Kovacs (Grolsch): ‘’Optimum duurzaamheid vraagt moed CFO’
Grolsch heeft de CO2-uitstoot van zijn brouwerij sinds 2005 al met 32 procent gereduceerd. De brouwerij voorziet sinds de bouw al voor ongeveer 20 procent in zijn eigen warmtebehoefte door productie en gebruik van biogas. Daarmee is een grote eerste stap in de verduurzaming gezet, maar het bedrijf wil veel verder. In 2025 moet de CO2-uitstoot zijn teruggebracht naar nul, vertelt CFO Lorant Kovacs.
Balans tussen kosten en snelheid verduurzaming
Doordat het gaat om fundamentele keuzes en de lange termijn, is duurzaamheid een vraagstuk dat op niveau van de boardroom centraal moet staan, denkt hij. De CFO ziet daarbij een cruciale rol weggelegd voor finance en zichzelf. Er moeten namelijk wel grote financiële afwegingen worden gemaakt. “Het gaat erom een optimum te vinden vanuit financieel oogpunt. Als je het doel hebt om honderd procent CO2-neutraal te worden is er een balans tussen de kosten en de snelheid om dat doel te bereiken. Met enorme kosten kun je het bij wijze van spreken morgen al bereiken, maar voor ons lijkt 2025 een redelijke doelstelling die ons de tijd geeft om er te komen.”
De CFO heeft daarbij een bijzondere verantwoordelijkheid gaat hij verder. “Het vinden van dat optimum vraagt een zekere moed van de CFO om daar met de organisatie naar te zoeken. We moeten een nieuwe strategie formuleren en stappen zetten en dat moeten we nu doen.”
Verwarmingsprocessen Grolsch CO2-neutraal
De volgende stap die Grolsch wil zetten is om de verwarmingsprocessen volledig CO2-neutraal te maken. Grolsch wil daarvoor warmte geproduceerd uit biomassa inzetten die een lokale energieproducent opwekt. Tegelijkertijd wordt de toepassing van warmtepompen onderzocht. Daarnaast moet ook de elektriciteit die de brouwerij gebruikt volledig duurzaam worden, bijvoorbeeld door opwekking van deze elektriciteit met zonnepanelen of windmolens.
100 procent hernieuwbaar plastic
De doelstelling om een CO2-neutrale brouwerij te worden is maar een van de duurzame doelstellingen van de bierbrouwer. Grolsch streeft er ook naar om de verpakkingen voor 100 procent hernieuwbaar te maken. “Het meest zichtbare voorbeeld daarvan is ons pilsmerk Kornuit. Het zwarte krat van Kornuit is voor 100 procent gemaakt van gerecycled plasticafval van consumenten. Daarmee zijn we de eerste in Nederland, en misschien wel in de wereld.”
Klanten Grolsch staan open voor duurzaamheid
Het slaan van de brug naar de consument is daarbij heel belangrijk zegt Kovacs. “Ik ben heel blij om te zien dat onze klanten nu meer en meer open staan voor duurzaamheid. Dat geeft ons een extra impuls omdat we het dan niet alleen doen voor onszelf en het milieu, maar omdat we nu het gevoel hebben dat we dit doen voor de consument.”