Glassholes en virtuele ogen
Door Robert Bood Alhoewel Google Glass sinds kort is gepromoveerd van de ontwikkelfase naar een zelfstandig businessunit, is nog niet bekend wanneer de eerste consumentenversie op de markt komt. Niet zozeer de technologie als wel zorgen over privacy en veiligheid lijken tot vertraging te leiden. De grootste uitdaging voor Google ligt in training van de gebruikers om te voorkomen dat ze als asociale ‘Glassholes’ door het leven gaan. Google is al lang niet meer uniek met zijn ‘smart glass’. Bekende en nieuwe concurrenten storten zich massaal op de ontwikkeling van virtuele brillen. Onder hen giganten als Sony, Samsung en Microsoft naast een bonte verzameling kleine spelers, waarvan vooral de brillen van Meta, Optinvent en Recon in het oog springen, met specificaties die Google Glass overtreffen. Naast de onvermijdelijke reeks nieuwe games en sharing apps is nu al duidelijk dat de slimme brillen voor een revolutie in de gezondheidszorg gaan zorgen. Zo kunnen specialisten met smart apps tijdens een operatie vitale gegevens van een patiënt opvragen of een videoconferentie starten met collega’s. Omgekeerd maken smart glasses het mogelijk om op afstand met patiënten, behandelingen en operaties mee te kijken en direct in te grijpen als het nodig is. Ideaal om chirurgen ‘on the job’ te trainen en te controleren of ze ingrepen en procedures correct uitvoeren. Smart healthcare In de smart healthcare die zo in korte tijd ontstaat, lopen de fysieke en de virtuele wereld ongemerkt in elkaar over. De doorbraak in de zorg van ‘augmented reality’ (in het Nederlands ‘aangevulde realiteit’) houdt hiermee niet op. In Frankrijk hebben chirurgen van een opgenomen heupoperatie een virtual reality video gemaakt om af te spelen op een Oculus Rift. Voor degenen die er nog niet van hebben gehoord, de Oculus Rift is een headset die de drager volledig onderdompelt in een driedimensionale virtuele wereld. Nadat het in 2012 nog bijna 2,5 miljoen dollar ophaalde via het crowdfunding platform Kickstarter, nam Facebook het bedrijf vorig jaar voor 2 miljard dollar over met de ambitie er een nieuw communicatieplatform van te maken. Met de Oculus Rift kijkt een specialist niet langer naar een statisch beeld van een operatie, maar kan hij op elk moment zelf bepalen waar hij naar wil kijken en vanuit welke hoek en positie. Ideaal om ‘het vak’ te leren van ervaren medisch specialisten. Het wachten is op een directe koppeling tussen smart glasses, 3D-camera’s en headsets om virtuele teleportatie binnen handbereik te brengen. ‘Scotty, beam me up’ is dan voor iedereen toegankelijk en zal zich niet beperken tot toepassingen in de zorg.Het einde van de ontwikkelingen is daarmee echter nog niet in zicht. Onderzoekers van het Defense Advanced Research Projects Agency, kortweg DARPA, werken al aan een opvolger die smart of virtuele brillen overbodig kan maken: de ‘corticale modem’. DARPA is als onderdeel van het Amerikaanse Ministerie van Defensie met een jaarlijks budget van bijna 3 miljard dollar verantwoordelijk voor de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technologieën ‘to create and prevent strategic surprise’. De organisatie stond zowel aan de basis van het eerste werkende internet als van het gps-systeem, organiseert al ruim tien jaar een wedstrijd voor zelfsturende auto’s en werkt momenteel onder andere aan kunstmatige ledematen die direct door de hersenen worden aangestuurd. Het laatste is mogelijk door de corticale modem in de vorm van een kleine chip in de hersenen te implanteren. Door deze te verbinden met de visuele cortex die onze gezichtwaarneming aanstuurt, kunnen bovendien beelden in het natuurlijke gezichtsveld worden geprojecteerd zonder brillen, headsets of welke andere displays ook. Terwijl huidige apps voor Google Glass blinden helpen voorwerpen te herkennen of teksten aan hen voorlezen, zien ze de wereld bij een werkende corticale modem letterlijk voor zich zoals iedereen zonder visuele handicap. Dankzij de geschatte kosten van 10 dollar voor een chip zal een doorbraak in ieder geval niet afhangen van de prijs.Robert Bood, directeur Fairsights, is gespecialiseerd in scenariodenken en strategie-innovatie