KPMG lanceert nieuwe aanpak financing, due diligence en restructuring

De markt voor fusies en overnames zit op een transitiepunt. De groei van de dealvolumes en dealwaardes is ingezet in 2014 en gaat door in 2015. Dat verwachten de dealmakers van KPMG, partner en head of Transaction Services Patrick de Graaf, partner Restructuring Gert-Jan Antvelink en partner en head of Corporate Finance Jeroen Weimer. Zij constateren dat M&A steeds complexer wordt en lanceren dit jaar een nieuwe aanpak voor deals.

‘De groei die in 2013 is uitgebleven heeft zich in 2014 wel voorgedaan, als gevolg van een grotere liquiditeit in de markt, veel herstructureringsprogramma’s bij corporates en binnen private equity meer exits dan entries’, zegt Weimer. De drie M&A specialisten van KPMG hebben ondanks de aantrekkende M&A markt een roerig jaar achter de rug. Het kantoor werd vorig jaar meerdere keren geconfronteerd met incidenten uit het verleden. Inmiddels is het kantoor een ingrijpend verandertraject ingegaan onder leiding van de nieuwe CEO Jan Hommen.  Focus corebusiness, goedkoop geld en een stuwmeer aan deals Nu de storm bij KPMG is gaan liggen gaan de dealmakers met vertrouwen het nieuwe jaar in. Zij zien drie ontwikkelingen die de M&A markt aanjagen: focus op de corebusiness, goedkoop geld en een stuwmeer aan deals. Europese multinationals richten zich steeds meer op de corebusiness. Antvelink verwacht een druk jaar als gevolg van grote carve-outs bij multinationals, omdat bij veel Europese beursgenoteerde bedrijven de resultaten onder druk staan. In een poging het tij te keren besluiten bedrijven als Philips en CSM om grote onderdelen te verzelfstandigen. Het geld wat hierbij vrijkomt wordt geïnvesteerd in de corebusiness, waarmee betere winstmarges kunnen worden gerealiseerd. Hiermee antwoorden veel bedrijven ook aan de wens van (activistische) aandeelhouders. Niet alle corporates volgen dezelfde strategie. Zo wil topman Feike Sijbesma van DSM niet toegeven aan de wens van aandeelhouder Third Point om het bedrijf te splitsen.  Lenen is aantrekkelijk Bij enkele bedrijven zijn de deals noodgedwongen. In de nasleep van de crisis zijn er nog veel bedrijven met een zwakke financiële positie. Deze verkopen onderdelen om de cashpositie van het bedrijf te versterken. Voorbeelden zijn de verkoop van Imtech ICT aan Vinci en de verkoop van de offshore-activiteiten door Ballast Nedam aan Van Oord. Geld wordt steeds goedkoper. Vreemd vermogen is en blijft goedkoop, waardoor het aantrekkelijk blijft om geld te lenen voor overnames. De rentes zijn historisch laag en de marktverwachting is dat daar niet snel verandering in komt. Het effect van de lage rente wordt tegelijkertijd tegengewerkt door de strengere kapitaalseisen bij banken, maar de opkomst van aanbieders van alternatieve financieringsvormen als mezzanine en uni-tranche biedt nieuwe mogelijkheden voor groeifinanciering. Deze alternatieve vormen zijn niet voor elk bedrijf weggelegd. ‘Middelgrote ondernemingen hebben minder toegang tot exotische producten. Daarom zijn bedrijven in de midmarket selectiever met hun investeringen dan de grote multinationals’, zegt Antvelink. Stijgende prijzen Een stuwmeer aan deals staat op het punt leeg te lopen. Veel private equity investeerders hebben gewacht met de verkoop van portfoliobedrijven omdat de waarderingen laag waren. Nu de markt opkrabbelt, stijgen de waarderingen waardoor de PE-partijen de verkoop aandurven. In het midmarketsegment zijn de prijsverwachtingen van de verkopers inmiddels gedaald, waardoor ze genoegen nemen met minder dan voor de crisis. Antvelink: ‘Het is als de huizenmarkt. Er is al jaren lang niets gedaan. Als op een gegeven moment de prijzen een beetje stijgen, dan gaan mensen weer op jacht.’Kritische aandeelhoudersAls gevolg van bovenstaande drie ‘dealdrivers’ neemt de activiteit in de fusie- en overnamemarkt in Nederland weer toe. Desondanks is de markt blijvend veranderd, denken de overnameadviseurs van KPMG. Zij zien dat CEO’s en CFO’s strengere eisen stellen aan overnames. Ook aandeelhouders zijn kritischer geworden op overnames, onder andere in de wetenschap dat weinig overnames waarde toevoegen en als gevolg van enkele desastreus afgelopen overnames zoals die van ABN AMRO. Overnames die als enige doel hebben de omzet van het bedrijf te vergroten worden steeds minder gedaan. De nadruk ligt op overnames die de prestatie van een bedrijf verbeteren, bijvoorbeeld door het binnenhalen van nieuwe technologieën of het verbeteren van de salespropositie van een bedrijf.