Goede offboarding voegt waarde toe
De voordelen van een goede onboarding lijken een open deur te zijn. Een nieuwe werknemer op de juiste manier verwelkomen, geeft een betere start en creëert een grotere loyaliteit. Maar ook een goede offboarding biedt echte meerwaarde voor de organisatie.
Waarom goed offboarden?
Waarom moet een goede offboarding serieuze aandacht hebben? David Sturt van O.C. Tanner legt het uit in een artikel in Harvard Business Review. Sturt is de Executive Vice President van deze vooraanstaande HR-consultant. Volgens hem zijn de vier belangrijkste voordelen kennis, transitie, retentie en recruitment.
Het is niet ongebruikelijk dat voormalige werknemers na een aantal jaren weer terugkomen. Alle kennis die ze al hadden, nemen ze dan weer mee terug, aangevuld met alle nieuw opgedane expertise en contacten. Iemand die met een positieve noot is vertrokken, zal meer geneigd zijn om te helpen met de transitie naar diens opvolger.
Retentie van werknemers is makkelijker als die zien dat de organisatie iedereen echt op waarde schat. Bovendien is de kans groot dat positief vertrokken mensen de oude organisatie aanbevelen bij derden en zo helpen met recruitment.
Hoe goed offboarden?
Sturt heeft een aantal tips om op een waardevolle manier afscheid te nemen van vertrekkende werknemers.
- Luister. Neem de tijd om het verhaal te horen van iemand die vertrekt. Het is voor de meesten een enorme beslissing om weg te gaan en om dat te komen melden. Op die manier is te achterhalen of men weggaat vanwege een probleem met de baan of omdat zich elders een mooiere kans voordeed. Met die kennis kan de eigen organisatie en retentie verbeterd worden.
- Waardeer. Wijs de vertrekkende werknemer op de manieren waarop die positief heeft bijgedragen aan het success van de organisatie en het team. Breng de werknemer op de hoogte van diens – vaak ongemerkte – talenten die in de nieuwe baan goed van pas komen.
- Houd contact. Stuur af en toe een e-mail, benader vertrokken werknemers als je ze op een event ziet. Daarmee beseffen ze dat ze nog steeds bij 'de familie' horen, dat er nog om ze gegeven wordt.
Serieuze aandacht voor goede offboarding komt op termijn de eigen organisatie altijd ten goede.
Bron: HBR