Schuil (CFO Royal Cosun): in debat wordt te veel versimpeld

De coöperatie van akkerbouwers heeft grote kansen en grote uitdagingen, aldus Hans Schuil in een masterclass op CFO Day.

Royal Cosun is een coöperatie waarbij bijna negenduizend akkerbouwers zijn aangesloten met een jaaromzet van circa 2 miljard euro. De coöperatie levert een breed scala aan landbouwproducten, van voedingsingrediënten tot consumentenproducten. Het is onder meer eigenaar van Aviko en Suiker Unie. 

Circulariteit belangrijk bij Royal Cosun

Vol trots vertelt Schuil over Cosun. “Circulariteit is een belangrijk maatschappelijk thema vandaag de dag en daar speelt Cosun een rol. Alles uit de suikerbiet wordt gebruikt van de suiker tot aan de restproducten. Wij gooien niets weg.” Daarnaast heeft het bedrijf mooie groeikansen, bijvoorbeeld bij Aviko. De groei van de wereldbevolking en van de welvaart zijn daar belangrijke drivers voor. “Nederland is een postzegel maar we zijn in staat er heel veel op te produceren omdat we het goed voor elkaar hebben in de agrarische sector."

Cosun heeft tegelijkertijd grote uitdagingen. “De suikerprijs staat vandaag de dag behoorlijk onder druk. Ook woedt rond onze producten en onze sector een actief maatschappelijk debat. Suiker wordt weggezet als vergif. Het is een populair idee, maar ook een versimpeling”, zegt Schuil.

Beslissingen op emotie

“Het is altijd pijnlijk voor mij als suikerman, je krijgt dat voor je voeten geslingerd. Ik denk dan ‘dat klopt niet, want we zien dat we per persoon minder suiker gebruiken dan vroeger en toch worden we dikker'. Ik zeg niet dat we teveel suiker moeten eten, maar uiteindelijk is het een energieverhaal hoeveel je erin stopt en hoeveel je verbruikt? Wat mij betreft is het te simpel om te zeggen dat suiker het probleem is.”

Schuil ziet dit vaker gebeuren als het gaat over de landbouw. Dat leidt soms tot onterechte of overhaaste regelgeving, bijvoorbeeld voor gewasbescherming. “Je ziet dat onder druk van een beetje versimpeling en framing van boodschappen we op emotie beslissingen gaan nemen. Dat zien we steeds meer en dat vindt mijn achterban jammer. Wij hebben een fantastische agrarische sector, maar als we niet uitkijken gooien we die te grabbel.”

Royal Cosun en hele agrarische industrie moeten beter communiceren

De sector heeft zelf wel de taak om meer en beter te gaan communiceren, denkt Schuil. “Wij zijn trots op wat we doen, maar we praten er eigenlijk te weinig over. We moeten als hele agrarische industrie echt wel een slag gaan maken. We zullen met een antwoord moeten komen en de dialoog moeten aangaan.”

Een creatieve manier om een brug te slaan naar de maatschappij kan bijvoorbeeld zijn om akkerbouwers die bij Royal Cosun zijn aangesloten het verhaal te laten vertellen. Schuil: “Zet een boer op het podium en laat hem vertellen over zijn producten. Dan wordt het persoonlijk. Uiteindelijk gaat het ook over gezondheid en hoe we daar met elkaar aan kunnen werken en de dialoog met elkaar kunnen aangaan. Ik denk wel dat we daarmee een grote kans hebben om effectief te communiceren.”

Van het land tot aan de mond van de consument

Uiteindelijk raakt dit ook de continuïteit van een onderneming en daarmee is het ook een onderwerp dat hoort bij finance, zegt hij. “Je kunt je ogen niet sluiten voor deze ontwikkeling, je moet er wat van vinden. Vanuit een stukje risicomanagement is het van belang. Het bedrijf houdt niet op bij de grenzen van jouw terrein, het gaat steeds meer over de hele keten, van het land tot aan de mond van de consument.”

 

Gerelateerde artikelen