Peter Kelly, CFO van NXP Semiconductors: Financials bij NXP houden van technologie

Auto's, paspoorten en creditcards zijn slechts enkele van de producten met chips van NXP. Consumenten willen het nieuwste van het nieuwste op technologiegebied en deze markten veranderen dan ook razend snel. Innovatie is daarom een kernelement in de strategie van deze onderneming, zegt CFO Peter Kelly in gesprek met Community Manager Kevin Mottard en Jos Overdijk, Senior Business Development Manager bij Infosys BPO.

‘Natuurlijk is finance belangrijk bij NXP, maar wel ondergeschikt aan de business in termen van business development en waardecreatie’, vertelt Peter Kelly. ‘In mijn visie zou het wat vreemd zijn als de innovaties van NXP afhankelijk waren van financials. We kunnen onze wetenschappers niet zeggen wat ze moeten doen, wel de business helpen met het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. Het is niet ons doel om de beste finance organisatie te zijn, maar wel om het beste semiconductorbedrijf ter wereld te zijn. Onze briljante technische mensen zijn leidend met hun bedrijfsprocessen en Research & Development. Wij moeten er met onze ondersteuning voor zorgen dat zij hun werk goed kunnen doen om als bedrijf voorop te blijven lopen. Dit houdt in dat we de business helpen met het maken van de businesscase voor hun innovaties. Verder zijn wij uiteraard wel net als in andere ondernemingen verantwoordelijk voor het financiële beheer en betrouwbare en effectieve rapportages aan beleggers. De vraag voor finance is hoe je met deze activiteiten kunt bijdragen om een onderneming van wereldklasse te ontwikkelen. We hebben in 2006 de basis hiervoor gelegd bij onze scheiding van Philips, toen NXP onder mijn voorganger moest uitvinden hoe we activiteiten in bijvoorbeeld tax, treasury en reporting als zelfstandige onderneming het beste konden opzetten.’Gezonde balansEen stabiele functionele organisatie was hierbij een ander doel, legt Kelly uit. ‘In andere bedrijven zie je soms pendelbewegingen: gaat het goed, dan krijgen businessunits meer ruimte en neemt het belang van service toe. Maar zit de markt tegen, dan worden de kosten belangrijker en wordt er meer gekeken naar standaardisatie en centralisatie. Dat probeert NXP te vermijden met een gezonde balans tussen kosten en service door de cyclus heen. Management accounting speelt hier een belangrijke rol met heel nauwe betrokkenheid in strategie en investeringsbeslissingen. In personele zin is deze afdeling twee keer zo groot als corporate finance.’Passie voor technologieHet belang van technologie is ook binnen finance zelf groot, stelt Kelly. ‘Onze medewerkers zijn allemaal volledig doordrongen van de potentie van computers en werken graag met geavanceerde apparaten en applicaties. Zo’n passie voor technologie zie je een stuk minder in andere sectoren als de retail of de bouw. Zelf begon ik sinds de begin tachtiger jaren uit pure nieuwsgierigheid een computer te gebruiken tijdens mijn werk, en veel collega’s delen die liefde en interesse voor digitale ontwikkelingen. Onze organisatie is dan ook sterk data driven. Dat zie je terug in productie en design, maar ook in finance waar we onder andere werken met advanced analytics. In combinatie met het hoge kennisniveau en de relatief grote ervaring bij onze medewerkers leidt dit er toe dat we maar weinig met het aanleveren van cijfers bezig zijn en vooral kijken naar zinvol gebruik van data voor de business.’Jos Overdijk van Infosys BPO vraagt of er plannen zijn om de digitalisering binnen NXP verder door te voeren. Hierbij denkende aan nieuwe applicaties en het gebruik van robotics. Kelly antwoordt dat er momenteel geen plannen in die richting zijn. ‘NXP is een fast follower. We kiezen er voor om ontwikkeling van plannen op dit vlak aan anderen over te laten en dan gaan wij wel aan de slag met hun goede werk.’Kansen op innovatieMottard legt Kelly de mening voor van Peter Diamandis. Deze denker stelt dat veel ondernemingen hun potentie tot innovatie niet volledig benutten vanwege een te grote interne focus op controle en compliance. De cultuur op dit gebied is inderdaad heel belangrijk bevestigt Kelly. Hij licht toe dat NXP veel aandacht besteedt aan de zachte waarden binnen de onderneming om de kansen op innovatie te bevorderen. ‘Openheid, communicatie en bereikbaarheid zijn onze kernbegrippen. Wij behandelen onze medewerkers als volwassenen en daar gedragen ze zich ook naar. Voor uitgaven onder 1.000 dollar hoeven ze bijvoorbeeld geen toestemming bij het management te vragen en met die vrijheid gaan ze op een verantwoordelijke manier om. Te veel controle kan het proces van innovatie smoren. We zijn ook een heel open bedrijf met een top die heel bereikbaar is. Goede ideeën met onderbouwing zijn welkom en krijgen ondersteuning.’Uitstekende medewerkersKelly omschrijft zijn persoonlijke stijl van leidinggeven als open, gebaseerd op gelijkwaardigheid en met een focus op kwaliteit. ‘Circa 75% van mijn tijd besteed ik aan adviseren en medewerkers helpen, zelf heb ik nauwelijks uitvoerend werk. De kwaliteit van de collega’s is hoog en dat wil ik uiteraard zo houden. Ik heb ook liever vijf uitstekende medewerkers dan tien middelmatige. We zoeken nieuw talent soms op de universiteit, maar kijken vaker naar concurrenten. Ons werk is op hoog niveau en bovendien moet je bestand zijn tegen de snelle veranderingen in deze sector. Ik kan misschien zelf ook nog wel beter mijn best doen om op de hoogte te blijven van marktontwikkelingen. Het helpt als iemand eerder bij een technologiebedrijf heeft gewerkt, blijkt in de praktijk. Als iemand dan onverhoopt toch minder goed in de organisatie past, is het voor beide partijen vaak beter om afscheid van elkaar te nemen.’Peter Kelly persoonlijkKelly is 57 jaar oud, getrouwd en heeft een volwassen dochter. Hij heeft zowel de Amerikaanse als de Britse nationaliteit. De afgelopen  jaren heeft hij bij diverse internationale bedrijven in de semiconductorindustrie gewerkt, niet alleen in finance posities maar ook als General Manager en Chief Operating Officer. Kelly woont in Eindhoven en werkte eerder in Engeland, de Verenigde Staten, Frankrijk, Portugal en Singapore. Kelly werkt hard, maar noemt zichzelf geen typisch Amerikaanse workaholic. ‘De bekende discussie tussen Amerikanen en Europeanen over de balans tussen werk en leven heeft volgens mij de verkeerde insteek. Alsof iedereen in de VS leeft om te werken en in Europa werkt om op vakantie te gaan. Daar draait het voor mij niet om, wel om mijn passie te volgen. Ik heb plezier in mijn werk, dan ben je ook niet snel moe.’ Peter Kelly  Kelly houdt van buitenactiviteiten om te ontspannen. Hij golft, ‘maar niet genoeg om mijn handicap op peil te houden’ en is graag op het water om te zeilen en te surfen. Verder leest Kelly regelmatig science fiction en is hij een liefhebber van opera. ‘Ik ben zelf absoluut niet muzikaal, maar kan wel erg genieten van een voorstelling in het theater.’ Zijn favoriete boek is de biografie ‘The passage of Power’ over Lyndon B. Johnson van Robert Caro. Johnson werd tot vice-president van de Verenigde Staten gekozen in 1960 en werd de 36e president na de moord op John F. Kennedy. Tijdens zijn regeerperiode initieerde hij het beleidsprogramma ‘Great Society’, verhief de Civil Rights Act tot wet en onderging de last van heftige tegenstand tegen de uitbreiding van de Amerikaanse inzet in de Vietnam-oorlog. ‘Een fascinerend boek over de macht en de twijfels van deze president.’Peter Kelly stelt de vervolgvraag voor het volgende interview aan Mark van den Biggelaar, CFO bij Heijmans. ‘Als bouwbedrijf zijn jullie gewend aan concurrentie op lokaal/nationaal niveau. Hoe gaan jullie om met het feit dat de concurrenten van Heijmans nu van over de hele wereld komen?’