Financials en inkopers gezocht: war on talent blijft de grootste uitdaging

Krapte op arbeidsmarkt financials houdt ook aan in 2023.

Financials en inkopers verwachten niet dat de krapte op de arbeidsmarkt op korte termijn opgelost zal zijn. Sterker nog, zij wijzen de war on talent aan als dé ontwikkeling die het meeste invloed heeft op het dagelijkse werk, nu en straks. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek door DirectResearch onder meer dan 200 finance- en inkoopprofessionals bij corporate organisaties.

De krapte op de arbeidsmarkt houdt de gemoederen inmiddels al een tijdje bezig. In de laatste maanden van 2022 stonden er 123 vacatures open tegenover elke 100 werklozen. Volgens het UWV was ruim de helft van deze vacatures ‘moeilijk vervulbaar’. Dat kwam dan vooral doordat er te weinig reacties van potentiële kandidaten op kwamen. In sommige gevallen kwamen er wel reacties, maar dan van sollicitanten die niet de benodigde skills, ervaring of kennis in huis hadden.

Voorlopig lijkt hier nog weinig verandering in te komen, al hoewel recente berichtgeving in de media soms anders doet vermoeden. Zo viel te lezen dat er honderden of zelfs duizenden banen verdwijnen bij onder meer Philips, Amazon en PostNL. Maar vooralsnog lijken dit vooral de uitzonderingen die de regel bevestigen. Uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek bleek namelijk dat de werkloosheid in februari opnieuw licht daalde. Van 3,6 procent in januari, naar 3,5 procent in de maand daarop.

 

Structureel tekort bij Finance en Inkoop

Een aantal beroepen heeft structureel te maken met moeilijk vervulbare vacatures. UWV brengt deze beroepen in kaart. Opvallend is dat dit behoorlijk wat Finance en Inkoop functies betreft. Zo is er een structureel tekort aan boekhouders, financieel administrateurs, controllers, compliance officers, assistent inkopers, inkopers en hoofden Inkoop.

Het komt dan ook niet als een enorme verrassing dat 43% van de financials en 36% van de inkoopprofessionals de krappe arbeidsmarkt ziet als dé belangrijkste ontwikkeling voor de komende jaren. Ze verwachten dat dit veel impact gaat hebben op hun dagelijkse werk. Daarmee komt het personeelstekort naar voren als de grootste uitdaging voor de meer dan 200 professionals die onafhankelijk onderzoeksbureau DirectResearch ondervroeg.

Meer werk met minder mensen

Dé vraag waar bedrijven massaal een antwoord op zoeken, is hoe ze zo’n aantrekkelijk mogelijke werkgever kunnen zijn. Van meer loon, vakantiedagen en ouderschapsverlof, tot investeringen in opleidingen, persoonlijke ontwikkeling en vitaliteit. De hele trukendoos gaat open in de strijd om talent.

Maar naast dit soort oplossingen, die vooral focussen op het binnenhalen van meer medewerkers, kan ook gezocht worden naar manieren waarop men minder medewerkers nodig heeft. Hoe kunnen we hetzelfde werk doen met minder mensen?

Dat is ook de vraag die het kabinet stelt in een kamerbrief over de aanpak van de krapte op de arbeidsmarkt. Zij noemen automatisering als één van de belangrijkste antwoorden. “Het kabinet ziet dat veel werkgevers stappen zetten op het gebied van technologische vernieuwing, procesinnovatie en administratieve druk. Zeker op de langere termijn, met het oog op vergrijzing, is het versterken van de productiviteitsgroei een essentiële route om krapte aan te pakken.”  

Onnodige werkzaamheden voorkomen

Kortom, als uw bedrijf te weinig medewerkers heeft om het bestaande werk gedaan te krijgen, waarom kijkt u dan niet of u het bestaande werk kunt verminderen? Niet door ‘nee’ te verkopen aan (potentiële) klanten, maar door onnodige, handmatige werkzaamheden te voorkomen. Dit kan door processen te optimaliseren en te automatiseren. 

Dat de potentiële tijdswinst heel groot is, bewijst het verhaal van Intersnack. Zij namen samen met ICreative hun hele factuurverwerkingsproces onder handen. “In de oude situatie moest een factuur van a tot z afgewerkt worden: scannen, coderen, controleren, overschieten, matchen, boeken en doorboeken. Dat kostte minstens 6 minuten per factuur”, vertelde de toenmalige crediteurenbeheerder. Op dat moment konden de zeven medewerkers van Accounts Payable in totaal zo’n honderd facturen per dag verwerken. 

Na de optimalisering en automatisering van het gehele factuurverwerkingsproces, waren er nog maar drie medewerkers nodig om dagelijks meer dan honderdvijftig facturen te verwerken. “We kunnen steeds meer aan met steeds minder mensen”, aldus de crediteurenbeheerder. 

Denk overigens niet dat zijn collega’s plots thuis op de bank kwamen te zitten. Zij konden zich namelijk op andere zaken focussen, zoals analyses van doorlooptijden en debiteurenbeheer. “Er blijft nog genoeg te doen.”

Volledig trendrapport gratis beschikbaar

Wilt u meer weten over optimalisering en automatisering van het purchase to pay proces, de huidige stand van zaken én de gevolgen hiervan voor Procurement en Accounts Payable? Download dan gratis het volledige trendrapport.

Daarin leest u onder meer over: 

  • In hoeverre hebben corporates hun inkoopprocessen en factuurverwerking geautomatiseerd?
  • Hoe komen inkooporders en facturen tot stand bij de Nederlandse corporates? 
  • Wat vinden Procurement en Accounts Payable van maverick spend?
Gerelateerde artikelen