Innovatie gebeurt te willekeurig

Organisaties innoveren te willekeurig, maar enkele leiders onderscheiden zich.

Wereldwijd geven organisaties jaarlijks honderden miljoenen dollars uit aan innovatie-gerelateerde activiteiten, maar de opbrengsten lopen aanzienlijk terug. Dat is de conclusie van onderzoekers van Accenture die voor Harvard Business Review (HBR) over hun resultaten schrijven. Ze analyseerden voor het onderzoek 170 van ‘s werelds grootste bedrijven. Volgens de onderzoekers zorgt de druk om de markt te verstoren (of dat te voorkomen) dat organisaties innovatie te willekeurig oppakken.

Lees ook: ‘CFO doet te weinig met data’
 
Investeringen gebeuren niet strategisch, hebben weinig verband met de businesskant en worden onvoldoende gemanaged. Sommige deelnemers, schrijven de onderzoekers, stellen dat innovatie en de daaraan gerelateerde activiteiten vooral om het imago draaien. "Geen wonder dat bedrijven teleurgesteld zijn in de resultaten."

Impact

Hun artikel is getiteld ‘Wat onderscheidt de effectiefste innoveerders van de rest’ en de onderzoekers halen hierin ook een ander onderzoek aan, naar C-level executives bij 840 bedrijven in acht landen. Er zou een kleine groep zijn die tegen de trend in gaat. “Hun geheim: ze zoeken naar innovatie die een grote impact zou hebben op markten en de samenleving, veranderden hoe de organisaties innovatie najaagden en brachten de mogelijkheden samen in één structuur.”

De onderzoekers geven twee tips: "aim high" en "apply a single organizational architecture". Er moet veel ambitie zijn en de structuur van de organisatie moet zo zijn dat iedereen meewerkt aan innovatie, zodat die niet geïsoleerd blijft van de business.

Twee werkwijzen vielen op als het op ambitie aankomt. Effectieve innovators richtten zich meer dan anderen op het ontwikkelen van unieke technologische voordelen; en ze richtten zich op de ‘hogere behoeften’ van consumenten, zoals autonomie, geluk en sociale verbondenheid.

Als voorbeeld van ambitie wordt een investering uit 2016 genoemd. Reliance Industries zette in India met 32 miljard dollar Jio op, een telefoonnetwerk voor mensen met lage inkomens. Jio was ‘s werelds eerste telefoonnetwerk dat uitsluitend 4G-technologie gebruikte en Jio ontwikkelde tegelijkertijd een telefoon die betaalbaar was voor de doelgroep. De strategie had duidelijk effect: de schatting is dat Jio inmiddels meer dan 250 miljoen abonnees heeft.

Disruptieve ontdekkingsteams

Tip twee betreft de structuur. Het viel de onderzoekers op dat de effectievere leidinggevenden hun vernieuwende capaciteiten samenbrachten in één structuur. “Dit contrastreerde met meer de helft van de leidinggevenden in het onderzoek die zeiden dat innovatie in hun organisatie ‘een ad-hoc creatief proces’ was – met andere woorden, momenten van inspiratie geproduceerd door geïsoleerde teams die op veilige afstand staan van de kernactiviteiten.”

Als voorbeeld van effectieve organisatiestructuur noemen de onderzoekers Bosch Group, een Duits bedrijf van 132 jaar oud dat zich vooral besloot te richten op het Internet of Things. CEO Volkmar Denner nodigde iedereen uit om ‘disruptieve ontdekkingsteams’ op te zetten en daarin ideeën voor nieuwe businessmodellen te ontwikkelen die de oude businessmodellen uitdagen. Binnen zes dagen kwamen er 1800 ideeën binnen. De teams zijn nu onderdeel van de bedrijfsstructuur.

“Innovatie zal altijd een uitdaging blijven”, schrijven de onderzoekers, “en we claimen niet dat we een feilloos recept hebben.” Bedrijven kunnen voldoen aan de twee genoemde tips, maar nog steeds onderuit gaan op andere gebieden. “Maar het gebruik van innovatie om grenzen te blijven verleggen en kwesties aan te pakken waar de consument en de samenleving mee zitten, gecombineerd met het stimuleren van verandering diep binnen de organisatie, is een uitstekende strategie om mee te beginnen.”