LeasePlan voor 4,9 miljard euro overgenomen door ADL

Schaalvoordeel moet jaarlijks 380 miljoen euro besparing opleveren.

Het Franse leasebedrijf ALD koopt het Nederlandse LeasePlan voor 4,9 miljard euro. Samen worden ze een van de grootste spelers op het gebied van het leasen van auto's aan bedrijven en particulieren.

Onlangs werd al bekend dat de bedrijven met elkaar in gesprek waren over een mogelijke fusie. De overname, die zowel in aandelen als contanten wordt afgehandeld, moet aan het eind van het jaar zijn afgerond. Het gecombineerde bedrijf zou volgens ALD en LeasePlan door schaalvoordelen en door groter in te kunnen kopen 380 miljoen euro per jaar aan kosten kunnen besparen.

Blijft Leaseplan bestaan?
Of de merknaam LeasePlan behouden blijft en of er nog gevolgen zijn voor de circa 8000 medewerkers van het bedrijf, is allemaal nog niet duidelijk. Voorlopig blijft alles zoals het is, laat een woordvoerder van LeasePlan weten. Wel is duidelijk dat de huidige ALD-topman Tim Torben Albertsen de leiding krijgt over het concern. LeasePlan-topman Tex Gunning zou beschikbaar blijven om het integratieproces van beide bedrijven te ondersteunen als dat nodig is.
Het Franse ALD, dat voor bijna 80 procent in bezit is van de Franse bank Société Générale, had volgens de meest recente cijfers bijna 1,7 miljoen auto's in beheer en is actief in meer dan veertig landen. Het in 1963 opgerichte LeasePlan is goed voor zo'n 1,8 miljoen auto's. Het bedrijf was in het verleden een aantal jaar in handen van onder meer ABN AMRO en Volkswagen, waarna het in 2016 werd overgenomen door een consortium met onder andere pensioenuitvoerder PGGM.

Chiptekort helpt leasebedrijven
In juli splitste LeasePlan zijn platform voor de verkoop van tweedehands auto's CarNext nog af. Hoeveel dat het bedrijf opleverde werd niet bekendgemaakt. LeasePlan had in 2018 nog het plan om naar de beurs te gaan, maar dat ging niet door omdat de aandelenkoersen vlak daarna flink daalden.
Het gaat de laatste tijd goed met leasebedrijven. Dat komt onder meer doordat de autosector het afgelopen jaar moeite had met het leveren van nieuwe modellen vanwege het wereldwijde chiptekort. Daardoor kregen leasebedrijven goede prijzen voor hun tweedehands auto's waarvan de leaseperiode erop zit. De keerzijde is dat leasebedrijven ook moeite hadden om nieuwe modellen geleverd te krijgen.

ALD en LeasePlan zijn optimistisch over de kansen voor leasen in de toekomst. Ze gaan er vanuit dat autobezit op den duur zal afnemen en mensen in plaats daarvan liever gaan betalen voor gebruik. Daarin zouden de leasebedrijven dan een belangrijke rol kunnen spelen.