Frits van Alem (CFO Nedcargo): “Altijd in oplossingen en scenario’s denken. Al valt dat soms niet mee in deze tijd.”

Streven naar een wasteless supply chain, twee bedrijven integreren - en een oorlog in Oekraïne.

Door: Huib Afman

Frits van Alem zwaait sinds 1 januari als CFO de scepter over Nedcargo, een logistiek dienstverlener gericht op de detailhandel met voornamelijk klanten uit het food en beverage segment. Van Alem: “Naast het voorraadbeheer in zeven warehouses in de Benelux zorgen we voor de distributie naar de Retail waar de producten uiteindelijk worden verkocht. Die productrange loopt uiteen van chips, sauzen, nootjes en pasta tot sterke drank. Daarnaast doen we een stuk forwarding. We regisseren internationale goederenstromen van en naar Nederland via voornamelijk zee- en luchtvracht en regelen alle bijbehorende douanezaken. Een groot deel van die keten voeren wij niet zelf uit, maar organiseren wij bij onze partners voor onze klanten. Zie het als een reisbureau.”

Duurzaamheid
De missie van het bedrijf om verspilling tegen te gaan, lijkt actueler dan ooit. Van Alem: “We streven naar een Wasteless Supply Chain. Allereerst is er het duurzaamheidsaspect, we opereren zo efficiënt mogelijk door zo min mogelijk uitstoot te genereren. Ook proberen we het ‘verspillen’ van talent in onze organisatie te beperken door te zorgen voor een fijne werkomgeving, aandacht voor persoonlijke ontwikkeling en mogelijkheden om binnen ons bedrijf door te groeien. Verder gaan we verspilling van producten tegen door er zuinig mee om te gaan. Hierbij draait het eveneens om een goede samenwerking met onze klanten, zodat zij bijvoorbeeld niet onnodig grote buffervoorraden hoeven te produceren. Uiteindelijk willen wij binnen deze markt vooroplopen op dit gebied en een voorbeeldfunctie blijven uitstralen.”

De duurzaamheid die Van Alem benoemt, is ook een van de vijf strategische pijlers waarop de bedrijfsstrategie leunt. “De eerste is operational excellence; het zo efficiënt mogelijk uitvoeren van onze processen. De tweede pijler is gericht op groei en winstgevendheid van het bedrijf. Groei enerzijds autonoom en anderzijds aangevuld door mogelijke toekomstige overnames. De Winstgevendheid is noodzakelijk voor het realiseren van de overige drie pijlers, wil je voorop blijven lopen in de markt: Duurzaamheid is daar één van. Transport en logistiek hebben een belangrijke rol als het gaat om het verduurzamen van onze samenleving. Dan draait het niet alleen om minder emissie van vrachtwagens, maar ook om slimmere systemen die nog beter plannen. De schoonste kilometer is de kilometer die wij niet hoeven te rijden, omdat we ons werk slimmer en beter kunnen organiseren. Pijler vier is data driven te werk gaan. Als Supply Chain bedrijf zitten we op een gigantische schat aan data. Denk aan goederen- en transportbewegingen, volumes en palletplaatsen in het warehouse, bestelpatronen, en ga zo maar door. Wij nemen al onze besluiten zo veel mogelijk op basis van data. Daar hoort ook bij dat wij moeten blijven investeren in systemen en mensen om die data te ontsluiten. De laatste en belangrijkste pilaar zijn de mensen. De ongeveer duizend mensen die voor Nedcargo werken maken het verschil.”

Waan van de dag
De wereld van de logistiek was tot voor kort vrij onbekend voor Van Alem. Hij werd opgeleid tot registeraccount bij KPMG. Daarna bekleedde hij diverse financiële directiefuncties bij Royal Friesland Campina en was hij een van de financieel directeuren van ForFarmers. “Ik probeer mijn ervaringen en best practices te vertalen naar een goede schaalbaarheid voor een bedrijf met de dynamiek, de ondernemersdrive en omvang van Nedcargo. Zo probeer ik er als CFO sturing en leiding aan te geven. Voor mijn aanstelling heeft er een tijdje niemand op deze post gezeten, dus de legacy was deels een nieuwe start en deels het oppakken van een aantal grote dossiers die er nog lagen. Mijn voorganger is begonnen met het opstellen van een duidelijke visie op finance, die je ook bij andere grote bedrijven ziet. Hieruit ontstond onder meer ons financial service centre, gecentraliseerd op een locatie, waar de financiële administraties worden gevoerd voor een hele groep. Daarnaast zijn we bezig met de ontwikkeling van ons business controlling team, als partner van de business en aanjager van het behalen van de gestelde targets. Die basis ligt er en die ben ik aan het verfijnen en uitbouwen. Verder zie ik het als mijn taak om ervoor te waken dat we op de lange termijn ook onze strategie voor ogen blijven houden en ons niet laten leiden door de waan van de dag.”

Met de waan van de dag verwijst Van Alem onder meer naar de staart van de overname van Portena Logistiek uit Heerenveen, vorig jaar zomer: “Dat bedrijf zorgt voor een mooie geografische spreiding over het land en een uitbreiding van ons pakket naar de logistiek van fietsen en barbecues. Wij zijn volop bezig met de integratie ervan in Nedcargo. Dat betekent ook dat beide bedrijven overgaan naar hetzelfde ERP-pakket voor finance, HR, CRM, et cetera. Een mooie kans om de basis neer te zetten voor de komende jaren en na te denken over je fundament. Ik gebruik voor ons bedrijf regelmatig de metafoor van een auto met open motorkap. Er hangen allerlei slangen uit die we op een goede manier met elkaar aan het verbinden zijn. Eind dit jaar moet er echt een supersnelle sportauto staan.”

Onrust
Een andere uitdaging vormt de oorlog in Oekraïne, verantwoordelijk voor verstoringen in de logistieke ketens. Van Alem kenschetst de enorm uitdagende situatie: “Exploderende dieselprijzen. Een tekort aan houten pallets. Klanten die zich zorgen maken of ze wel genoeg productie kunnen draaien, vanwege afhankelijkheid van zonnebloemolie of glas. Het hele productpakket beweegt mee met de stress en onrust waarin onze klanten verkeren. Bij grotere bedrijven, waar ik voor heb gewerkt, heb je specialistische afdelingen die daar ondersteuning bieden. Bij Nedcargo ben ik als CFO met de CEO eindverantwoordelijk voor het hele bedrijf, en moeten we met z’n tweeën in de volle breedte sturing geven en besluiten nemen. Waar liggen de kansen en de risico’s? Het is voor mij een enorme leerschool om te kijken hoe men daar vanuit de business mee omgaat. Wat ik meeneem is een bepaalde gestructureerde manier van werken, altijd in oplossingen en scenario’s denken. Al valt dat soms niet mee in deze tijd.”