Kwart werkgevers zet streep door alle zakelijke reizen
Aon, wereldwijd dienstverlener op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen onderzocht in de periode oktober 2020 tot en met januari 2021 onder ruim honderd werkgevers uit verschillende sectoren hoe zakelijke reisbewegingen zich ontwikkelen in 2021, hoe internationale medewerkers gemotiveerd blijven en wat de grootste uitdagingen voor werkgevers op het gebied van reizen en langdurige uitzendingen zijn.
Doordat veel sectoren door de coronapandemie thuiswerken, komen zakenreizen logischerwijs ook onder een vergrootglas te liggen bij de werkgever. Zij willen per slot van rekening medewerkers alleen laten reizen als dat veilig en verantwoord is. Buiten het feit dat reizen moeilijker wordt aangezien veel landen een inreisverbod hebben of er lokale reisbeperkingen gelden, kiezen werkgevers in 2021 er bewust voor om zakelijke reizen tijdelijk te staken om te zien hoe de coronapandemie zich ontwikkelt. Welzijn van medewerkers is nog meer topprioriteit geworden.
Het afgelopen jaar is maar liefst 87% van de internationale zakelijke reizen geannuleerd als gevolg van de coronapandemie. Bijna alle werkgevers (90%) verwachten dat het aantal zakenreizen na COVID-19 niet meer boven het niveau komt van 2019. Aan de ene kant hangt het af van de eigen continuïteit en aan de andere kant zien werkgevers nieuwe uitdagingen om medewerkers weer verantwoord te laten reizen. Ook zal niet iedereen staan te springen om een korte uitzending of zakelijke reis naar een verhoogd risicogebied te maken.
De verwachtingen van werkgevers op het gebied van langdurige buitenlandse reizen en uitzendingen laten een andere beweging zien. Zo verwacht ruim een derde van de werkgevers dat deze gelijk blijven en denkt 40% dat langdurige uitzendingen iets zullen afnemen. COVID-19 lijkt dan ook in mindere mate invloed te hebben op de langdurige internationale uitzendingen vergeleken met de korte uitzendingen of zakenreizen. Waar normaal gesproken regelmatig werd gewisseld met expats en langdurige uitzendingen, is dat tijdens de coronapandemie bijna tot stilstand gekomen.
Sommige werkgevers kijken kritischer naar langdurige uitzendingen. Een kwart geeft aan dat deze juist fors zullen afnemen. Aan de ene kant lijkt die kostengedreven en aan de andere kant is die houding gedreven door de wens om de positie van deze specifieke groepen medewerkers te heroverwegen. Door de zware financiële tijd die bedrijven nu doormaken, zijn zij genoodzaakt de inrichting van hun organisatie tegen het licht te houden en wellicht anders in te delen.