden. We kunnen onze schuld bijbenen en hebben zelfs cash over om te investeren." Om zover te komen is de business flink geherstructureerd. Contracten zijn niet verlengd  (EvE: dit deden we altijd al) zijn activiteiten die geen geld opleverden, zoals de Global Sports Business, gestaakt.

 Een van de instrumenten die goed gewerkt heeft bij Endemol is cash flow forecasting, iets waar Van Es zelf aanvankelijk sceptisch over was. "Iedereen zei dat dit niet kon in een project business zoals de onze, maar het heeft fantastisch gewerkt en ik ben helemaal om. We hebben hier nu zelfs iemand full time voor aangenomen. De situatie met onze torenhoge schuld heeft ons hiertoe gedwongen, maar onze cash forecast is nu zo accuraat dat wij op elk moment weten waar onze cash is zodat we die zo goed mogelijk in kunnen zetten."

 Inmiddels doet Endemol de cash flow forecasting (van 13 weken) al twee jaar. "We hebben elke vrijdagmiddag een vergadering over de cash forecast van de gehele groep. Cash is echt cruciaal geweest voor deze herstructurering. We hebben daarom heel veel tijd en energie gestoken in het maximaliseren van de cash, het forecasten van cash en het upstreamen van alle cash in de Groep naar Amsterdam. Dit diciplineert enorm.. Dit is een creatief bedrijf en we proberen die creativiteit niet in te perken, maar juist door middel van cash flow forecasting te faciliteren." 

__________________________________________________________________________________

Association voor CFO’s en FD’s  De CFO Association is dé exclusieve community van CFO’s en FD’s in Nederland. De CFO Association biedt u een schat aan ervaring, kennis en inspiratie. Word lid van ‘s lands grootste peer to peer adviesbureau en laat u adviseren door de top CFO’s van Nederland.

Als lid bent u welkom tijdens de exclusieve netwerkevenementen en congressen CFO Day en Finance Transformation. Topevenementen vol inspiratie, interactie, know-how, hoog niveau aan hospitality en netwerken met collega CFO’s en Finance Directors. Dit is netwerken op topniveau. 

 

Bekijk de komende evenementen van de CFO Association.

 

Word direct lid van de CFO Association. 

 

 

Gerelateerde artikelen