Hans Jaspers (CFO Jan Linders Supermarkten): “Je kunt groei niet los zien van de bereidheid te investeren.”
Tekst: Huib Afman
Hans Jaspers (48) werkt ruim zestien jaar voor Jan Linders Supermarkten, waarvan het servicekantoor en het distributiecentrum in het Noord-Limburgse Nieuw Bergen zijn gevestigd. “Ik ben opgegroeid met het bedrijf Jan Linders, omdat in de meeste dorpen hier vroeger al filialen gevestigd waren. Het is een van de meest prominente bedrijven in de regio. Wat dat betreft is het voor mij best bijzonder dat ik hier de functie van CFO mag invullen.” Desondanks heeft Jaspers besloten het bedrijf begin 2023 te verlaten. Hij vindt het tijd voor nieuwe inzichten en ervaringen, zowel voor de organisatie als voor hemzelf en zal zich gaan oriënteren op een nieuwe uitdaging.
Jaspers begon zijn carrière bij een groente en fruit coöperatie in Venlo en werkte korte tijd in de transportsector, alvorens hij bij het familiebedrijf terechtkwam. “Ik heb mezelf opgewerkt binnen de traditie van het bedrijf. Toenmalige DGA Leo Linders hanteerde als visie: “Ons bedrijf is een plaats waar mensen met verschillende achtergronden en verschillende talenten zich samen kunnen ontplooien.” Daarbinnen ontstonden kansen, die gegrepen konden worden. Dat is nog steeds zo, hoewel tegenwoordig veel meer mensen van buiten de organisatie instromen.
Implementatie nieuw systeem
Jaspers ziet het familiebedrijf uit 1963 steeds professioneler worden. De governance, waaronder een onafhankelijke RvC, is stevig opgetuigd. Er is sinds 2020 voor het eerst sprake van een algemeen directeur van buiten de familie en met de aandeelhouders vindt volop en zorgvuldig afstemming plaats. Dit doet recht aan het groeien en professionaliseren van het bedrijf. In de financiële functie is dat merkbaar. Er volgt een keuze voor een big-4 accountantskantoor. Van oudsher was de financiële functie in onze organisatie wat onderbelicht ten opzichte van de businesskant. Je ziet dat binnen de veranderende governance en de uitdagingen die je als bedrijf hebt, dat financiële deel iets meer aan gewicht wint ten opzichte van IT en logistiek. En dat daarmee ook de rol van CFO verandert.”
De afgelopen jaren stonden voor een groot deel in het teken van de implementatie van een nieuw ERP-systeem, waarin drie jaar voorbereidingstijd zat. Bijna alle kritieke bedrijfsprocessen, van de bevoorrading van de supermarkten tot de transactieverwerking en boekhouding, werden tot oktober 2021 verbeterd omdat het oude systeem onvoldoende toekomstbestendig was. Het is veruit het grootste project dat Jan Linders Supermarkten in de afgelopen twintig jaar heeft gerealiseerd. Volgens Jaspers ook een proces om lering uit te trekken. “Als je van de 150 mensen op kantoor een paar tiental medewerkers op zo’n project zet, heeft dat consequenties voor andere activiteiten. Bovendien werkten veel mensen thuis vanwege de toen geldende coronamaatregelen. Tegelijk, als je in een ERP-traject vooruitgang wilt blijven boeken, is fysiek bij elkaar komen een veel betere manier van blijven communiceren. Daarbij is Jan Linders een bedrijf waar hogere managementfuncties relatief dicht op de kernactiviteit zitten. Wat je dan tijdens een ERP-traject als dit ziet, is dat je dan wel iets meer vervreemd raakt van de dagelijkse business. En je wilt natuurlijk ook oog hebben voor wat er nog meer speelt binnen het bedrijf en wat de ontwikkeling is richting de klant.” Desondanks is Jaspers trots op hoe het is gegaan. “Je kijkt ook naar de veerkracht die mensen in deze fase hebben getoond, met hoeveel kwaliteit en volharding deze enorme klus is gedaan.”
Groei als uitdaging
In 2019 kende Jan Linders Supermarkten een dip. De oorzaak daarvan was de stijgende omzet, waardoor het bedrijf regelmatig tegen z’n grenzen aanliep. Jaspers: “We hebben toen een logistiek issue gehad, een jaar waarin het moeilijk was om onze processen uit te voeren zoals het moest. Dat heeft consequenties op de hele keten gehad en flink in de kosten doorgewerkt. Toen Corona begon, hadden we het net onder controle en moesten we ons echt aanpassen aan een nieuwe werkwijze. Hoe organiseer je ineens je bevoorrading, hoe verplaats je de medewerkers naar andere dagdelen? Hoe doe je dat op een efficiënte manier? Dit nog los van de absolute prioriteit om de meer dan 4500 medewerkers in onze supermarkten een veilige werkplek te bieden en klanten op een verantwoorde manier hun boodschappen te laten doen. Het nam veel tijd in beslag om al die punten goed te absorberen.
Je kunt groei niet los zien van de bereidheid om te investeren. Gelukkig zet Jan Linders in op groei, door te investeren in het winkelbestand en een stevige positie in zuidoost Nederland te ontwikkelen.”
Evenwicht en rust
Jaspers speelt altijd een belangrijke rol om alle veranderingen in goede banen te leiden, waarbij hij zijn eigen kwaliteiten niet uit het oog verliest. “Ik probeer vanuit mijn functie om een soort evenwicht en rust uit te stralen. Iets wat negatief lijkt, kan ik juist in een positieve context plaatsen. Als iedereen heel positief is, kan ik de verwachtingen temperen. Dat reflecteert mijn kernwaarden. Ik ben analytisch en probeer over de korte termijn heen te kijken.” Daarbij is de financiële kant van het bedrijf altijd belangrijk geweest voor Jaspers. “Logistiek zat in het verleden in mijn portefeuille, IT nog steeds. De echte expertise op dit soort gebieden ligt bij onze IT Manager, die aan mij rapporteert. Wel denk ik dat je als CFO een stevige interesse moet hebben in de activiteiten die in het bedrijf plaatsvinden. Je neemt altijd veel kennis mee van wat er op andere disciplines gebeurt.”
Klantprofielen
Binnen het bedrijf ziet Jaspers ook de rol van kwalitatieve data toenemen. Jaspers: “Tien jaar geleden was data veel meer tactische informatie van financiële aard, betrof het vooral gegevens over de winstgevendheid van bepaalde productgroepen. Tegenwoordig analyseren we data vanuit een speciaal opgezet loyalty-programma, zodat we veel beter weten wat we moeten aanbieden aan onze klanten. Vanuit mijn financiële rol, de laatste tien jaar, zie ik ook dat er voor het bedrijf veel behoefte is geweest aan die kwalitatieve data. Een vestiging in Lent is niet dezelfde vestiging als in Heerlen. De klantprofielen per plaats verschillen enorm. We hebben dat per winkel steeds meer inzichtelijk. En dat is dan weer input voor het assortiment, of voor de dienstenkeuzes.”