Expeditie CFO – Michiel Gilsing (CFO bij Vopak): “Onze rendementseis geldt net zo goed voor de energietransitie; we investeren niet om het investeren.”
    
Het thema van Leadership in Finance Summit 2025 is: “Expeditie CFO”. Op CFO.nl interviewen wij de komende weken een aantal CFO’s over het thema. Deze week: Michiel Gilsing, CFO van Vopak – een van de sprekers op onze Leadership in Finance Summit 2025.
Wat zijn voor Vopak de grootste onbekende gebieden op de ‘expeditie’ richting decarbonisatie?
“Het grootste onbekende gebied is zonder twijfel het tempo en de complexiteit van de wereldwijde energietransitie. “Veel landen onderschrijven de noodzaak van decarbonisatie, maar de snelheid waarmee dit zal worden gerealiseerd is nog moeilijk te voorspellen. Wij weten dat het niet overal tegelijk gaat gebeuren en zeker niet in één rechte lijn. Tegen deze onzekerheid wapenen we ons door vast te houden aan een strenge financiële discipline.”
De wereld verandert. Onvoorspelbaar. Complex. Vol risico’s én kansen. Juist nu vraagt leiderschap méér dan alleen cijfers. Het vraagt visie. Lef. Kompas. Tijdens 𝗘𝘅𝗽𝗲𝗱𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗖𝗙𝗢 gaat een selecte groep CFO’s het avontuur aan door een landschap vol onzekerheid. Geen standaard conferentie, een dag vol reflectie, strategische verdieping en inspiratie.
En hoe bereid je jezelf als CFO voor op onverwachte uitdagingen onderweg?
“Met een geschiedenis van meer dan 400 jaar weet Vopak als geen ander wat het is om te navigeren in veranderende tijden. Ik vergelijkt mijn rol met die van een expeditieleider die de route niet volledig kent. Je hebt een kaart, maar sommige stukken zijn blanco. Dan helpt het als je team weet hoe je improviseert, prioriteert en koers houdt als de omstandigheden veranderen. Dat is de financiële mindset die we bij Vopak hebben ontwikkeld: wendbaar blijven, maar nooit roekeloos.
Onze rendementseis geldt net zo goed voor de energietransitie; we investeren niet om het investeren. Vopak’s strategie rust op drie pijlers: Improve, Grow en Accelerate . Onder ‘Improve’ verbeteren we continu we de prestaties van onze bestaande portfolio, met ‘Grow’ investeren we in onze kernmarkten zoals industriële- en gasterminals, en via ‘Accelerate’ richten we ons op investeren in de infrastructuur voor de energietransitie.”
Welke ‘reisgenoten’ of partners zijn onmisbaar om deze expeditie tot een succes te maken?
“Decarbonisatie is geen solotocht. Het is nauw samenwerken met klanten, havens, industriële clusters en overheden. Onze belangrijkste reisgenoten zijn onze klanten en partners. Wij faciliteren de opslag van producten van anderen, we zijn nooit eigenaar van wat we opslaan. Of het nu gaat om het importeren van ammoniak als waterstofdrager, het opslaan van biobrandstoffen, vloeibare CO2 of elektriciteit in grote batterijen, wij bouwen de infrastructuur die anderen nodig hebben.
Ons wereldwijde netwerk is uniek. In meer dan 50 wereldhavens zijn wij, vaak met goede lokale partners actief. Juist die wereldwijde, gediversifieerde aanwezigheid is in de huidige tijd essentieel. Naast de energietransitie is energiezekerheid een cruciaal thema in deze geopolitieke tijden. Elke regio wil zijn eigen buffer hebben; niemand wil zonder energie of grondstoffen komen te zitten. Ons wereldwijde netwerk stelt ons in staat om flexibiliteit en zekerheid te bieden aan onze klanten.
Ten slotte is een stabiele en ondersteunende aandeelhoudersbasis onmisbaar. Een grootaandeelhouder als HAL geeft veel rust in het bedrijf. Voor een langetermijntransitie als deze heb je die steun nodig om strategische keuzes te kunnen maken en vol te houden.”
Lees ook op CFO.nl: Expeditie CFO – Hans van Tuyll (CFO van NAM): “Als CFO richt ik mij volledig op wat wél binnen onze invloed ligt.”
Welke rol spelen kennis en ervaring van Vopak in het ‘bekende terrein’ – de traditionele opslagactiviteiten – bij het vinden van de juiste weg in het nieuwe landschap?
“Die ervaring is absoluut cruciaal. Het ‘oude terrein’ is geen ballast, maar juist onze springplank. Een groot deel van onze strategie is gericht op het ombouwen (‘repurposing’) van infrastructuur op onze bestaande strategische locaties. Bovendien zijn veel ‘nieuwe’ producten voor ons niet echt nieuw. Ammoniak, dat een sleutelrol speelt als drager van waterstof, is een uitdagend product om veilig op te slaan. Wij slaan dit al meer dan 25 jaar op, op zes strategische locaties in ons wereldwijde netwerk, en weten precies hoe we daarmee moeten omgaan.
Hetzelfde geldt voor vloeibaar CO2, hier hebben we veel aan onze ervaring met het ontwikkelen en opereren van infrastructuur voor de opslag van vloeibaar gas (LNG). Deze bewezen track record is ons toegangsticket voor nieuwe markten. Klanten kiezen voor ons omdat ze weten dat we goed kritische infrastructuur kunnen ontwerpen, financieren, bouwen en opereren. En dat is bij de nieuwe, complexe producten van de energietransitie misschien nog wel belangrijker dan voorheen.”
Als we deze expeditie zouden moeten vergelijken met een bergbeklimming: waar bevindt Vopak zich nu? Bij de start, halverwege of al in zicht van de top?
“Ik zou zeggen dat we het basiskamp voorbij zijn en een solide start van de beklimming hebben gemaakt. De periode van 2022 tot 2024 stond in het teken van ‘refocus’ en verbeteren. Dat was onze acclimatisatie: we hebben de dalende rendementstrend omgebogen, de kasstroom significant verhoogd en de balans versterkt. Onze uitrusting is op orde en de conditie is uitstekend.
Momenteel bevinden we ons in de fase, bouwen en leveren. Met onze ‘Grow’-pijler, gericht op groeien in industriële- en gasterminals, maken we een duidelijke klim op bekend terrein. Denk daarbij aan onze sterke groei in LPG in India en Canada maar ook op het gebied van LNG in Nederland. Een product dat zeer belangrijk is voor de energiezekerheid van ons land na het wegvallen van Groningen- en Russisch pijplijn-gas.
Voor de ‘Accelerate’-pijler – de nieuwe, meer uitdagende route naar de top van de energietransitie – hebben we de fundamenten gelegd. We hebben de eerste investeringen gedaan en belangrijke strategische posities opgebouwd. We zijn dus ook hier begonnen aan de klim, maar de echte versnelling richting deze top verwachten we tussen nu en 2030. We zijn goed voorbereid, maar we zijn ons er ook van bewust dat het zwaarste deel van dit deel van de expeditie nog voor ons ligt.”