Hoe een stel broekies Burger King transformeerden

Met een board die voor een groot deel bestaat uit leden die tien jaar geleden nog in de schoolbanken zaten, is Burger King erin geslaagd zich te transformeren in een cashmachine.

“Fastfoodketen Burger King wordt gerund door kinderen”, staat te lezen op de cover van de laatste editie van het zakenblad Business Week. Dat is wel erg overdreven, maar de board van Burger King is opvallend jong. Daniel Schwartz, de CEO van het Amerikaanse bedrijf is 32 jaar. Zijn CFO Josh Kobza is met 28 jaar nog jonger. En zo stikt het van de twintigers en mensen van begin dertig aan de top van het bedrijf. Een unicum voor een gearriveerd bedrijf van dergelijke omvang. Schwartz is de 21e CEO van het bedrijf sinds de oprichting in 1954.

In 2010 werd het middels een leveraged buyout overgenomen door de Braziliaanse investeerder 3G Capital. Tegen het zakenblad Business Week zegt William Ackman van Pershing Square Capital Management, de grootste investeerder in Burger King na 3G : “wie zegt dat je oud moet zijn om goed te presteren?”  

Transformatie

Sinds de buyout heeft Burger King een groot deel van zijn winkels verkocht en is het steeds meer puur een franchiseketen geworden. Slechts enkele tientallen winkels zijn nog eigendom van de keten terwijl ketens als Wendy’s en McDonald’s ruim 10 procent van de restaurants in eigendom hebben.  Dat baarde opzien in de industrie aangezien men er aanneemt dat je een zeker percentage van de restaurants in eigendom moet houden om gevoel te hebben van wat zich afspeelt in de business. Het verkopen van meer dan duizend fastfood restaurants heeft gezorgd voor een financiele transformatie bij het bedrijf. T

en eerste slonk het werknemersbestand drastisch van bijna 39.000 in 2010 naar bijna 2500 in 2013. Bovendien is de voornaamste inkomstenbron nu de franchise fees die de franchisenemers betalen (gemiddeld zo’n 4 procent van de maandelijkse omzet). Het heeft Burger King getransformeerd in een machine die cash genereert.

Fiks uitbreiden

Bovendien breidt de keten fors uit in met name Brazilië, China en Rusland. Lokale investeerders namen bestaande restaurants over van de moeder en stampten nieuwe restaurants uit de grond. Het resultaat is dat het aantal fastfood restaurants van de keten wereldwijd is toegenomen van 1493 naar 13667 in 2013.

Bron: Business Week

Snijden in de kosten

Ook heeft de jonge board sinds de installatie in 2010 diep in de kosten gesneden. Corporate jets werden verkocht. Geen luxe kantoren met secretaresses meer voor de raad van bestuur. Iedereen heeft er tegenwoordig een bureau in een grote kantoortuin. Tegenwoordig wordt Skype gebruikt voor internationale telefoongesprekken en zijn exorbitante bedrijfsfeestjes uit den boze.

Beleggers tonen zich tevreden met de ingezette koers van de piepjonge board. In juni 2012 maakte het bedrijf een rentree op Wall Street. Sindsdien is de waarde van het aandeel met bijna 70 procent gestegen. Concurrent McDonald’s moet het in diezelfde periode doen met een koerswinst van bijna 8 procent.

Gerelateerde artikelen