Jaap Smid, CFO econic: ‘Een e-home voor iedereen’
Jaap Smid bekleedde zestien jaar lang financiële managementfuncties bij Philips en Fugro, afgelopen drie jaar werkte hij als financieel directeur bij ProRail. En 1 september dus zijn CFO-start bij econic, gespecialiseerd in het verduurzamen van woningen. Van die landelijk bekende spoorwegnetbeheerder naar een scale-up. Beweegredenen van de 46-jarige?
“Ik heb duurzaamheid hoog in het vaandel, net als ondernemerschap”, vertelt Smid. “Ook bij ProRail biedt de duurzaamheidsmissie grote uitdagingen, maar toen econic voorbij kwam en ik me verdiepte in hun klantpropositie, persoonlijke service en die unieke rol waarmee het bedrijf in staat is de energietransitie te versnellen… Ik was meteen om!”
Een relatief nieuwe speler in die transitie, zonder legacy en dus in staat om met een frisse blik, én een volgens Smid uniek business model, te scoren. “Er is in Europa geen tweede bedrijf dat de volledige verduurzaming van woningen verzorgt, en alles uit handen neemt”, stelt de nieuwe CFO. “Van de eerste ontwerpen tot de installatie, het onderhoud en – uiteindelijk na 15 jaar– de recycling. Zonder dat huiseigenaren daar forse investeringen ‘aan de voorkant’ voor moeten doen. Want voor een vast bedrag per maand maakt econic van een woning-oude-energiestijl een CO2-neutrale e-home.
Juiste mensen én strategie
De nieuwe Chief Financial Officer: “In de afgelopen drie jaar heeft econic bewezen te beschikken over de juiste mensen en de juiste strategie om woningbezitters te verleiden die stap naar een duurzaam én comfortabel huis te zetten. Hard nodig, gezien de noodzaak het gebruik van fossiele energiebronnen substantieel terug te dringen. ‘Wij zijn econic’, is het motto van de 140 medewerkers. En ja, van zo’n club wil ik deel uitmaken.”
Zelf verduurzaamde Jaap Smid zijn eigen grote en oude woning vier jaar geleden naar een label A-huis. Maar van het gas ging hij toen niet af, zijn aannemer ontbeerde de daarvoor nodige expertise. “Toen ik me in econic verdiepte, dacht ik ‘dít is dus de aanpak’. Hiermee haal je mensen wél over die duurzaamheidsstreep. Want voor die maandelijkse vanaf-prijs ben je van die hoge gaskosten verlost. Én versnel je de energietransitie.”
Alleen betalen voor gebruik
Niet afwachten, maar aanpakken is de werkwijze van econic. Door gebruik van duurzame warmte- en energiesystemen een comfortabele en zorgeloze woonomgeving creëren. Zonder hoge investeringen, maar door alleen te betalen voor dat gebruik. Aan Jaap Smid de uitdaging om die voortrekkersrol uit te breiden, zowel in als buiten Nederland.
“Mijn rol als CFO is mede het bestendigen van de financiële groei en de voorbereiding van verschillende Europese fusies en overnames, competenties waarmee ik ook bij vorige werkgevers van doen had”, legt hij uit. “Ambitie van econic is jaarlijks twee tot drie keer te groeien. Vorig jaar verduurzaamden we 5000 woningen, dit jaar hopen we op 10.000 contracten te komen. Dat lijkt niet veel, maar als dat elke twaalf maanden twee tot drie keer wordt vergroot, gaat het snel. En met die groei in omzet, daalt de CO2-uitstoot navenant. Want daar gaat het uiteindelijk om.”
Aanstellen ervaren CFO must
Afgelopen achttien maanden nam econic drie Europese bedrijven over en werd de workforce tot 140 energiespecialisten verdubbeld. Om die ambitie en groei voor te zetten, was het aanstellen van een CFO met internationale ervaring en diepgravende kennis van financieel-strategische projecten een must. Aldus de conclusie van Joris Jonker, CEO én oprichter van econic.
“Ik had meteen een klik met Joris”, aldus Smid. “Natuurlijk begin ik pas, maar daar zijn heel wat gesprekken en etentjes aan vooraf gegaan. Joris Jonker is de oprichter van de slimme thermostaat TOON, een systeem dat energieverbruik voor consumenten inzichtelijk maakt. Dat verkocht hij in 2016 aan Eneco. Joris heeft een enorme reputatie in de markt, kent de energie- en woningmarkt als geen ander. Daarnaast is hij ondernemer in hart en nieren, ontzettend integer ook.”
Het was mede die gedrevenheid van Jonker en zijn 140 collega’s die een rol speelde voor de overstap van ProRail naar econic. “Natuurlijk wordt er bij ProRail ook ondernomen”, vertelt Jaap Smid. “Maar vanwege het politieke proces moet je daar wel het nodige geduld voor hebben. Bij een scale-up is dat anders, daar speelt vóór alles die enorme gedrevenheid. De energiewereld is van oudsher nogal traditioneel, vaak is er geen tijd om de vernieuwen omdat het huidige verdienmodel te belangrijk is. Dat speelt bij econic niet. Inderdaad: niet afwachten, maar doorpakken.”
Meer marktaandeel door M&A
Naast autonome groei, wil econic verder marktaandeel veroveren door M&A, door nog ontbrekende kennis in huis te halen. Schaalbaarheid van de processen is heel belangrijk. CFO Smid noemt een recent voorbeeld waardoor die ambitie verwezenlijkt moet worden. “We hebben een bedrijf in Duitsland overgenomen en zijn daardoor nu in deelstaat Noordrijn-Westfalen – met een vergelijkbare oppervlakte als Nederland – succesvol. De Duitse markt is lastig, want gefragmenteerd. Maar ook enorm groot. En we kijken nu ook al naar interessante partijen in Frankrijk, Italië en het Verenigd Koninkrijk.”
Nog even terug naar die uitdaging op de eigen, nationale markt: “Nederland heeft toegezegd in 2050 compleet duurzaam te wonen. Om dat te bereiken, moeten dagelijks duizend huizen tot CO2-neutraal worden getransformeerd. Van die duizend woningen willen wij er 200 voor onze rekening nemen. En een dergelijk percentage straks dus ook in andere Europese landen. Geweldige uitdaging, helpen een wereld te creëren die beter is voor mens en natuur. Bij econic is ambitie genoeg, ondernemerschap in overvloed. Ja, een prachtige missie!”