Geert Beullens (ASML): “Informatie vanuit de business moet je rechtstreeks kunnen vertalen naar financiële data.”
In deze podcast spreekt Jaime Donata (CFO Magazine) samen met Ruud Willemse (Sales Director Oracle) met verschillende gasten over hun digitale journey. Wat zijn de drivers achter hun digitale transformatie? Waar staan bedrijven nu? Wat zijn de hobbels die men tegenkomt?
Te gast is Geert Beullens, Vice President Finance bij ASML. Beullens, afkomstig uit België, is inmiddels 18 jaar werkzaam bij ASML en heeft er verschillende functies bekleed. Sinds 1 oktober dit jaar is Beullens verantwoordelijk voor de afdeling Risk and Business Assurance. In deze podcast gaan we dieper in op de uitdagingen van de digitale journey bij ASML, tools om processen te verbinden, automatisering en Artificial Intelligence.
ASML heeft in de jaren dat Beullens er werkzaam is, een gigantische groei doorgemaakt. In 2003 draaide het bedrijf een omzet van 1.5 miljard euro – afgelopen jaar een omzet van maar liefst 14 miljard (35% groei ten opzichte van het jaar ervoor). Tegelijkertijd steeg in deze periode het aantal werknemers van 4.000 naar 30.000. ASML is producent van lithografiemachines, die gebruikt worden voor het ontwikkelen van chips. En daar is in de afgelopen jaar veel vraag naar.
ASML bevindt zich in een behoorlijk innovatieve sector. Hoe vertaalt dit zich naar innovatie van de finance functie?
Beullens: “Op veel verschillende vlakken. Een prioriteit van de finance functie is het geven van inzichten aan het management. Veranderlijke scenario’s vanuit de markt, de supply chain en onze klanten vereisen nieuwe inzichten waaruit de juiste beslissing moet worden genomen. Investeringen in innovatie zijn voor ons heel belangrijk. Dat hebben we de afgelopen 18 jaar constant gedaan. Meestal investeren wij ongeveer 14% van onze omzet in onderzoek en ontwikkeling.
Onze klanten vragen om steeds kleinere chips, daar moeten wij dan innovatieve tools voor maken. Dan is de end-to-end connectie belangrijk. Je moet inzicht hebben in innovatie, de fabriceringsprocessen en de vraag van de klant. Het is belangrijk om daar financiele planningen voor te maken. ASML is een groot, beursgenoteerd bedrijf en opereert internationaal. Het moet daarom compliant blijven en tegelijkertijd de financiële processen snel doorlopen. Dat moet gedegen gedaan worden, zodat zo snel mogelijk vooruitgekeken kan worden."
(Klik op afbeelding om podcast te beluisteren via downloadlink)
Scenario planning, het samenbrengen van data vanuit leveranciers & klanten en compliance. Hoe pakken jullie deze thema’s op om meer efficiency te bewerkstelligen?
Beullens: “Het meest effectief zijn wij door een goede samenwerking. Weten wat elkaars rollen en verantwoordelijkheden zijn, dat is essentieel. Daarnaast moet je goed begrijpen hoe de processen met elkaar verbonden zijn. Dat geldt niet alleen voor Finance, maar ook voor de connectie met de business. De informatie vanuit de business moet je rechtstreeks kunnen vertalen naar financiële data. Om de cijfers te begrijpen, heb je die niet-financiële data uit de business nodig en vervolgens link je die aan financiële data. Van daaruit zet je acties op vanuit het bedrijf. Ook cultuur is belangrijk. Bij ASML wordt dit gedaan vanuit drie kernbegrippen. Het is belangrijk om elkaar te challengen en feedback te geven, samenwerken – en de derde is ‘care’. Wij vinden het belangrijk om onze stakeholders op een respectvolle manier te behandelen.”