Een derde van bedrijven niet voorbereid op CO2-rapportage
Bijna een derde van de werkgevers is niet op de hoogte van de CO2-rapportageplicht die op 1 januari 2024 van kracht gaat. Dit blijkt uit onderzoek van XXImo. Het onderzoek is gericht op het bewustzijn en de voorbereiding van werkgevers met betrekking tot de aankomende wetgeving.
De CO2-rapportageplicht lijkt er nu dan eindelijk aan te komen; binnenkort moeten organisaties met 100 werknemers of meer alle woon-werk en zakelijke kilometers van werknemers registeren en rapporteren. Uit het onderzoek van XXImo, aanbieder van flexibele mobiliteitsoplossingen, blijkt dat werkgevers nog nauwelijks bezig zijn met concrete voorbereidingen, terwijl de wet al meerdere malen is uitgesteld en al geruime tijd bekend is.
Ruim een derde van de werkgevers (35 procent) is zich nog niet concreet aan het voorbereiden op de rapportageplicht. Er heerst nog veel onwetendheid en onduidelijkheid. Zo weten veel bedrijven niet precies welke vervoersmethodes geregistreerd moeten worden en welke niet.
Naast onduidelijkheid zijn er ook zorgen. Zo maakt meer dan driekwart van de werkgevers (78 procent) zich zorgen over de impact van de CO2-rapportageplicht op de organisatie. De verwachte consequenties zijn onder meer de extra administratie (62 procent), extra tijd en energie (51 procent), en dat het lastig zal zijn om medewerking te krijgen van werknemers (29 procent). Bovendien verwacht 40 procent van de werkgevers extra ondersteuning nodig te hebben bij de uitvoering van de CO2-rapportageplicht, waaronder tools, extra personeel, voorlichting, overheidssteun en financiële hulp. Werkgevers kijken vooral naar HR om de rapportageplicht onder te brengen (58 procent), maar een derde (33 procent) weet nog niet hoe de vastlegging moet plaatsvinden.
Hoewel een groot deel van de werkgevers (53 procent) overweegt om het komende jaar actief in te zetten op duurzame mobiliteit, is maar 17 procent dit concreet van plan. Bijna een derde (30 procent) geeft zelfs aan dit jaar sowieso niet aan de slag te gaan met het verder verduurzamen van mobiliteit. Redenen hiervoor zijn het extra werk dat hierbij komt kijken, werkgevers vinden het niet nodig of zien het niet als prioriteit, of geven aan dat zij al goed bezig zijn.
Meer informatie over ‘De verplichte CO2-rapportage: zijn werkgevers er klaar voor’ is hier te vinden.