Jasper de Wit (CFO bij Royal HaskoningDHV): “Soms betekent onze ‘purpose’ ook: nee zeggen tegen klanten en projecten die financieel aantrekkelijk zijn.”
Jasper de Wit, CFO bij Royal HaskoningDHV, vervult al achttien jaar verschillende rollen bij het ingenieursbureau. “Mijn vorige werkgever, Air France KLM, is een mooi bedrijf en was een goede leerschool. Maar ik had behoefte aan een bedrijf waar ik van strategie tot het innen van de factuur als financial verantwoordelijk ben.”
Zoekende naar een plek waar hij deze behoefte kon vervullen kwam De Wit een hele leuke uitdaging tegen bij DHV. Hij begon als business controller voor de building and industry group, werkte zich op via allerlei Finance functies in de bedrijfsvoering, tot CFO.
“Enhancing Society Together”
In de afgelopen jaren is de purpose van het ingenieursbureau steeds meer centraal komen te staan in de strategie van het bedrijf. ‘Enhancing Society Together’, de stip op de horizon van Royal HaskoningDHV, zit diep verweven in de bedrijfscultuur en in de benadering van projecten. “We hebben met ons werk een positieve impact op mensen en onze leefomgeving”, zegt de CFO.
Met zijn Finance team probeert De Wit de impact van het bedrijf meetbaar en concreet te maken op thema’s zoals bijvoorbeeld klimaatverandering en veiligheid & welzijn. Ook streeft het bedrijf naar een CO2-neutrale bedrijfsvoering in 2030. “De projecten die wij kiezen moeten onze purpose reflecteren. En soms betekent onze ‘purpose' ook nee zeggen tegen klanten en projecten die financieel aantrekkelijk zijn”, maar niet in lijn met onze duurzaamheidsstrategie en de positieve impact die wij willen maken.”
Meegaan met digitalisering
Voor zijn rol als CFO van een bedrijf zoals Royal HaskoningDHV, is digitalisering heel belangrijk. “Wij zitten in een industrie waarbij processen steeds meer geautomatiseerd worden, niet alleen het engineeren, maar ook hoe je je klanten adviseert. Beide takken van sport worden steeds meer geautomatiseerd met nieuwe technieken en modellen zoals parametrisch design, een flexibel digitaal ontwerpproces, en het iReport, een technische rapportageoplossing. Daardoor kun je klanten van een veel betere dienstverlening voorzien. Maar je moet nauwlettend in de gaten houden hoe ver de industrie en hoe ver de klanten zijn. Hierin de balans vinden is cruciaal.”
artikel gaat verder onder dit blok
De Wit benadrukt dat hun organisatie al enige tijd bezig is met het herdefiniëren van de rol van de Finance afdeling. Hij legt de nadruk op het belang van innovatie en automatisering. “Er is speciale aandacht voor processen, procedures en rapportages, en er zijn stappen gezet naar robotisering en optimalisatie. Wij zien echter Robotic Process Automation (RPA) niet als de holy grail. Elk geautomatiseerd proces of ‘robotje’ vereist beheer, dus wij zien het eerder als een laatste redmiddel.”
Veranderende rol van Finance
Reflecterend op de afgelopen tien jaar, merkt de CFO op dat de rol van de financial binnen de organisatie door innovatie en digitalisering is veranderd. “De controller moet nu mee kunnen gaan in business intelligence en analytics. De rol is minder stabiel en kent een minder vast ritme, waardoor je zou kunnen zeggen dat deze dynamischer en minder klassiek is geworden.”
Ook het aansturen van een bedrijf als geheel vraagt hele andere dingen, benadrukt De Wit. “En van mijn drijfveren is dat ik mezelf voortdurend wil blijven ontwikkelen. De stap naar CFO was voor mij een mooie uitdaging. Ik heb onder andere geleerd dat je de tijd moeten nemen om goed na te denken waar je naartoe wil, wat je ergens van vindt, voordat je sturing geeft aan de organisatie.”
Op strategisch niveau moet gekeken worden wat er in de omgeving van het bedrijf gebeurt, stelt de CFO. “Je moet kijken wat de impact is van de dynamiek waarin je bedrijf opereert, of het nu gaat om klimaatverandering, geopolitieke spanningen of hoge energieprijzen en inflatie. Dat moet je goed doorvertalen in de bedrijfsvoering. Een voorbeeld is de juiste balans vinden in het verhogen van de commerciële tarieven en de salarissen in een omgeving met hoge inflatie en krapte op de arbeidsmarkt, zonder dat dit ten koste gaat van de winstgevendheid. Daar heb je een Finance organisatie voor nodig die in staat is om businesspartner te zijn van het bedrijf – om zo de juiste sturing te geven.”
De tijd is voorbij dat de focus op alleen financiële ambities ligt – en dit heeft volgens de CFO plaatsgemaakt voor een verbreding, zoals: het voldoen aan de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf. “Ik vind dat de rol als CFO daarmee veel interessanter en mooier wordt”, aldus De Wit.
Lees ook op CFO.nl: Frank Sluis (CFO Ahold Delhaize Europa en Indonesië): “Je komt alleen vooruit als je af en toe risico’s durft te nemen.”
Wendbaar blijven
Corona heeft wereldwijd impact gehad op supply chains. “De transformatie van supply chains, inclusief de wijzigingen in productielocaties, zijn in een stroomversnelling geraakt door de pandemie en later ook door geopolitieke ontwikkelingen. De verminderde afhankelijkheid van onder andere Azië, hebben commerciële mogelijkheden voor ons bedrijf gecreëerd. Ik denk dat een van de belangrijkste dingen die we hebben geleerd uit deze periode, is dat je vooral wendbaar moet blijven. Dat je niet vast moet blijven hangen in datgene wat je altijd al deed. Daarom blijven we investeren in bedrijven die ons profiel versterken, zoals bijvoorbeeld met de overname in 2022 van het internationale consultancybureau Districon.”