Kevin Weijers (80 Experiments): “Test je aannames en schrijf het plan pas achteraf”

Tijdens CFO Day 2017 gaf Kevin Weijers, Chief Exploration Offer bij 80 Experiment, in een door FinanceFactor gefaciliteerde sessie inzicht in zijn businessmodel: de wereld rondreizen en bij bedrijven experimenten uitvoeren in ruil voor eten en onderdak.

“I used to have a career. Now I just have an inbox” 

Kevin Meijers is een echte millenial die alles uit het geconditioneerde leven overboord heeft gegooid. E-mail is hij mee gestopt en time management wil hij niks mee te maken hebben. Het challengen van aannames; dat is zijn spel geworden. “Ik heb een fascinatie voor hoe je nou echt dingen voor elkaar krijgt.”

Voor zijn leven als Chief Exploration Officer werkte als veiligheidsmanager bij een gemeente, maar was zo’n 3 uur per dag bezig met e-mail. “In plaats van te antwoorden ging ik eens kijken hoe ik het zo kon oplossen dat ik nooit meer last van een probleem had. Als je minder email stuurt krijg je ook minder mail.”

Na verloop van tijd is hij helemaal gestopt met e-mail en vond hij andere manieren om zijn werk veel efficiënter te doen. Op het eind koste zijn fulltime baan nog maar 10 uur per week. “Mijn manager vond het wel tof, maar vond ook dat het niet te verkopen was aan mijn collega’s. Ik heb toen besloten ontslag te nemen en me volledig te storten op de experimenten-business.”

Weijers begon 80 Experiments (gebaseerd op de titel ‘Around the World in 80 Days’). In ruil voor eten en onderdak doet hij experimenten bij bedrijven in alle uithoeken van de wereld. Hij werkte bij een school in een achterbuurt van Kaapstad, een radiostation in Maleisië en een advocatenkantoor in Singapore. 

De verblijven waarin hij onderdak kreeg verschilden erg. “Ik heb in hotels geslapen, op matrassen in kantoren, mensen hebben appartementen voor me gehuurd. Als je voorbij geld kijkt, en uit die aannamesfeer stapt waarop je normaal gesproken zaken benadert, worden mensen ineens heel creatief en blijkt er heel veel te kunnen. Zo heb ik heel veel bijzondere ontmoetingen gehad en ook regelmatig bij mensen thuis gelogeerd, onder meer bij de consul-generaal in Kaapstad."

Zodra hij ergens in de routine begint te slippen is het tijd om door te gaan. Zo durfde hij in Hanoi eerst niet over te steken met al het verkeer, maar stak hij na een tijdje over zonder te kijken. Dat was het signaal dat het tijd was om te vertrekken. De experimenten zijn allemaal gericht op het snel testen van aannames. Stuur je minder email, dan krijg je ook minder. Of bij het advocatenkantoor leidde het organiseren van tafelvoetbaltoernooien tot zes nieuwe klanten tegen een fractie van de normale marketingkosten die het kantoor uitgaf. “Test je aannames, probeer het uit en schrijf het plan pas achteraf”, aldus Weijers. 

De volgende reis van Weijers gaat naar Singapore waar hij voor de ambassade een experiment gaat doen. “Ze willen graag zichtbaarder zijn voor de mensen. Ik denk dat ze gewoon nieuwe arrivals moeten opwachten op het vliegveld om erachter te komen aan wat voor hulp deze mensen behoefte hebben. We gaan eens testen of dat werkt.”

“Het testen van aannames over wat er gebeurt als je dingen anders aanpakt of benadert is ontzettend zinvol”, besluit Weijers. “Begin klein en kijk steeds wat er gebeurt. Gaat het goed, dan kun je het uitbouwen.”

Onthoud tot slot deze tip van Bruce Lee: “Absorb what is useful, discard what is useless and add what is specifically your own”.

Bron: 
CFO Day 2017
Sessie: 'Think less, Experiment more'
Door: Kevin Weijers (Chief Exploration Officer 80 Experiments)
Gefaciliteerd door: FinanceFactor

Gerelateerde artikelen