Het reglement, meer dan een moetje
Door Marcel Winkelman RAHet zal u waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat het speelveld voor de woningcorporatie de laatste tijd op instigatie van Minister Blok belangrijk is ingeperkt. Nieuwe wet- en regelgeving perken de activiteiten van corporaties in en geven aanleiding tot uitbreiding van de betrokkenheid van stakeholders als gemeenten en huurders. Ook aan de interne bedrijfsvoering bij woningcorporaties en het toezicht worden aanvullende eisen gesteld. Cruciaal in dit kader is het reglement financieel beleid en beheer dat voor alle de corporaties verplicht is gesteld. Corporaties moeten hun versie van het reglement financieel beleid en beheer ter goedkeuring aan hun toezichthouder, de Autoriteit woningcorporaties (Aw), voorleggen.Standaardaanpak door AEDES en VTW Afgelopen week publiceerden AEDES en VTW, in afstemming met de Aw, een voorzet voor het reglement financieel beleid en beheer. Deze kan door de corporaties worden toegepast bij de opmaak van het eigen reglement en geeft aldus richting aan de inspanningen van de corporaties.Feitelijk omvat de publicatie van AEDES en VTW een inventarisatie van de voor het reglement relevante wet- en regelgeving en biedt het corporaties een format voor het inzichtelijk maken van de eigen inspanningen om te voldoen aan deze wet- en regelgeving. Geen “rocket-science” dus. Echter: aangezien het standaardreglement in afstemming met de Aw tot stand is gekomen, biedt deze het voordeel dat goedkeuring van het eigen reglement door de Aw naar verwachting met minder inspanning kan worden verkregen. De Aw beloont de verkregen eenduidigheid in reglementen met een maand uitstel. Corporaties die hun reglement financieel beleid en beheer volgens de opzet van AEDES en VTW bij de Aw ter goedkeuring aanbieden, krijgen hiervoor tot 1 oktober a.s. de tijd. Een maand later dus dan de oorspronkelijk gestelde deadline.Hoe nu verder?De komende maanden gaan de corporaties aan de slag met hun reglement financieel beleid en beheer, waarbij het, gezien de betrokkenheid van de Aw, voordelen kan hebben om de standaardaanpak te hanteren. Het is mijn verwachting dat met name de grotere corporaties al het nodige voorwerk hebben gedaan, waardoor het opstellen van een reglement financieel beleid en beheer een overzienbare activiteit zal zijn. Anders ligt dit wellicht bij de kleinere corporaties. Zij staan er echter niet alleen voor. AEDES en VTW hebben aangekondigd om in juni te komen met een handreiking die corporaties handvatten moet bieden voor de inrichting van hun organisatie en het verantwoordingsproces over de ondernomen activiteiten en de financiële continuïteit. In eerste aanleg toetst de Aw of de reglementen van de corporaties voldoen aan wet- en regelgeving, maar de komende jaren zal het onderzoek ook worden gericht op het vaststellen of het reglement ook daadwerkelijk als leidraad wordt gehanteerd bij de uitvoering van de activiteiten van de corporaties en het afleggen van verantwoording. De Aw zal dit vaststellen door bezoeken aan corporaties te brengen. De corporaties wacht aldus de uitdaging om te bewerkstelligen dat het reglement financieel beleid en beheer leidt tot een bij de organisatie passende en gedragen werkwijze.Last but not least: het nieuwe regelgevend kader biedt een prima aanleiding om binnen de eigen organisatie het gesprek aan te gaan over de wijze waarop het – aan de regelgeving aangepaste – interne toezicht zal worden ingeregeld en hiervoor procedures te ontwikkelen die tot doel hebben om de effectiviteit van het toezicht te vergroten. De inspanningen beperken tot het uitwerken van uitsluitend de vereisten volgens de regelgeving zou mijns inziens dan ook een gemiste kans zijn. Zoals zo vaak zit de werkelijke winst ook hier in het gesprek! Marcel Winkelman is sinds 1999 in diverse rollen werkzaam binnen de sector toegelaten instellingen volkshuisvesting. Hij is als associate partner verbonden aan Vanberkel Professionals te Zoetermeer.