“Vopak onderscheidend door lokale kracht”
Wat was volgens u het onderscheidende vermogen waardoor Vopak zo snel gegroeid is?
“Allereerst kwam dat door onze beslissing te focussen op één kernactiviteit. Het gevaar van een te grote mate van diversificatie is dat er aandacht verloren gaat aan randzaken. Het betekende dat Vopak stopte met handel, scheepvaart en warehousing en zich volledig ging richten op tankopslag. We spraken niet langer over olie of chemie, maar over liquid bulk. De definitie van de kernactiviteit moet ruim zijn, dogmatische beperking is taboe. De kernactiviteiten moeten pro-actief meebewegen met de trends en ontwikkelingen in de wereld. Zo prikkelden we onszelf om andere producten op te slaan. In plaats van de traditionele olie- en chemieopslag konden we ons ook richten op op- en overslag van LNG en bio-fuels. En in de toekomst, wellicht, hydrogen.”
Lees ook: Jack de Kreij commissaris bij Boskalis
“Verder is aanscherping van wat centraal en wat decentraal (regionaal versus lokaal) te doen uitermate belangrijk geweest. Dit hebben we gedaan vanuit het volle besef dat de kracht van de organisatie ligt in het succes van de terminals. We hebben het decentrale model dus nooit volledig losgelaten. In de loop der jaren is telkens de balans aangepast aan de nieuwe omstandigheden.
Daarnaast hebben we bij Vopak altijd begrepen dat er plekken op de wereld zijn waar lange termijn succes vooral kan worden gerealiseerd met lokale partners. Toen ik in 2003 bij Vopak begon, viel het me al op dat er hier zoveel langdurige en succesvolle joint-ventures bestonden: 15, soms wel 30 jaar oud. Terwijl onderzoeken steevast wijzen op het grote aantal fusies en overnames dat mislukt, werkte Vopak langdurig en succesvol samen met diverse strategische internationale partners.”
Wat is hiervoor de reden?
“Vopak heeft altijd de eigen kracht kunnen combineren met voldoende flexibiliteit in de bedrijfsvoering. Dat stelt het bedrijf in staat om goed op de lokale situatie in te kunnen spelen. Vopak steekt veel tijd en aandacht in de samenwerking met lokale en andere strategische partners. We kunnen dan ook echt spreken van (lange termijn) business partners, in plaats van financial partners. Er zijn uitstekende persoonlijke contacten. Verder heeft Vopak met het wereldwijde netwerk plus kennis van de product-marktcombinatie enorm veel toe te voegen. Zo kan er een unieke synergie met de lokale kennis en contacten van de partner ontstaan.”
“In het algemeen hebben we ons destijds gerealiseerd dat groei alleen mogelijk was door middel van het starten van meer joint ventures. De Rotterdamse LNG-terminal is bijvoorbeeld een succes geworden door de samenwerking tussen Gasunie en Vopak. Zij hadden de kennis van het netwerk en de gasmarkt, wij van het veilig en succesvol bouwen en opereren van opslagterminals in havens.”
In het nieuwe CFO Magazine een uitgebreid interview met Jack de Kreij, voormalig CFO van Vopak. CFO Magazine verschijnt op 6 juni op CFO Day.