Innovatief model brengt duurzaamheid in de bestuurskamer

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol binnen het bedrijfsleven en vraagt om een innovatieve aanpak. Een goede balans tussen financiële en maatschappelijke factoren zorgt voor een toekomstbestendig businessmodel. Niet-financiële doelstellingen moeten daarin een duidelijke plaats krijgen, meetbaar zijn en verbonden worden aan concrete doelen.

Alleen degenen die over grenzen heen durven te kijken, zijn in staat om innovatief te denken en te anticiperen op een steeds sneller veranderende maatschappij. Deze verbreding van het belangensysteem zal grote invloed hebben op de financiële sector. Dat is de conclusie van een onderzoek dat strategisch adviesbureau Squarewise uitvoerde naar duurzame innovatie en financiële prestaties. Volgens de onderzoekers is er sprake van een duidelijke synergie tussen de twee.De impasse van mvo Organisaties kunnen op verschillende manieren waarde creëren. Allereerst door het vergroten van de winstgevendheid voor de eigen onderneming en ten tweede door het scheppen van een duurzame toekomst voor de samenleving. Gaat waarde over winst, dan is het makkelijk te meten. Lastiger wordt het wanneer het gaat om factoren als reputatie en maatschappelijke impact. Deze factoren spelen echter wel degelijk een grote rol in het succes van organisaties – en zullen dat in de toekomst bovendien steeds meer gaan doen. Dat geldt ook zeker voor de financiële sector. In haar opdrachten merkt Squarewise dat de reputatie van banken is beschadigd en dat hun rol daarmee ter discussie is komen te staan. Ook Dolf van den Brink, oud-topman van ABN AMRO, benadrukt het strategisch belang van duurzaamheid. De samenleving vraagt om een bredere appreciatie en banken zullen moeten laten zien dat zij maatschappelijk geëngageerd zijn. Dat dit bij de meeste banken niet het geval is, heeft niet zozeer te maken met het ontbreken van de wil om duurzaam te zijn, maar met de druk van aandeelhouders en concurrenten om op een andere manier te handelen. ______________________________________________________________________________Volg de Masterclass ‘Uw nieuwe business model in vijf dagen’ Ontdek in vijf dagen hoe uw team business modeling gebruikt en de concurrentie achter u laat. Deze masterclass is onmisbaar voor elk managementteam dat klaar is om hun organisatie naar meer succes te leiden. Maak van uw bedrijf een hit en volg de masterclass “Uw nieuwe business model in vijf dagen”. Voor meer informatie en inschrijven klik hier.______________________________________________________________________________Mathieu Weggeman, hoogleraar Organisatiekunde aan de TU Eindhoven, stelt dat “aandeelhouders van banken pas tot inzicht zullen komen wanneer zij de terugloop van het klantenbestand en de winst voelen”. Deze impasse wordt versterkt doordat organisaties duurzaamheid vanuit een eenzijdig, vaak technisch perspectief bekijken. De traditionele benadering van het thema duurzaamheid in de financiële sector is voornamelijk intern gericht en wordt niet als onderdeel van de dagelijkse bedrijfsvoering gezien. Volgens Squarewise moet het roer worden omgegooid. De financiële sector zal moeten investeren in waardeketens om op die manier duurzaamheid te faciliteren en in te spelen op de voortdurend veranderende omgeving en de wensen van de maatschappij. De sleutels: innovatief vermogen en durf.Een innovatieve blikDe afgelopen dertig jaar stond in het teken van operationele efficiëntie. Processen, systemen en producten werden in kleine stukjes opgeknipt en bedrijven hielden zich bezig met optimalisering en consolidatie. Tegenwoordig is er meer nodig dan dat. Horizontalisering, technologisering en internationalisering doen businessmodellen in een dusdanig hoog tempo veranderen dat ondernemingen niet meer wegkomen met incrementele verbeteringen. De actuele discussies over telecomorganisaties en uitgevers zijn voorbeelden van organisaties die door bedrijfsblindheid te laat inspeelden op de, achteraf duidelijk zichtbaar, veranderende omgeving. ####Een nieuwe situatie vraagt om een brede blik en een innovatieve aanpak. Innovatieve organisaties richten zich op de buitenwereld en zijn meer geneigd om te zoeken naar samenwerking. Innovatieve organisaties vechten niet voor kleine marges, maar boren nieuwe markten aan waar veel geld te verdienen valt. Ze durven hun nek uit te steken en aan te sturen op doorbraken. Bovendien zijn ze zich bewust van de macht van de burger. Mathieu Weggeman: “De coöperatieve Rabobank bijvoorbeeld weet door zijn ledenvergaderingen wat de burger drijft.” De ervaring van Crucell topman Jaap Goudsmit leert dat écht vernieuwende ideeën vaak stuiten op verzet en ongeloof binnen de organisatie, wat het lastig maakt om eraan te beginnen. Een nieuwe ontdekking kan hele industrietakken overbodig maken, zoals de vervanging van de grammofoonplaat door de cd en – nog dramatischer – van de cd door iTunes en Spotify. Vaak wordt dit soort aardverschuivingen pas achteraf door iedereen omarmt en als volstrekt logisch en onvermijdelijk gezien. Banken zullen zich moeten durven differentiëren en positioneren, zoals Triodos dat deed, zodat duurzaamheid optimaal als businessopportunity kan worden benut.Het nieuwe samenwerken als modelHoewel innovatieve projecten niet altijd de meest aantrekkelijke zijn – de risico’s zijn groot en een traditionele risicoanalyse is niet afdoende – zijn het juist deze projecten die de reputatie van het bedrijf kunnen verstevigen en kracht kunnen geven voor de toekomst. Het is belangrijk dat bedrijven inzien dat een goede balans tussen duurzame strategie, langetermijnvisie en financiële kengetallen uiteindelijk tot de grootste winst zal leiden – niet alleen op maatschappelijk, maar ook op financieel gebied. Daar zijn wel mensen voor nodig die begrip hebben van de zaak en buiten de gebaande paden durven te gaan. Alleen door ondernemingen breder en ruimer te bekijken en in hun waardeketen te benaderen, kunnen creatieve oplossingen ontstaan. Middels cocreatie kunnen hoge risico’s bijvoorbeeld door ketenpartners worden overgenomen of gereduceerd. Innovatie valt of staat met de bereidheid van de CFO of de bank om te experimenteren, vanuit een wij-gedachte te financieren en ruimte te laten voor ketenpartners. ______________________________________________________________________________Volg de Masterclass ‘Uw nieuwe business model in vijf dagen’ Ontdek in vijf dagen hoe uw team business modeling gebruikt en de concurrentie achter u laat. Deze masterclass is onmisbaar voor elk managementteam dat klaar is om hun organisatie naar meer succes te leiden. Maak van uw bedrijf een hit en volg de masterclass “Uw nieuwe business model in vijf dagen”. Voor meer informatie en inschrijven klik hier. ______________________________________________________________________________ Een betrokken manier van samenwerken met consortia en bedrijven staat daarbij centraal. Samenwerking vindt op dit moment tot op zekere hoogte wel plaats in de financiële sector, maar alleen wanneer de rentabiliteit vanzelfsprekend is. Lastige businesscases met een grote maatschappelijke impact en een onzekere maar potentieel grote financiële waarde laten zich echter alleen oplossen door middel van een open dialoog. Dat vraagt om gezamenlijke doelen, transparante belangen en een flexibele instelling van de verschillende partijen. Banken zullen in deze financieel moeilijke tijden toeschietelijker moeten zijn richting CFO’s, die op hun beurt de rol van banken moeten waarderen en moeten investeren in soepele samenwerking. Dolf van den Brink: “Een gezond gevoel van eigenbelang kan daarbij helemaal geen kwaad.Auteurs Marcel Heskes en Anouk van der Have zijn respectievelijk partner en consultant bij Squarewise, een strategisch adviesbureau met focus op innovatie en duurzaamheid.