Grote Nederlandse verzekeraars in de min

Winstgevendheidsdaling dwingt Nederlandse verzekeraars tot actie.

Uit het rapport "State of the Insurers," opgesteld door accountants- en adviesorganisatie KPMG, blijkt dat de winstgevendheid van grote Nederlandse verzekeraars aanzienlijk is gedaald in het afgelopen kalenderjaar, zo meldt FM.nl. KPMG onderzocht hiervoor de vijf grootste verzekeraars van Nederland: Achmea, ASR, Aegon, Athora en Nationale-Nederlanden. Alle vijf de verzekeraars zagen hun winsten afnemen en gaat bovendien om de grootste daling in vijf jaar tijd.

Toename in kosten door diverse factoren

Verschillende factoren hebben bijgedragen aan de toenemende kosten voor de Nederlandse verzekeraars, zoals COVID-19, extreme weersomstandigheden, inflatie en stijgende rentetarieven. Schadeverzekeraars kregen te maken met meer claims als gevolg van een toename in verkeersongevallen en stormschade, terwijl zorgverzekeraars hogere claims hadden door het inhalen van uitgestelde zorg als gevolg van de pandemie. Bovendien stegen de operationele kosten in 2022 als gevolg van personeelskosten en investeringen in digitalisering. Tegenvallende beleggingsresultaten en krimpende portefeuilles van levensverzekeringen droegen verder bij aan de afname van de winstgevendheid.

Zorgwekkende investeringsresultaten

Het gezamenlijke investeringsinkomen van de vijf verzekeraars in 2022 resulteerde in een verlies van ongeveer 24 miljard euro. Hierbij waren de cijfers het slechtst voor Aegon (-8,8 miljard), gevolgd door Athora (-6,6 miljard), Achmea (-5,7 miljard), NN (-1,9 miljard) en ASR (-0,8 miljard). De investeringsinkomsten van Athora, Aegon en Achmea daalden zelfs met respectievelijk 953 procent, 743 procent en 491 procent in één jaar tijd, aldus de onderzoekers. Het gemiddelde investeringsinkomen daalde met 235 procent.

Financiële gezondheid van verzekeraars

Hoewel de winstgevendheid is afgenomen, blijven de verzekeraars financieel gezond. Met uitzondering van Athora maakten alle verzekeraars winst. Zo bedroeg het nettoresultaat van Achmea 105 miljoen euro en dat van Nationale-Nederlanden bijna 1,6 miljard euro.

Om hun financiële gezondheid te behouden, wordt het voor de verzekeraars geadviseerd door onderzoekers om de komende tijd oplossingen te vinden voor onder meer marktvolatiliteit, inflatie en stijgende schadeclaims.

Volgens KPMG zijn er volop kansen voor de verzekeringsmarkt. Verzekeringsmaatschappijen kunnen proactief inspelen op opkomende ESG-regelgeving (Environmental, Social, and Governance) en duurzaamheidsrapportage integreren in hun activiteiten. Het omarmen van ESG-praktijken helpt niet alleen om te voldoen aan wettelijke vereisten, maar biedt ook mogelijkheden voor operationele efficiëntie en bedrijfsgroei.

Rol kunstmatige intelligentie en embedded insurance

Kunstmatige intelligentie (AI) en embedded insurance, waarbij producten en diensten naadloos worden geïntegreerd in de klantervaring, spelen een cruciale rol in de digitale transformatie van de verzekeringssector. Door AI-technologieën zoals ChatGPT in te zetten, kunnen verzekeraars taken automatiseren, nauwkeurigheid verbeteren en klantinteracties optimaliseren. AI kan ook bijdragen aan het verbeteren van de assetmix en investeringsbeslissingen. Verzekeraars die dergelijke tools implementeren, kunnen aanzienlijke financiële voordelen behalen, maar het is wel belangrijk om potentiële risico's en privacyproblemen bij de implementatie van AI aan te pakken.

Gerelateerde artikelen