Erwin Bziuk: “Toen onze IT-infrastructuur was verouderd, probeerden wij deze barrière niet solitair te bekijken.”

Erwin Bziuk CFO Lidl
Mis niets van CFO Day 2025: From Obstacle to Opportunity
CFO Day 2025 (28 mei a.s. – save the date!) – “From Obstacle to Opportunity” – zal in het teken staan van de mogelijkheid om tegenslagen om te zetten in kansen. Met CFO.nl reflecteren wij de komende weken met een aantal CFO’s op dit thema: onder andere met Erwin Bziuk, CFO van Lidl.

Wat zijn obstakels in jullie markt en strategie die achteraf een kans bleken te zijn?

“Het klinkt als een cliché, maar wij zien obstakels als een kans en niet als een bedreiging. Als ik naar ons eigen assortiment kijk, denk ik aan onze keuze om al in 2022 te stoppen met verkoop van tabakswaren. Er was wetgeving in de maak rondom een verbod van de verkoop van tabakswaren in de supermarkten. Het was evident dat dit een negatieve invloed zou hebben op onze omzet. Maar door hier in de ‘Vorleistung’ te gaan hebben we dat prima ondervangen. Sterker nog, de positieve spin-off werd door de meeste bestaande klanten en nieuwe klanten als zeer positief ontvangen.
Toen onze IT-infrastructuur was verouderd, probeerden wij deze barrière niet solitair te bekijken, maar in een groter technisch verband. Het vernieuwen van onze back-office-apparatuur en verbeterde wifi-dekking hebben wij aangegrepen voor een andere innovatie: het plaatsen van Scan & Go kassa’s. Daarmee is onze kassa-afhandeling verbeterd. We hebben niet gekozen voor een handheld-systeem, zoals in andere supermarkten gebruikt wordt, maar zijn direct overgegaan op een toekomstbestendiger systeem waarbij klanten met hun eigen mobiele telefoon producten in de winkel kunnen scannen. Dit innovatieve systeem is versneld uitgerold tegen een relatief lage investering. Met als bijkomend voordeel dat we onze klant veel beter leren kennen. Dat zou anders zijn geweest als we gekozen hadden voor een handheld-systeem.

Als laatste voorbeeld wil ik netcongestie noemen. Door gebruik te maken van slimme technieken zoals het opwekken van energie en een eigen laadinfrastructuur zijn wij, ondanks de problemen met de energievoorziening, toch in staat om nieuwe filialen te openen en bestaande filialen uit te breiden.”

Schrijf je nu in voor  CFO Day 2025 (28 mei a.s. – save the date!) – “From Obstacle to Opportunity”

De investeringskosten die vaak samengaan met vergroenen worden vaak gezien als een obstakel voor en gezonde businesscase. Hoe zie jij dat?

“Duurzaam opereren kun je ook zien als een kans op efficiëntie en zuinig omgaan met grondstoffen. Wij zijn al drie jaar op rij Zero Waste goud gecertificeerd. Dit betekent dat meer dan 95% van al onze reststromen een nieuwe bestemming krijgt. Het voorkomen van verspilling en zoeken naar circulaire oplossingen bekijken wij als opportunity vanuit de overtuiging dat duurzaamheid en betaalbaarheid prima hand in hand gaan.
Met ons programma Verspil Mij Niet redden wij 5 miljoen kilo aan producten per jaar door deze, voordat ze bederven, met flinke korting te verkopen. Een korting wordt misschien niet direct geassocieerd met een positieve businesscase, maar daar waar we in het verleden een groot gedeelte van deze 5 miljoen kilo weggooiden, verkopen we dit nu. Dat is positief voor onze klanten, maar ook voor ons resultaat. Ook hebben wij samen met een partner een duurzaam ei, het Kipster-ei, ontwikkeld. We hebben de voedselketen van de kippen gesloten door reststromen als oud brood te gebruiken als voedsel. Hierdoor gaan geen grondstoffen verloren.
Daarnaast wordt onze vloot van vrachtwagens wordt geëlektrificeerd. Door bij het laden gedeeltelijk gebruik te maken van eigen opgewekte zonne-energie is deze investering op langere termijn rendabel. Onze distributiecentra en filialen hebben het certificaat BREEAM Outstanding. Duurzaam bouwen. Door slim gebruik te maken van grondstoffen maar bijvoorbeeld ook van subsidies, is ook hier de businesscase uiteindelijk positief. In zijn algemeenheid kun je zeggen dat de businesscase positief is maar met een iets langere tijdshorizon. Wij nemen dat graag voor lief als onderdeel van onze duurzaamheidsstrategie.”

Wat is volgens jou de grootste verdienste van je Finance team in het ombuigen van obstakels in kansen?

“Wij staan met Lidl voor ‘de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs’. Maar dit gaat niet vanzelf. Binnen onze Finance organisatie dragen we met name bij aan het beperken van de kosten, waardoor we in staat zijn om onze verkoopprijzen zo laag mogelijk te houden. Dit betekent ook: slim omgaan met geld en een diep geworteld kostenmanagement-systeem. Vanuit Finance denken wij dus mee over het gebruik van slimme technologieën zoals digitale prijskaarten en aangepaste werkplekken. Met de Scan & Go hebben we minder kassamedewerkers nodig en dankzij onze nieuwe kassamanagement software kunnen zij hun werk efficiënter doen. Ook met de introductie van ons Mobile Office, het mobiel maken van standaard backoffice activiteiten en ons nieuwe automatisch assortiment-bestel-proces, besparen we veel tijd en geld. Deze kostenverlagingen maken onze lage verkoopprijzen mogelijk.”

Als CFO sta je continu voor uitdagingen: economische onzekerheid, nieuwe regelgeving en disruptieve technologieën. Tijdens CFO Day 2025: From Obstacle to Opportunity verkennen we hoe obstakels juist aanjagers kunnen zijn van innovatie, efficiëntie en transformatie – via visionaire keynotes, praktijkcases en interactieve sessies. Beleef de 24e CFO Day samen met 500 financiële leiders op 28 mei in Grand Hotel Huis ter Duin.

 

Gerelateerde artikelen