Hoe zal de nieuwe generatie CFO’s worden vormgegeven?

In dit webinar vertellen Erik Swelheim (KLM) en Berry Diepeveen (BCG) over de nieuwe vorm van financiële beslissingen nemen.

Hoe kunnen CFO’s op basis van data de juiste beslissingen nemen? Het antwoord op deze vraag is niet simpel. Om succesvol op basis van data de financiële organisatie te ontwikkelen, moeten wij antwoord vinden op hoe wij omgaan met rigide en inefficiënte legacy systemen. Erik Swelheim (CFO bij KLM) en Berry Diepeveen (Managing Director bij Boston Consulting Group) vertellen hier meer over.

Financiële transformatie

Berry Diepeveen vertelt het volgende over het vraagstuk van digitale, financiële transformatie. ‘’Gedurende mijn carrière heb ik verschillende cliënten begeleid bij hun financiële transformatie’’, aldus Diepeveen die recentelijk terug is gekeerd uit Zuid-Afrika. ‘’Ik wil graag reflecteren op de rol van de CFO en de financiële functie in bredere zin. De financiële functie heeft een significante verandering doorgemaakt in de afgelopen paar jaar.’’

De ambitie van de CFO was nog niet zo lang geleden om een business partner te zijn. Dat station is inmiddels gepasseerd: de CFO is vandaag de dag een business partner in vele organisaties en bedrijven. ‘’Ik zie ook dat CFO’s meer richting het nemen van beslissingen op basis van data gaan.’’ Dat is juist het tegenovergestelde van beslissingen nemen op basis van intuïtie.

Berry Diepeveen geeft het toe: het is niet makkelijk om een bredere, geïntegreerde aanpak te hebben – zeker niet nu het coronavirus ook een financiële uitdaging biedt. ‘’Dat is al een uitdaging’’, benadrukt hij. De CFO moet een voortrekkersrol nemen in de digitale verandering van organisaties, vervolgt de consultant.

Waarom hij dat vindt? ‘’De CFO heeft een cross-functionele rol. Daarnaast heeft de zichtbaarheid als gevolg dat objectiviteit belangrijker wordt in de rol van de CFO. Ook bewustwording van de uitdagingen op het gebied van veiligheid en data in de organisatie.’’

Drie pijlers

Om die voortrekkersrol te nemen, zijn drie aspecten van belang, vertelt Diepeveen. De eerste pijler is de financiële strategie van een bedrijf. De tweede pijler is de digitale opportunities van een bedrijf. De laatste en tevens derde pijler is het digitale fundament van het bedrijf.

‘’Ik denk dat dit het moeilijkste gedeelte is’’, vertelt hij over de laatste pijler. Er zijn drie elementen die de kern moeten vormen van het digitale fundament. Het eerste element zijn de mensen en skills. Wij zien allemaal de shift in skills die nodig zijn. Als wij hebben bepaald welke skills van belang zijn, is de vraag of de juiste mensen willen werken voor ons. Óf willen zij liever voor de start-ups werken?’’, bevraagt Diepeveen.

Het volgende element is de data. ‘’Dat is ook waar ik vind dat finance een prominente rol moet nemen. De data assets helpen organisaties niet alleen vanuit het financiële oogpunt, maar ook om vanuit andere oogpunten een organisatie te bekijken.’’

Het derde element is technologie. Berry Diepeveen noemt hierbij het belang van partnermanagement. ‘’Binnen de technologiesector zijn er vele partners en opportunities. Denk in het kader van partnermanagement. Dat is een sleutelrol binnen de volgende generatie.’’

High Performance

Erik Swelheim, CFO van KLM, haakt in op het gesprek. Swelheim vertelt meer over een van de projecten die KLM in samenwerking met de Boston Consulting Group heeft gedaan: High Performance Organization. ‘’Hoe kan je je financiële organisatie beter laten presteren?’’, luidt het kernpunt volgens de CFO.

Swelheim vertelt dat voorheen er niet veel nadruk lag op het gebruik van technologie. ‘’Wij waren net begonnen met tools, maar benutten nog niet alle mogelijkheden. Wij begonnen met het reviewen van de organisatie, vooral op het gebied van kostenreductie’’, vertelt hij. Vervolgens werd er gekeken naar de strategie. Dat was vooral gebaseerd op het behalen van resultaten en ondersteund door technologie.

Strategie

De financiële strategie van de financiële organisatie van KLM is gebaseerd op een aantal pilaren:

  • Performance management
  • Fundamental rights
  • Sterke focus op data en strategie
  • Talent management

Aan Swelheim wordt de vraag gesteld of gedurende deze coronacrisis ook wordt geïnvesteerd in de digitale transformatie. ‘’Het antwoord daarop is: ja! Naast duurzaamheid zijn de digitalisering en het gebruik van technologie erg belangrijk om uit deze crisis te komen.’’

Het webinar is hier terug te bekijken.

Gerelateerde artikelen