Kabinet van de CFO: “Verbied bepaalde zaken integraal, wanneer we ze als maatschappij echt niet wenselijk vinden. Maar laat communicatie zo veel mogelijk vrij.”

Ook Theun Eijkemans, CFO Abovo Maxlead, heeft een tip voor het nieuwe kabinet.

Morgen Tweede Kamerverkiezingen. Hoe de uitslagen er ook uit zullen zien, Nederland en het Nederlandse bedrijfsleven staan voor grote uitdagingen. Welke tips en verzoeken geven Nederlandse CFO's mee aan het aankomende kabinet? Vandaag Theun Eijkemans, CFO bij Abovo Maxlead.

“Het verbaast mij elke campagne weer hoe beperkt in verkiezingsprogramma's en doorrekeningen daarvan wordt gekeken naar de bekostiging van alle initiatieven. Ik begrijp dat het in campagne niet 'leuk' is om over bekostiging te praten, maar het laat in mijn optiek juist zien waar je als partij de accenten wil leggen en wat je minder belangrijk vindt.

Stel, ik beschouw ons land voor het gemak even als de BV Nederland, de belastingbetaler als de aandeelhouder en de verkiezingen als de aandeelhoudersvergadering. Een vergelijking die natuurlijk niet 100% op gaat, maar toch. Als ik lees dat vrijwel elke politieke partij de overheidsuitgaven fors op laat lopen en tegelijkertijd nauwelijks bezuinigt (bron), vraag ik me af hoe dit in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van de BV Nederland ontvangen zou worden. Ook deze verkiezingsperiode hebben veel partijen wederom de reflex om zowel een fors begrotingstekort te laten bestaan en het bonnetje van de vele initiatieven neer te leggen bij het bedrijfsleven – specifiek bij het MKB in de vorm van hogere lasten en regeldruk.

Dit brengt mij bij het vestigingsklimaat voor bedrijven in Nederland. Dat staat namelijk onder druk. Aan de ene kant omdat vrijwel elke partij een administratieve en financiële lastenverzwaring voor bedrijven voorstaat, maar ook omdat de politiek steeds meer kort cyclisch te werk gaat, met een behoorlijke scoringsdrang.

Vanaf de zijlijn bezien lijken politici steeds minder doorwrocht en met inhoud debatten te willen voeren, maar vooral met die ene quote in de krant te willen komen om hun kiezers te plezieren. Dat is niet alleen zonde, maar ook schadelijk voor onze economie, omdat onzekerheid leidt tot uitstel of zelfs afstel van investeringen. 
De echte lange termijnvisie ontbreekt of is op veel onderwerpen minder stabiel dan goed zou zijn. Voor zaken die een langere cyclus of doorlooptijd kennen dan één kabinetsperiode, of wat daar tegenwoordig voor door moet gaan, zou het goed zijn deze te kunnen verankeren in wetten die niet meer aangetast mogen worden in de daaropvolgende jaren.

Wel merk ik dat regie vanuit Europa, wat je daar ook inhoudelijk van vindt, helpt in het vastleggen van die langere termijn door het verminderen van de vrijheidsgraden waar ons nationale parlement in kan opereren. Dat is prettig, want duidelijk en zorgt – in ieder geval binnen Europa – steeds meer voor een 'level playing field'.

Lees ook op CFO.nl: Kabinet van de CFO (Edwin Rammeloo, CFO Lumipol): "Een te groot deel van stimuleringsgeld komt niet terecht op plekken waar het geld voor bedoeld is."

Sector-specifiek geldt voor de media, de industrie waarin wij als Abovo Maxlead opereren, dat de maatschappelijke discussie omtrent reclameverboden rondom allerhande zaken in mijn optiek te versnipperd en in de verkeerde volgorde wordt gevoerd. Met als voorlopig hoogtepunt: Haarlem, waar men op gemeentelijk niveau reclames voor vlees probeerde te verbieden. Ook in een aantal partijprogramma's lees ik hier zaken over terug.

Ik heb vrijheid van meningsuiting – en dus ook vrijheid van marketingcommunicatie – hoog in het vaandel staan. Uiteraard altijd binnen de wetten en regels die daartoe zijn opgesteld en onder bescherming van kwetsbare groepen. Maar we kennen in Nederland een democratisch proces en kunnen via de nationale politiek keuzes maken in wat wij als volk niet zien zitten, het liefst via product- of dienstverboden, of andere maatregelen. Maar reclames verbieden is een halfslachtige oplossing, ergens aan het einde van het gevoelde probleem. Bovendien nemen sectoren als bijvoorbeeld de automotive of fast moving consumer goods in mijn optiek zelf al de verantwoordelijkheid, vanuit eigen strategie, kracht en reputatie. Dus ik zou het nieuwe kabinet willen aanraden: verbied bepaalde zaken integraal, wanneer we ze als maatschappij echt niet wenselijk vinden, maar laat communicatie zo veel mogelijk vrij."