ING: Zakelijke vliegreis wordt duurder

Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit.

Vliegen wordt voorlopig alleen maar duurder, waarschuwt ING in een net verschenen rapport. Luchtvaartmaatschappijen kampen met een tekort aan vliegtuigen, arbeidskrachten en reserveonderdelen waardoor ze niet kunnen voldoen aan de groeiende vraag.

  • Prijzen voor vliegtickets stegen dit jaar vijftien procent harder dan de inflatie
  • Het aantal vliegreizen overtreft dit jaar het niveau van voor de coronapandemie
  • Door problemen bij vliegtuigbouwers als Boeing zijn er te weinig vliegtuigen
  • Dit is kostenverhogend voor accountants die internationaal werken

In Europa stegen de prijzen van vliegtickets begin dit jaar 15 procent harder dan de inflatie, aldus het ING-rapport. Wereldwijd zullen de tarieven volgens ING waarschijnlijk hoog blijven. Dit werkt kostenverhogend voor accountants die internationaal opereren en voor bijvoorbeeld controleopdrachten moeten vliegen. In Engeland hebben accountants van PwC al een verbod gehad om businessclass te vliegen.

Zakelijke vliegkosten

Ongeveer 5% van de Nederlandse bevolking maakt zakelijke vliegreizen. Deze groep is verantwoordelijk voor 30% van alle vliegreizen die Nederlanders maken. In 2019 verwerkten de Nederlandse luchthavens ruim 24 miljoen zakelijke passagiers, waarvan een klein deel vertrok van luchthavens net over de grens in België of Duitsland. Nederlanders vliegen zakelijk vooral naar het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Spanje en de Verenigde Staten. De afgelegde afstand bij zakelijke vliegreizen is relatief kort, met de helft van de reizen over een afstand van minder dan 1000 km.

Verplicht melden in verslagen

Met nog 30 kantoordagen te gaan, moeten Nederlandse organisaties met meer dan 100 werknemers gegevens over woon-werkverkeer en zakelijk reizen van hun personeel registreren, als onderdeel van de nieuwe CO2-registratieplicht. Het betreft dus voornamelijk de rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit (WPM) ofwel de CO2-rapportageverplichting.

Betaalbereidheid

Tot nu toe lijken passagiers bereid om meer te betalen.  Het aantal vliegreizen overtreft dit jaar waarschijnlijk het niveau van voor de coronapandemie, maar door aanhoudende productieproblemen bij Boeing en defecten aan Pratt & Whitney-motoren zijn er minder toestellen beschikbaar.

Vraag stijgt

Bij Airbus en Boeing is een recordaantal orders geplaatst en ook de vraag naar tweedehands vliegtuigen stijgt, aldus ING. Een tekort aan gekwalificeerd personeel zorgt er echter voor dat aanpassingen of opknapbeurten van oudere vliegtuigen worden uitgesteld.

Gerelateerde artikelen