Expeditie CFO – Robert Smit (Regional Practice director en oud country-CFO van Clifford Chance): “Technologie is te kopiëren, ervaring, kennis en persoonlijke skills zijn dat niet.”

In de aanloop op Leadershop in Finance Summit 2025 – Expeditie CFO – gaan wij in gesprek met enkele bezoekers. Deze week Robert Smit, oud country-CFO en nu Regional Practice director One Europe, Corporate bij Clifford Chance over inzoomen en uitzoomen op het goede moment – en het uittekenen van de kaart van je bedrijf.
Wanneer wij ons jouw carrièrepad binnen Clifford Chance zouden moeten voorstellen als ´expeditie, hoe ziet die reis er dan uit volgens jou?
“Mijn expeditie binnen Clifford Chance is er één van steeds nieuwe stappen zetten binnen een wereldwijde matrixorganisatie. Ik ben begonnen op landenniveau, daarna doorgegroeid naar regionaal niveau, vervolgens meer de diepte in gegaan binnen specifieke praktijkgebieden – bijvoorbeeld werkkapitaal of risicobeheersing. Tot begin dit jaar was ik ook CFO van Clifford Chance Nederland. Als Regional Practice Director heb ik nu weer een stap in de volle breedte gezet, maar elke fase gaf me nieuwe invalshoeken en ervaringen, alsof ik steeds een ander stuk van het gebied ontdekte. Je ervaringen neem je altijd mee in je rugzak. Zo teken je gaandeweg je kaart verder uit.”
Heb je in al die jaren een bepaalde aanpak ontwikkeld?
“Voor mij is de techniek van zoom-in, zoom-out essentieel. Je zoomt in op een concrete ontwikkeling – zoals bijvoorbeeld AI – maar plaatst die dan ook weer in de grotere context en binnen een langer tijdspad, van drie tot vijf jaar. Zo bereik je diepte maar houd je ook overzicht. Bovendien dwingt het je om verschillende stakeholders aan te haken– van Finance en HR tot technologie en de advocatenpraktijk. Daarmee creëer je ook dialoog, en ben je niet alleen bezig te zenden. Dat maakt een team sterker en zorgt dat mensen mee willen denken.”
De wereld verandert. Onvoorspelbaar. Complex. Vol risico’s én kansen. Juist nu vraagt leiderschap méér dan alleen cijfers. Het vraagt visie. Lef. Kompas. Tijdens 𝗘𝘅𝗽𝗲𝗱𝗶𝘁𝗶𝗲 𝗖𝗙𝗢 gaat een selecte groep CFO’s het avontuur aan door een landschap vol onzekerheid. Geen standaard conferentie, een dag vol reflectie, strategische verdieping en inspiratie.
Je noemt AI. Kun je dat concreet maken als het gaat om inzoomen en uitzoomen?
“Voor jonge advocaten is AI een technologie die hun dagelijkse werk verandert en waarvoor nieuwe vaardigheden nodig zijn. Bij cliënten gaat het juist over hoe AI meerwaarde toevoegt aan hun business. Je moet het gesprek voeren over de impact op dienstverlening, kosten en verdienmodellen. Door in te zoomen op de verschillende perspectieven, zie je dat ieder onderwerp andere dimensies en lagen heeft – en andere risico’s, waarachter vaak ook kansen schuilgaan. Maar stel daarover ook gewoon vragen in het begin. Ga er niet in dat je het allemaal weet. Die houding veracht ik ook wel een beetje van mijn team.”
Hoe onderscheidt een groot advocatenkantoor zich eigenlijk van de concurrentie?
“Het hebben van de juiste relaties helpt altijd – nog steeds – maar het is niet onderscheidend. Het gaat erom wat de waarde is van je merk, hoe je jezelf hebt bewezen, en hoeveel kennis heb je opgebouwd over de sector en internationale trends. De schaal en de ervaring van je praktijk maken het verschil. Onze cliënten verwachten dat een kantoor niet alleen de lokale context begrijpt van een project, maar ook kan putten uit internationale ontwikkelingen en standaarden. Je hebt als kantoor wel enige schaal nodig om te begrijpen wat er overal gebeurt.”
Welke rol speelt risico nemen in uw eigen expeditie?
“Ik zal eerlijk zijn. In het begin was ik meer risicomijdend. Maar ik heb geleerd dat een goede balans tussen risico’s en kansen cruciaal is. Soms moet je durven investeren, ook als het spannend voelt. Maar met solide analyses kun je juist ook kansen zien en daarop acteren. Zo kun je als kantoor vooroplopen. Dit vraagt wel openheid van jezelf, luisteren naar argumenten en de bereidheid om van koers te veranderen als de omstandigheden daartoe nopen.”
Wat maakt je rol in de advocatuur anders dan in andere sectoren?
“Je hebt te maken met een zeer hoogopgeleide medewerkers, een betrokken partnergroep en internationale dynamiek. Dat vraagt veel stakeholdermanagement. Soms wordt dat gezien als complexiteit, maar ik zie het juist als kracht: als de samenwerking goed is, krijg je er enorm veel voor terug. Dan til je de organisatie naar een hoger niveau. Je moet als Regional Practice director ook meehelpen om een cultuur te creëren waarin collega’s elkaar opzoeken, elkaar vragen stellen, inzichten willen delen. Daar profiteren onze klanten van en daarmee ons kantoor ook.”
Wat zullen de komende jaren de grootste expeditie zijn voor de advocatuur?
“Ik zie drie grote thema’s. Ten eerste: de balans tussen globalisering en regionalisering. Hoe dit zich ontwikkelt, bepaalt de vragen van cliënten en hoe wij ons organiseren.
Ten tweede: technologie. Niet als doel op zich, maar in samenwerking met de cliënt. Als kantoor moeten we naadloos kunnen aansluiten op het gewenste niveau van digitalisering, hoe ver of minder ver gevorderd een klant ook is. En ten derde: misschien wel het belangrijkste blijft het aantrekken en behouden van de beste mensen. Technologie is te kopiëren, ervaring, kennis en persoonlijke skills zijn dat niet. Uiteindelijk zit de échte unieke meerwaarde in mensen.”
Ook op expeditie?
Meld je nu aan voor de Leadership in Finance Summit 2025 is: “Expeditie CFO”
Lees ook op CFO.nl: Expeditie CFO – Arlette Geluk (CFO bij Biotope): “Mijn rol is zorgen dat we als finance team en als bedrijf de juiste ‘gear’ bij ons hebben.”