Henry Schirmer, CFO Randstad: ‘Hiërarchie? Bestaat voor mij niet!’

Henry Schirmer, CFO Randstad Holding. Over purpose en het op onconventionele wijze invullen van de CFO-rol.

Beeld: Anko Stoffels

Een Chief Financial Officer van een beursgenoteerd bedrijf die nou eens niet over alleen maar cijfers en resultaten praat. Duitser Henry Schirmer staat sinds april 2018 aan het financiële roer van uitzendreus Randstad Holding. Na jaren in diverse rollen voor Unilever te hebben gewerkt – met een intermezzo in private equity – werd hij benaderd door een headhunter.

Een filmpje op YouTube, waarin oprichter Frits Goldschmeding zijn visie deelt op de uiteindelijke koers van het bedrijf, gaf voor hem de doorslag om die grote Randstad-uitdaging aan te gaan. “Frits had het over dat hogere doel van de onderneming. Mensen aan het werk helpen, mensen kansen geven in het leven én tegelijkertijd de belangen van stakeholders te dienen… Hij sprak van to know, to serve, to trust. Ik voelde me meteen verbonden. Want de kracht van mensen zie ik als de basis van alles. Het purpose-gedreven leiderschap van Randstad, dat sprak me enorm aan.”

Ooit runde hij een surfschool, waarvan hij de inkomsten belegde in aandelen. Zo’n strenge Duitse ingenieur, die uiteindelijk voor een financiële topfunctie bij één van de drie grootste uitzendconcerns wereldwijd koos… Hmmm, zo’n interview zal dan wel uitsluitend over omzet en winst, over die cijfers gaan? Nou, niet in het geval van Henry Schirmer!

Mensen steunen
“Bij mij begint alles bij de mens”, zegt de 56-jarige financieel directeur van Randstad. “Wij zijn een purpose gedreven organisatie, wij steunen mensen en bedrijven, filteren hun wensen, hun potenties. Een moeder, acht jaar geleden gestopt met werken, het vertrouwen schenken dat ze wel degelijk kan terugkeren op die arbeidsmarkt… Tsja, hoe mooi is dat?”
Schirmer is een finance man met humor en zelfspot. Als de fotograaf vriendelijk vraagt of hij niet al te streng – want immers van Duitse nationaliteit – wil poseren, lacht hij breeduit. “Tsjonge, wat zou ik graag lang haar hebben! Maar, net als bij mijn voorganger (Robert-Jan van de Kraats, red.), zit dat er helaas niet in… Wat dat betreft zijn wij nog niet heel erg divers!”

De CFO noemt Randstad een service organisatie, waarbij het allemaal om human forward gaat. De mens op nummer 1. Altijd en overal. Hoe kun je helpen, als organisatie en als medewerker? Hoe krijg je die medewerker vooruit? Over purpose versus profit, op het eerste gezicht toch behoorlijk tegengesteld lijkend, zegt hij: “Als wij klanten en talenten voortdurend in het centrum van onze aandacht zetten en hen aanmoedigen hun volledige potentieel te ontwikkelen, zullen onze shareholders in ruil rijkelijk beloond worden. Want het gaat om mensen. Neem de voortschrijdende technologie. De wereld verandert snel, er ontstaat daardoor een woud aan nieuwe kansen. Maar wie begeleidt jou, op weg naar die nieuwe toekomst, wie loopt er tijdens die lange en belangrijke reis naast je… ‘Wat doe je morgen?’, luidt onze nieuwe wervingscampagne. Wie helpt je in je persoonlijke groei, zodat je vol zelfvertrouwen die toekomst tegemoet treedt? Nou, dat doen wij!”

Finance als aanjager
Over de rol van finance in de organisatie zegt Henry Schirmer: “Er is één business strategy met finance als aanjager, als toegevoegde waarde en partner van de business. Soms als katalysator en soms ook als navigator, om een veilige weg door de storm uit te stippelen. Waarbij ik groei als het beste medicijn voor alles benoem. Dilemma’s als problematische vraagstukken? Nou nee, in dilemma’s zie ik vooral uitdagingen, waardecreatie.”

Waaraan Schirmer ook een broertje dood heeft: het volledig focussen op budget, in finance-kringen eerder regel dan uitzondering. “Bij Randstad zijn we juist niet gefocust op budget, we denken veel meer in scenario’s. Onze CEO, Jacques van den Broek, heeft het niet voor niets over ‘visibility voor zes weken’. Want als er écht iets gebeurt, heb je met een compleet nieuwe realiteit te maken. Een agile business opbouwen, met een veerkrachtige portfolio en workforce wordt steeds belangrijker.”

“Stop met het benadrukken van eventuele zwakheden van mensen, van medewerkers. Dat is zó vreselijk jaren ’90!”
 

Ook Randstad Holding is geraakt door de crisis. In het tweede kwartaal daalde de omzet met 26 procent tot 4,4 miljard euro. Maar die teruggang is minder dramatisch dan analisten eerder hadden voorspeld en hadden gevreesd. Beleggers bleken zelfs enthousiast over de cijfers. Frankrijk was met een krimp van 41 procent het grootste zorgenkind. Maar in de Verenigde Staten en Nederland – met Frankrijk de drie belangrijkste Randstad-landen – viel de daling relatief gezien mee en lijkt het herstel inmiddels al ingezet. 

‘We verdienen nog geld’
Topman Jacques van den Broek verklaarde bij presentatie van de kwartaalcijfers dat van alle Nederlandse uitzendkrachten van Randstad die door de corona crisis werkloos raakten, zo’n tweederde weer aan de slag is. “We verdienen dus nog wel gewoon geld”, concludeerde de CEO.

 “Onze branche speelt een belangrijke rol, daar waar het gaat om het efficiënter maken van arbeidsmarkten”, stelt Henry Schirmer. “Als wereldleider nemen we onze verantwoordelijkheid zeer serieus. In die context heeft onze CEO in april contact gezocht met Adecco en Manpower, om een open brief op te stellen waarin overheden en bedrijfsleven worden oproepen samen te werken aan een protocol voor een veilige terugkeer naar werk.”

De CEO’s van de drie toonaangevende HR-serviceberijven bundelden zo hun krachten om organisaties en werknemers in staat te stellen veilig te werken, en op het juiste moment. “Het gaat om het delen van best practices op het gebied van gezondheids- en veiligheidsprotocollen die moeten worden opgezet en bijgewerkt voor de ‘economie met fysieke afstand’. De twee andere grote partijen reageerden enthousiast, onze wereldwijde alliantie werkt uitstekend samen en doet er alles aan om mensen snel en weer veilig aan het werk te krijgen.”

Trots op solidariteit 
De Covid-19 crisis brengt ook het goede bij mensen en bedrijven naar boven, benadrukt de altijd positief denkende CFO van Randstad. “Solidariteit in tijden van crisis is een keuze en ik kan alleen maar trots zijn op Randstad en haar medewerkers. Want iedereen liet zich van zijn en haar beste kant zien. Daar hoort ook het delen van probleemoplossingen bij. We zijn nu meer verbonden dan voor de crisis, we boeken de hoogste engagement scores ooit. Ik ben ervan overtuigd dat we hier lessen van leren en ons gedrag waar het reizen en woon-werk verkeer betreft tot in lengte van dagen zullen aanpassen.” 

Randstad gebruikt de eigen radiozender om medewerkers in deze corona tijden verbonden te houden. “We zijn geen gekooide hamsters die in hun molentje rennen, het gevoel van building back, van groei, van week tot week, is heel sterk”, stelt Henry Schirmer. “Dat heeft te maken met onze entrepreneurial culture en de opbouwende steun van onze shareholders. Er is geen gevoel van distress, maar wel van nieuwe energie. We willen onze marktpositie versterken. Ja, het is vaker gezegd; never waste a good crisis.”

“Een moeder, acht jaar geleden gestopt met werken, het vertrouwen schenken dat ze wel degelijk kan terugkeren op die arbeidsmarkt… Tsja, hoe mooi is dat?”
 

Terug naar het belang van purpose, voor CFO Schirmer veel meer dan een inhoudelijk leeg synoniem voor missie. “Het gaat er bij purpose om wie je bent en hoe je je onderscheidt”, legt hij uit. “Als je inderdaad een bijdrage aan economische groei levert, door training zélf groeit… Voor mij persoonlijk is purpose als mensen hier in het bedrijf binnenlopen en helemaal zichzelf zijn. Gebaseerd op hun kracht, uitgaan van hun sterke punten. Kijk; topspits Lionel Messi, van FC Barcelona, zet je toch ook niet als keeper in het doel? Stop met het benadrukken van eventuele zwakheden van mensen, van medewerkers. Dat is zó vreselijk jaren ’90!”

‘Weg met de angst!’
“Waar het écht om gaat”, zegt de CFO, “is hoe groot je accu is en hoe snel en goed die accu oplaadt. Dat is engagement die ook te vertalen is naar de economie. Het draait allemaal om een inclusive society, waarin iedereen kan participeren naar haar of zijn beste mogelijkheden. Groei heeft alleen zin, als het op een gezond en stabiel platform gebeurt. Mensen moeten zich gewaardeerd voelen, moeten hun kracht kennen. En ja, weg met de angst!”

Wie denkt dat de CFO van Randstad een softie is, komt bedrogen uit. “Ik ben zeker geen boomknuffelaar, ik ben competitief like hell”, lacht Schirmer breeduit. “Én ik ben een normale CFO, ik kijk natuurlijk óók naar de cijfers and besteed veel tijd aan het zoeken van middelen om de productiviteit van de organisatie te verhogen. Maar aan vragen over reporting lines en organizational charts spendeer ik liever niet teveel tijd. Hoe organiseer je een bedrijf? Uiteindelijk gaat het allemaal toch om vertrouwen. Maar competitief handelen, is geen tegenstelling tot aardig en toegankelijk zijn. Geef mensen, geef medewerkers de kans zich te ontwikkelen. Lifting the Floor, Raising the Ceiling. Dat geeft pas 100 procent integriteit!”

Niemand achterlaten 
Wat Henry Schirmer ’s nachts wakker houdt? “Je moet de snelheid in transitie verhogen, maar tegelijkertijd wil je niemand achterlaten. Dat geeft soms het gevoel van we are not fast enough. Dat noodzaakt tot het zoeken, en tot het vinden, van de goede balans. Kijk, we willen deze crisis natuurlijk beter uitkomen dan we er zijn ingegaan. Niemand zag Covid-19 aankomen, niemand verkocht begin dit jaar zijn aandelen! Zaak is nu die noodzaak tot transitie uit te leggen, mensen kans geven mee te gaan.”

Hoe groot zijn finance team eigenlijk is? Het antwoord typeert Henry Schirmer: “Nou, toch wel zo’n slordige 38.000 mensen!” (het totale mondiale bestand van Randstad-medewerkers, red.)
Waarna we weer terug zijn bij het thema purpose, bij path to purpose, zeker door de CFO van Randstad Holding gekoesterd en zelfs op pole position gezet voor economisch succes. “Juist in crisistijden, zoals nu, is purpose hét kompas”, weet Schirmer. “Ik kijk graag naar alle goede dingen die deze crisis óók heeft opgeleverd, naar de productiviteit van het thuiswerken, naar het feit dat mensen een deel van de oplossing zijn, wíllen zijn. Hartverwarmend, vind ik dat. En ja, inderdaad; bij mij is het glas altijd half vol!”

DILEMMA’S VOOR CFO’S:
Beslissingen door iedereen gedragen of snelle besluitvorming? 
“Snelheid is erg belangrijk.”.
Jongeren met kennis van technologie of gaat werken zonder senior’s niet? 
“De goede mix, daar gaat het om.”
Wendbaar en agile of altijd eerst die regel- en wetgeving?
“Vrijheid, maar binnen de toegestane grenzen.”
Bedrijfscultuur veranderen of sleutelfiguren met specifieke kennis behouden? 
“Beide!“* 
Ondernemerschap binnen de organisatie stimuleren of de global strategy breed uitrollen? “
“Opnieuw, beide.”
Risicobeheer en compliance steeds belangrijker? 
“Waarden en integriteit zijn en waren altijd al heel belangrijk. Gelukkig is de wereld transparanter geworden.”
Risico’s nemen of uitglijders voorkomen?
“Risico's nemen, maar binnen de redelijkheid.”

PERSOONLIJK
Woonplaats? 
Den Haag.
Getrouwd, kinderen? 
“Ja, getrouwd. En vijf kinderen en een hond.”
Leeftijd? 
56 jaar.
Favoriete muziek? 
“Van U2 tot Billie Eilish.”
Wat waar gestudeerd? 
“Industrial Engineering in Karlsruhe/Institute of Technology.”  
Belangrijkste hobby? 
Kitesurfing. 
Laatste boek? 
Factfullness.
Dé ideale vakantie? 
Met familie en vrienden naar Kaapstad.” 
Favoriete film? 
Crash (“First screened in 2004 – winning best movie – Oscar.”).
Auto? 
Porsche 911.

Gerelateerde artikelen