Expeditie CFO – Renée Wansink (CFO Karl Lagerfeld): “Ogenschijnlijke kleinigheden maken vaak een enorm verschil.”

Renée Wansink CFO Karl Lagerfeld
Over leiderschap, micro-keuzes en cultuurveranderingen.

Het thema van Leadership in Finance Summit 2025  is: “Expeditie CFO”. Op CFO.nl interviewen wij CFO’s over het thema. Deze week: Renee Wansink, CFO van het iconische modehuis Karl Lagerfeld. Tijdens een exclusief roundtablegesprek op onze Leadership in Finance Summit, deelt zij haar inzichten.

Renée, je hebt een rijke achtergrond in finance – van corporate finance tot de modewereld. Hoe leidde jouw eigen expeditie tot een CFO rol bij Karl Lagerfeld?

“In mijn huidige rol kwam alles samen: een ambitieus businessplan – van 0 naar 50 miljoen en vervolgens van 50 naar 100 miljoen – én een merk met een duidelijk DNA. Toen ik instapte bleek het bedrijf nog klein en verlieslatend, maar met een inspirerende sfeer. De taak van de aandeelhouders was ook best duidelijk: no learning on the job, maar accelereren met overgekwalificeerde mensen – èn met een flinke zak geld, dat wel.”

De wereld verandert. Onvoorspelbaar. Complex. Vol risico’s én kansen. Juist nu vraagt leiderschap méér dan alleen cijfers. Het vraagt visie. Lef. Kompas. Tijdens 𝗘𝘅𝗽𝗲𝗱𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗖𝗙𝗢 gaat een selecte groep CFO’s het avontuur aan door een landschap vol onzekerheid. Geen standaard conferentie,  een dag vol reflectie, strategische verdieping en inspiratie.



 

Wat is het spannendste aan jou CFO expeditie in je huidige baan?

“De uitdaging ligt erin om groei en schaalbaarheid te combineren met beheersing en risicomanagement. Wij groeiden explosief – 40 % per jaar – toen we met Karl Lagerfeld de juiste richting van het merk hadden gevonden. Nu we zijn overgenomen is verdere automatisering, een up-to-date ERP-systeem en compliance, zoals SOX, essentieel geworden.”

Tijdens Leadership in Finance Summit ben je een van onze speciale gasten tijdens een round-table voor CFO’s. Waar wil je het over hebben?

“Zelf zou ik het leuk vinden om met andere CFO’s te kijken naar de vraag hoe we als CFO ‘growth enabler’ kunnen zijn. Een actief adviserende finance leader waar niemand om heen kan of wil. Niet alleen voor onze CEO’s – maar ook voor verschillende business owners. De sector waar in opereer, fashion retail, is grillig, dus spreiding van risico is iets wat ik probeer na te streven. Dus het lijkt mij ook interessant om te sparren over ideeën rondom product- of dienstdiversificatie. Mijn eigen expeditie gaat inmiddels niet meer alleen om groei, maar ook om winst.”

Welke micro-keuzes of cultuurveranderingen zijn volgens jou vaak onderschat tijdens een expeditie?

“Ogenschijnlijke kleinigheden – zaken als secuur voorraadbeheer, productielocaties, systeemintegratie – maken vaak een enorm verschil. Zoiets komt pas naar boven in onverwachte situaties. Wij kozen met Karl Lagerfeld direct voor ‘online first’. Dat bleek een goede strategie. Corona overviel ons ook, maar we hadden dus wel direct alle interfaces klaar met elk extern salesplatform dat je kan bedenken. Daardoor leed ons merk geen omzetverlies tijdens de pandemie. In het algemeen ben ik van mening dat een bedrijf dat voor de lange termijn aanwezig wil zijn, haar IT netwerk net zo serieus moet nemen als het product of dienst dat ze levert. Over investeren dus in IT & processen.”

Ook op expeditie?
Meld je nu aan voor de Leadership in Finance Summit 2025: “Expeditie CFO” – en voor de roundtable met Renée

Lees ook op CFO.nl: Expeditie CFO – Mirjam van Velthuizen-Lormans (CFO van ProRail): “Ik ben degene die koers houdt.”

Gerelateerde artikelen